האם להתנתק מרשת האינטרנט?

כנס עמותת אשנב עסק בתופעת הבחירה להתנתק מרשת האינטרנט. בעולם של מידע וטכנולוגיה נדמה כי רשת האינטרנט הפכה לכלי היחיד והמרכזי עבור כולנו. הכנס השנתי ה- 15 של עמותת אשנב, עסק בנושא העדרות והינתקות מהרשת.

02.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם להתנתק מרשת האינטרנט?

בעולם של מידע וטכנולוגיה נדמה כי רשת האינטרנט הפכה לכלי היחיד והמרכזי עבור כולנו. הכנס השנתי ה- 15 של עמותת אשנב, עסק בנושא the fear of missing out – העדרות והינתקות מהרשת. הדוברים בכנס הציגו את עמדתם האישית ותפיסת עולמם באשר לאופציית ההתנתקות מהעולם הדיגיטלי, ולא באופן חלקי

העיתונאי עידו קינן, שהנחה את הכנס הביא מגוון של גישות בתחום החיבור לרשת והניתוק ממנה. בני דאון, מייסד הסדנא ליידע ציבורי, שיתף את הקהל בעובדה שאין ברשותו טלפון חכם וכיצד הדבר מאפשר לו לחיות בעצם את החיים האמיתיים. לדבריו: כאשר אנו נמצאים כל הזמן ברשת אנו לא באמת מחוברים אל העולם האמיתי. המוח שלנו לא באמת עובד אלא הוא רק מעבד את הסרטונים והדברים שאנו צופים בהם במטרה לזקק ממנו תובנות. דבר שמונע מהמוח עבודה אמיתית ובסופו של דבר מטפש אותנו.

עו"ד גלית לובוצקי
, אקטיביסטית חברתית סיפרה על הבחירה שלה בחיים פעילים ברשת אך נטולי פייסבוק. מבחירה אישית. לדבריה, כאשר בחרה לא להתחבר כלל לרשת החברתית היא הרוויחה שקט והגנה מחשיפת יתר. כמו כן ציינה כי הוא מודעת לכך שהעדר החיבור לרשת הפייסבוק הוא וויתור על פלטפורמה למסרים, שהרי ממילא בפייסבוק אנו חשופים למניפוציות פרסומיות רבות, שמראות לנו דברים דומים לתכנים שאנו מעלים ובעצם יוצרים אשליה של גן נעול. מדובר בהפרטה של המרחב החברתי וציבורי שלנו.

ד"ר שגית זילברברג יעקבוביץ, חברת הנהלת עמותת אשנב הציגה בכנס את נושא "להתחבר חכם" בו עלינו ללמוד להערך בצורה יותר מושכלת לטכנולוגיות התקשורתיות החדשות בחיינו וקצת פחות להתנגד. הן שם והן שם כדי להשאר. בניגוד למה שאנשים נוטים לחשוב האינטרנט עשה הרבה מאד דברים חיוביים הוא לא מוטט עיתונות כתובה, רדיו או טלויזיה, ההגדרות פשוט השתנו. מקצועות חדשים נוצרו ועימן גם הזדמנויות חדשות.

מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקווין הישראלי הביא את סיפורו האישי, כיצד ניתן להיות איש טכנולוגי ולשמור שבת, ללא גישה לרשת ליממה שלמה כל שבוע.

צחי דינר, מעצב ממשקים וראש מסלול עיצוב ואינטראקציה בHIT הציג כיצד ניתן להפוך את הדברים מעולם המשחקים הדיגיטליים לעולם האמיתי. דינר הציג מגוון עבודות סטודנטים שנעשו בתחום משחקי הילדות שתוכנתו לרשת בתצורה חדשנית.

ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב, ציין כי לאחר תקופה ארוכה בה האינטרנט והרשת הינם חלק מחיינו קיימים אנשים הבוחרים להתנתק מהרשת ולמנן את משך הזמן בו הם נמצאים בתחומה, על פי צרכיהם ומצפונם האישי. מדובר בהתפתחות אישית והבנה כי בעולם של עושר טכנולוגיה ישנה עדיין דרך אחרת.

עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון באינטרנט, הינה עמותה התנדבותית שהוקמה בשנת 1999 להנצחתו של החייל ערן אדרת ז"ל, שלרשת היה תפקיד במותו.
העמותה, פועלת למען קידום מודעות הציבור הרחב: ההורים, הילדים ובני הנוער להשפעות החיוביות והשליליות של השימוש ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות השונות על החברה וטיפוח שימוש מושכל ונבון בה. עד כה הדריכה העמותה באמצעות חיילים מתנדבים (בין השאר) למעלה מ –188,000 ילדים ובני נוער ברחבי הארץ, בדגש על הסכנות והסיכונים ברשת לילדים והנוער

העמותה שותפה למיזמים רבים העוסקים בשימוש נבון ברשת בעולם הרשתות החברתיות ועולם הסלולר. העמותה, עורכת כנסים בתחומים רבים ומגוונים של שימוש נבון ברשת.

בנוסף לכך, שותפה אשנב במיזם של גוגל-Family safety center , המכיל תכנים ועצות לכל המשפחה בכל הקשור לגלישה נבונה ובטוחה ברשת.

 

אשנב

תמונה מימין לשמאל: ד"ר שגית זילברברג יעקבוביץ, ברוך הינוך, מני רוזנפלד, עידו קינן, בני דאון.
צילום: Whale Studio  

תגובות

מומלצים