ממצא נדיר וייחודי התגלה בחפירות בסביבת תל מגידו

שוב תגלית חשובה בחפירות מגידו והפעם באדמה החקלאית הצמודה לצומת מגידו, בתגלית ממצא נדיר וייחודי ותרומתו רבה להבנת המערך הצבאי הרומי באזור צומת מגידו.

06.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ממצא נדיר וייחודי התגלה בחפירות בסביבת תל מגידו

ראש מועצת מגידו איציק חולבסקי: " התגלית החשובה תתרום ותשתלב בתוכנית  פיתוח כוללת באזור צומת מגידו שמובילה המועצה יחד עם גורמים נוספים. התוכנית תכלול בין השאר פיתוח נחל הקיני, הקמת אשכול בתי כלא, פרויקט תיירות סביב רצפת הפסיפס מהמאה השלישית לספירה ואצטדיון כדורגל משותף למועצת מגידו ולמועצת מעלה עירון" 

העונה השנייה של חפירות מחנה הלגיון הרומי השישי בלגיו שליד תל מגידו החלה לפני כשבועיים ותמשך עד לתאריך 9-7-15. החפירה נערכת בשדה פתוח שבין צומת מגידו, קיבוץ מגידו ותל מגידו בקרבת כביש 66. בחפירות משתתפים סטודנטים מארה"ב ובני נוער ומתנדבים מהארץ. החפירות נערכות כחלק מפרויקט חקר עמק יזרעאל (JVRP) מטעם מכון אולברייט בירושלים ובמהלכן נעשה שימוש נרחב בטכנולוגיות מתקדמות. החפירות התבצעו בפיקוחם של הארכיאולוגים יותם טפר מאטיו אדאמס וג'ונתן דיוויד.

מ-חנה הלגיון בלגיו נזכר במקורות היסטוריים וידוע כי הוקם בראשית המאה השנייה לספירה, שלהי תקופת שלטונו של טריאנוס או לכל המאוחר בראשית תקופת שלטון אדריאנוס. הנוכחות הרומית הצבאית באתר נמשכה כמאתיים שנה עד ליציאת הלגיון מהאתר ככל הנראה כחלק מהשינויים שנערכו בצבא הרומי בימיו של דיוקליטיאנוס.

ממצאים המצביעים על מיקום המחנה בלגיו הגיעו עד כה בעיקר מסקרים ארכיאולוגים שנערכו במרחב לגיו שסביב תל מגידו. בעקבות מחקרים אלו וסקר גיאופיזי (2010-2011) נחפר בעונת 2013 חתך ארכיאולוגי במדרון הצפון-מערבי של גבעת המחנה ונמצאו שרידים המאששים את איתור ומיקום מחנה הלגיון במקום.

בעונה הנוכחית נפתחו שני שטחים במדרון המזרחי של הגבעה. הממצאים כוללים בין השאר כמות גדולה של רעפים, חלקם טבועים בטביעות צבאיות. הממצא כולל מספר רב של צינורות חרס חלקם באתרם ומערך של תעלות ניקוז, אלו מעידים על תכנון ובנייה במערך צבאי ומרמזים למיקומם של רחובות ראשיים במחנה.

הממצא הארכיטקטוני העיקרי הנחשף בעונת 2015 היינו של רחוב ומבנים משני צדדיו. מידותיו של הרחוב מעידים על מיקומו המרכזי במערך הרחובות של מחנה הלגיון בלגיו. אפשר כי מבנה מרכזי שנחשף בחפירה שימש כמבנה מגורים אולי של אחד ממפקדי המחנה.

ממצאי החפירה תורמים בין השאר להבנת תכניתו הפנימית של מחנה הלגיון ושלבים בתולדותיו. חשיבות החפירה בחשיפת שרידים רומיים צבאיים של מחנה לגיון רומי מהמאות השנייה והשלישית לספירה בפרובינקיה פלסטינה. ממצא זה הינו נדיר וייחודי במזרח הרומי ותרומתו רבה גם להבנת המערך הצבאי הרומי באזורנו.

מנהל רשות העתיקות ישראל חסון ,מנהל המרחב דרור ברשד בליווי ראש המועצה  איציק חולבסקי , מנכ"ל החברה הכלכלית איל רום  ומתאמת המרחב הביוספרי הגר ראובני  סיירו באתר החפירות ושמעו הסבר מיותם טפר ושאר המומחים . הממצאים שהתגלו  מתווספים לאתרים הייחודיים הנמצאים בסמוך, תל מגידו המפורסם  שאף הוכרז כאתר מורשת עולמי על ידי אונסקו , ריצפת הפסיפס של בית התפילה הנוצרי הראשון מהמאה השלישית שהתגלתה לפני מספר שנים במתחם כלא מגידו ונחל  קיני הנמצא בסמוך.

מגידו


צילום: יעל ברניר

תגובות

מומלצים