מנהל התכנון לוועדת הפנים: מגבשים מדיניות שתאפשר אולמות אירועים באזורי תעשייה

בצל האסון באולם האירועים ביבנה, ועדת הפנים והגנת הסביבה התכנסה לדיון על בעיית הפיקוח בנושא הבטיחות בעסקים והסדרת מעמדם התכנוני והמשפטי של אולמות וגני אירועים, עלה כי משרדי הממשלה מכשילים את הרפורמה ברישוי עסקים.

01.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
  מנהל התכנון לוועדת הפנים: מגבשים מדיניות שתאפשר אולמות אירועים באזורי תעשייה

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם דרש למנות תוך חודש יו"ר לוועדה הבינמשרדית ליישום הרפורמה: "משרדי ממשלה לא עושים די כדי לפשט את תהליכי רישוי העסקים. לא ייתכן שחמש שנים מאז החוק לפישוט רישוי עסקים, לא מיישמים את הרפורמה בגלל חילוקי דעות"; עוד אמר כי "משרדי הממשלה צריכים לסיים מיידית את המחלוקת ולקבוע בעל בית אחד שיפקח על הבטיחות בעסקים ולא יפקיר את המבלים באולמות אירועים".

תומר רוזנר היועץ המשפטי לוועדה הציג את המעמד המשפטי העמום של נושא הבטיחות בעסקים "שאיננו מוסדר עד היום בצורה ברורה. כמו כן אין הסדרה של המקצוע "יועץ בטיחות" וכל אחד יכול להציג את עצמו ככזה". בשנה האחרונה עשה משרד הכלכלה שני צעדים שנועדו להסדיר את העניין אך התחום עודנו פרוץ שכן ישנם חוקים קיימים שמשרד הכלכלה מתעלם מהם, או שישנם חוקים מיושנים שאינם רלוונטיים כיום. באשר לתכנון - חלק גדול מאולמות האירועים לא נמצאים במצב תכנוני נאות, מכיוון שאין הסדרה כוללת של הנושא הם פועלים בהיתר לשימוש חורג במבני תעשה ומסחר או בשטחים חקלאיים אסורים. ח"כ דני עטר (המחנה הציוני), אמר בהמשך לדברים בנושא הבטיחות כי "אנחנו מקדשים את הבירוקרטיה על חשבון הבטיחות. איבדנו סדר. זה השולחן להגיש פנייה למשרד הפנים ולתחם אותם בזמן". ח"כ עבדאללה אבו מערוף (הרשימה המשותפת) הוסיף: "צריך לקבוע את הרגולטור המתאים והוא צריך לפקח ולתת את הפיתרון".

נציגת משרד הכלכלה, ורדה אדוארדס מנהלת מינהל הבטיחות אמרה: "הנושא של בטיחות בעסקים מרובי קהל לא טופל על ידנו". לדברי ממלא מקום סמנכ"ל פנים במשרד ראש הממשלה, דן להב: "התבקשנו על ידי משרד המשפטים לסייע במחלוקת בנושא הבטיחות: בפועל נושא הבטיחות לעסקים נמצא תחת המשטרה, שהגיעה למסקנה שלא נכון שזה יהיה תחתיה, ואנחנו רק מנסים לסייע בפתרון מחלוקת בנושא - מי הגורם הרגולטורי בנושא הבטיחות. אנחנו עוסקים בנושא הזה מספר חודשים ונקבל החלטה עוד מספר חודשים"

בנוגע לסוגיית רישוי העסקים אמר ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "הבעיה היא קודם כל בעיה בירוקרטית במדינת ישראל. זה לא מנוהל. יש לפתח מנגנון לפיו מי שפותח עסק יודע בדיוק מה הוא צריך לעשות. בואו ניקח את כל הרשויות ונשים אותם בשולחן אחד. צריך שתוקם וועדה עניינית שהיא תספק את רישיונות העסק לכל עסק, היא תתמקצע בזה. הנושא השני הוא הפיקוח, משטרת ישראל יורדת מהפיקוח ומעבירה את זה למשרד הכלכלה, אבל זה לא עובד! משרד הכלכלה לא יכול לאכוף את כל הדברים האלה".

בשלב זה הציג יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם סיכום של ועדת הפנים מיוני אשתקד לפיו נדרש ממנהל התכנון להכין מסמך מדיניות לפיתרון סוגיית רישוי העסקים אל מול ועדת הפנים. בתגובה אמרה מנהלת מנהל התכנון במשרד האוצר, קארין טלמור, כי המסמך נשלח לגורמים הרלוונטיים אך לא הובא בפני הוועדה. היו"ר ח"כ אמסלם: "מה חידשתם? האולמות באזורי תעשייה ומסחר, למעלה מ-50% מהם ללא רישיון. רובם זה לא מהבריאות והבטיחות, אלא בגלל התכנון. האם נתתם הנחיות לגורמי התכנון לאפשר ללא שימוש חורג? אם כן, זו בשורה. אתם צריכים מסמך גמיש יותר להסדיר את המצב הקיים ותקן יותר קשיח לאולמות חדשים בהיבט של מדיניות התכנון". טלמור: "גיבשנו נייר מדיניות שמחדד את המדיניות הקיימת עם עקרונות של היכן מותר ואסור, נתנו הנחייה להרחבה של הפיתוח באזורי תעסוקה, תעשייה ומסחר".

מנהל אגף לרישוי עסקים וחופי רחצה, במשרד הפנים, אשר גרנר: "חוק רישוי עסקים, בחוק עצמו מפורט ההליכים לפרוטרוט איך ההליך מתבצע, וכל בעל עסק יודע מה נדרש ממנו בהיבט של הרגולציה - בעל אולם שירצה להקים אולם ייכנס לאתר ארצי של ממשל זמין ויהיה לו כתוב והוא יידע בדיוק מה נדרש ממנו. יש שולחן עגול במשרד הפנים עם משרדי הבריאות החקלאות, הכלכלה, משטרת ישראל ונציג מינהל התכנון. אני מרכז אותה. כבר מספר חודשים שאין יו"ר לוועדה הזו. הרפורמה לרישוי עסקים הייתה אמורה להיכנס לתוקף בנובמבר 2013 ולא נכנסה בגלל התחלפות הממשלה". את דבריו חיזק המפקח הארצי לבריאות הציבור במשרד הבריאות, זאב שיף: "אנו כאן מובילי הרפורמה שתפקידה למנוע את חוסר הסדר. בכל משרד יש מי שבעד הרפורמה ומי שמתנגד אליה, צריך להוציא מכאן דרישה לשרים הרלוונטיים איפה עומד כל משרד ומהם החסמים".

יו"ר הועדה אמסלם סיכם את הדברים ואמר: "לא יעלה על הדעת שיש פה 700 אולמות שחציים לא מוסדרים. שר הפנים צריך להיות אבן הראשה של כל התהליך הזה. יש לכנס ועדה שתכלול גם את משרד הבריאות, גם את משרד הכלכלה, ביטחון פנים, השלטון המקומי, משרד המשפטים והאוצר. על השר למנות יו"ר לוועדה ושיתחילו לגבש את המתווה הכללי שלא צריך לקחת יותר ממספר חודשים. ניתן לשר חודש מהיום להגיד מי היו"ר ואני אקבע דיון לעוד ארבעה חודשים. צריך להיות פה מסמך אחד שיכתיב את מדיניות התכנון. אתם תשבו ביחד ואתם תבנו בסוף מסמך אחד שאותו אתם תתנו לרשויות והם יתחילו לעבוד".

תגובות

מומלצים