הכי טובים בהצלת חיים

לראשונה בישראל מפרסם משרד הבריאות את תוצאות סקר מדדי האיכות של כלל בתי החולים, מתברר כי בבית חולים כרמל יש הכי הרבה סיכוי שתקבלו טיפול מציל חיים בזמן לפי ארבעה מדדי איכות שנבחרו.

05.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הכי טובים בהצלת חיים

סקר מדדי האיכות של כלל בתי החולים קובע כי "כרמל" הינו ביה"ח היחידי והמוביל בכל אזור חיפה והקריות בכל המדדים שנבדקו.

" זאת תוצאה של מקצוענות ומקצועיות ללא פשרות, וגאווה גדולה לכל תושבי האזור שיש להם את ביה"ח האיכותי ביותר כאן ליד הבית " אומרת פרופ' (מ"ק) חן שפירא מנהלת ביה"ח כרמל.

על פי סקר משרד הבריאות ביה"ח כרמל הינו ביה"ח עם הציון הגבוה ביותר בצפון הארץ עם ציון של 92%

במדד – ביצוע צנתור לבבי תוך 90 דקות מכניסת החולה לביה"ח. בסיס המדד הישראלי שקבע משרד הבריאות כרף בדיקה הוא 70% בביה"ח כרמל העלו את הרף לרמה הגבוה ביותר בחיפה ובצפון.

תוכנית המדדים הלאומית של משרד הבריאות למדדי איכות החלה בישראל בינואר 2013 והשבוע פורסמו לראשונה 4 המדדים הראשונים המשווים את איכות הטיפול בין בתי החולים השונים בישראל.

4 המדדים שנבחנו היו :

ביצוע צנתור לבבי תוך 90 דקות מהכניסה לבית החולים. מתן המלצה לנטילת אספירין בשחרור לאחר אוטם בלב. ניתוח תוך 48 שעות - במקרים של שברים בצוואר הירך, ומתן טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוחי קולון כריתת המעי הגס ו/או רקטום אלקטיביים, שעה לפני ביצוע החתך.

על פי התוצאות אותם פרסם משרד הבריאות במסיבת עיתונאים רק ביה"ח כרמל הינו ביה"ח החיפאי היחידי שעמד בהצלחה בכל ארבעת המדדים שנבדקו ועם תוצאות מצוינות .

במדד מתן אספירין ביה"ח כרמל עם 98% עמידה ביעד, במדד ניתוח של צוואר הירך תוך 48 שעות כרמל עם 86%, ובמדד מתן אנטיביוטיקה לפני ניתוחי מעיים נמדדו בכרמל 90% עמידה ביעד.

בהתייחס למדד הצנתור המהיר, אומר פרופ' משה פליגלמן מנהל המערך הקרדיולוגי בכרמל כי נמצא קשר מובהק עם ירידה בשיעורי התמותה והתחלואה לחולים שעברו צנתור בפרק זמן של 90 דקות.

" צנתור בטווח של 90 דקות הוא אתגר לא מבוטל עבור צוותי בית החולים, אומר פרופ' פליגלמן. התהליך כולל מגע ראשוני עם החולה בחדר המיון, ואבחנה נכונה ומדויקת של מצבו.

כדי לייעל את השיטה ולקצר את הזמן עד לצנתור יצרו בביה"ח כרמל  קשר ישיר עם מד"א בכדי "לדלג" במקרה האפשרי על המעבר במיון. במקרה ומד"א סבורים כי מדובר בחולה עם אוטם חריף המצריך צנתור מיידי, מעבירים בכרמל את החולים ישירות לחדר צנתורים בתיאום מלא עם הצוות על מנת לחסוך זמן קריטי. במחלקת הצנתורים בכרמל  ערוכים 24 שעות ביממה,7 ימים בשבוע לקליטה וטיפול בחולים הסובלים אוטם הדורש התערבות צינתורית מיידית. הצוות מונה רופא מצנתר, אחות צנתורים וטכנאי רנטגן הנמצאים בכוננות מיידית מסביב לשעון.

