מצב התשתיות בסביבת בתי הספר זועק לשמיים

רגע אחרי שהסתיימו הלימודים בבתי הספר תמונת המצב בבתי הספר בארץ נראית עגומה ומסכנת את שלום הילדים, מעברי חציה דהויים, מפרצי חניה שלא קיימים, מעקות בטיחות מסוכנים וחוסר בשלטים, משלמים מחיר כבד בחיי ילדים.

06.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מצב התשתיות בסביבת בתי הספר זועק לשמיים

בכל רגע נתון בתי ספר מהווים סכנה עבור הילדים שלומדים בהם. דו"ח חדש של עמותת "אור ירוק" שנעשה לקראת סוף שנת הלימודים, חושף מפגעי בטיחות בסביבת בתי ספר ומוסדות לימוד רבים ברחבי הארץ. הדו"ח שמתבסס על בדיקת חניכי קבוצות הנוער של העמותה ב-106 מוסדות חינוך ובתי ספר בכ-37 ערים וישובים, מצא כי בבתי ספר רבים ומוסדות החינוך אזור בית הספר איננו בטוח עבור הילדים.

במסגרת המיזם יצאו עשרות מתנדבים של עמותת "אור ירוק" לסיורים ובדיקת בתי הספר. בדיקות איתור המפגעים נערכה בחודש אפריל זאת כדי להתריע על המפגעים לקראת סוף שנת הלימודים על מנת שהרשויות המקומיות יפעלו לקראת פתיחת השנה על מנת לתקן את הליקויים. ריכוז המפגעים נשלח אל ראשי הערים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המציאות שבה סביבת בית הספר איננה הבטוחה עבור הילדים חייבת להדליק נורה אדומה לכל ראש עיר ומועצה. הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל ולכן חייבים ליצור עבורם את הדרך והבטוחה והסביבה המגנה. אפשר לצמצם את מספרם הגבוה של הילדים שנפגעים בתאונות דרכים, אם יהיו פסי האטה ומעקות בטיחות ברדיוס בית הספר ושלטים ומעברי חציה בולטים. אסור לנו להפקיר את הבטיחות שלהם".

המתנדבים התמקדו בבדיקת תקינות מעבר החצייה, התמרורים והשלטים, מעקות הבטיחות בסביבת בית הספר, מפרץ הורדת התלמידים בכניסה אל בית הספר, המצאות פסי האטה בסביבת בית הספר ומפגעי תשתית שונים כמו בורות או מדרכות לא תקינות.

כ-51% ממעברי החצייה דהויים או לא קיימים כלל בסביבת בתי הספר

•בכל בית ספר שני (51%) מעבר החציה איננו תקין או לא קיים כלל - בכ-31% המעברים היו דהויים (33 מוסדות חינוך) ובכ-20% כלל לא היו מעברי חציה (21 מוסדות חינוך). רק  כ-49% ממעברי החצייה בסביבת בתי הספר היו תקינים (52 מוסדות חינוך).

•באחד מכל ארבעה בתי ספר (23%) השילוט לא תקין -בכ-16% ממוסדות החינוך ובתי הספר לא נמצאו שלטים המזהירים את הנהג כי ישנם ילדים בדרך (17) וב-17% (18 מוסדות) התמרורים והשילוט לא היו תקינים.

•באחד מכל ארבעה בתי ספר מעקה בטיחות לא קיים או שאיננו תקין -בכ-18% מבתי הספר לא היו מעקות בטיחות ליד שער הכניסה אל בית הספר (19 מוסדות). ב-6% מבתי הספר מעקות הבטיחות לא היו תקינים (שישה מוסדות חינוך).

•באחד מכל ארבעה בתי ספר לא קיים מפרץ להורדה בטוחה -בכ-26% מכלל בתי הספר ומוסדות החינוך לא קיימים מפרצי עצירה והורדה בטוחה של התלמידים (28).

•ב-7% מבתי הספר ומוסדות החינוך מפרץ ההורדה לא היה תקין (שבעה).

•בכל בית ספר שני אין פס האטה בקרבת בית הספר – ב-50% ממוסדות החינוך שנבדקו נמצא כי פס ההאטה לא היה קיים או לא היה תקין. ב-44% מבתי הספר פס ההאטה לא היה קיים כלל (47 בתי ספר), ואילו ב-6% מבתי הספר פס לא היה תקין ((שישה בתי ספר).

•בכל בית ספר שלישי יש מפגעי דרך שמסכנים את שלום התלמידים - ב-35% מבתי הספר שנבדקו (37) נמצא כי סביבת בית הספר והדרך היו עם מפגעי בטיחות שונים (גזם, בורות. 65% מבתי הספר נמצאו תקינים ולא היו מפגעי בטיחות בסביבה.

במגזר הערבי מצב התשתיות בסביבת בתי הספר קשה במיוחד והיפגעות הילדים בני החברה הערבית גבוהה לעומת החברה היהודית: מתחילת שנת 2015 נהרגו בתאונות דרכים 14 ילדים בגילאי 0-14, עשרה מתוכם בני החברה הערבית.

בעקבות נתונים מדאיגים אלו, הגישה לאחרונה ח"כ עאידה תומא סלימאן שאילתר לשר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ, בה היא מציינת כי על פי דוח עמותת אור ירוק ילדים ובני נוער ערבים נפגעים יותר בתאונות דרכים וכי שני שליש מהילדים שנהרגים בתאונות דרכים הם ערבים. בשאילתv ביקשה ח"כ לדעת האם ישנה תכנית מתוקצבת לצמצום הפגיעה במסגרת תאונות הדרכים במגזר הערבי ומהי. 

תגובות

מומלצים