גם בתחום מתן אספירין ממשיך ביה"ח כרמל להוביל. ההנחיות הקליניות של איגודי בריאות הלב המרכזיים בעולם ממליצים על מתן טיפול ארוך טווח באספירין בחולים לאחר אוטם בשריר הלב, מסביר פרופ' פליגלמן. הטיפול באספירין בחולים לאחר האוטם מפחית את הסיכון לאירועים לבביים חוזרים ולתמותה ב 20% . מתוצאות משרד הבריאות עולה כי בכרמל עמדו ב 98% בדרישות המדד. 
בבתי החולים של כללית הוטמעו מדדי האיכות לפני מספר שנים, וכל שנה נוספו מדדים נוספים למעקב

במשרד הבריאות פרסמו את מדדי איכות במערכות הבריאות בישראל כחלק מתוכנית מדידה מתפתחת, שבסיסה אומץ מתכנית מדדי האיכות של הכללית. בכל שנה מתווספים כחמישה מדדים חדשים בסה"כ מתוכננים להיבדק 14 מדדי איכות בכל בתי החולים בישראל.

על  מדד ניתוחי צוואר הירך תוך 48 שעות אומר ד"ר בני ברנפלד מנהל המחלקה האורתופדית כי בכרמל עושים הכל כדי לתת את התשובה הניתוחית במהירות הגבוה ביותר האפשרית.

" אנו מנתחים בכרמל בכל שנה מאות קשישים שנפלו  ועשרות רבות של מקרים מורכבים בניתוחי צוואר הירך. העליה בתוחלת החיים והימצאות אנשים מבוגרים במקומות ציבוריים ובמקומות הומי אדם הינה חלק מהגורמים לעליה הכללית בנפילות ובשברים באוכלוסיה המבוגרת, אומר ד"ר ברנפלד. הדגש מבחינתי הינו על מהירות הניתוח מבלי להתפשר על האיכות הרפואית" . גם כאן שיתוף פעולה הדוק בין הצוותים מחדר המיון, דרך  מכון ההדמיה, האורטופדיה ומערך ההרדמה וחדרי הניתוח – הם המפתח לתהליך רפואי נכון.

על פי בדיקת משרד הבריאות ותוצאות מחקרים ברחבי העולם ישנו קשר באופן מובהק עם ירידה בשיעור התחלואה והתמותה לביצוע ניתוחים לתיקון שבר בצוואר הירך תוך 48 שעות . המדד שקבע המשרד הינו 80% בכרמל העלו את הרף והתוצאה שנמדדה היא הגבוה ביותר מבין כל בתי החולים באזור הצפון עם  86% בביה"ח כרמל, לאורך כל ימות השבוע.

כיום מקובל לפני ניתוח קולון או רקטום לתת טיפול אנטיביוטי מניעתי, מטרת הטיפול  להביא את הרקמות המנותחות לרוויה אנטיביוטית לפני ביצוע החתך על מנת להגן עליהן מפני חדירת זיהום במהלך הניתוח.

מחקרים מצאו קשר ישיר ובולט בין מתן אנטיביוטיקה שעה לפני הניתוח והפחתת שיעור הזיהומים בחודש הראשון שלאחר הניתוח. היעד של משרד הבריאות למדד מתן האנטיביוטיקה לשנת 2014 עמד על 85%.

בכרמל נמדדה התוצאה של 90% עמידה ביעדי המדד וזאת התוצאה הגבוה ביותר מבין בתי החולים בחיפה ובצפון.
"פרסום תוצאות הדו"ח הוא צעד משמעותי וחשוב לקידום מערכת הבריאות בישראל, אומרת פרופ' משנה קליני  שפירא. בישראל של 2015 גם בתי החולים בפריפריה  כמו כרמל יכולים להגיע לתוצאות של איכות רפואית טובה ביותר שמביאות בריאות טובה יותר לתושבי האזור. חשוב לראות שמרבית בתי החולים המצטיינים בתוצאות וכרמל בתוכם הם מבית היוצר של הכללית שהיא החלוצה בקידום איכות הטיפול  הרפואי בישראל. אני מבקשת להודות לכל הצוות בביה"ח כרמל שמובילים תמיד יחד את דגל המצוינות והביאו בשורה של איכות רפואית וגאווה לכל תושבי חיפה והצפון "מסכמת פרופ' חן שפירא מנהלת ביה"ח כרמל .

יחידת הצנתורים כרמל

בצילום -  צוות קרדיולוגיה וצנתורים עם פרופ' פליגלמן במרכז. צילום אלי דדון.

תגובות

מומלצים