מיליארדי ₪ ממתינים לציבור בביטוח הלאומי

רק תקחו: כמיליארד וחצי ₪ ממתינים לציבור, שטרם נגבו על ידו, נידונו בוועדה לביקורת המדינה. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה כי "הציבור חייב לקבל את הכסף המגיע לו, וזו אחריותו המלאה של הביטוח הלאומי.

07.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מיליארדי ₪ ממתינים לציבור בביטוח הלאומי

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, קארין אלהרר: על הביטוח ליזום פניה לזכאים, ולא להמתין להם. המנכ"ל שלמה מור יוסף: מערכות גדולות פועלות לאט, יזמנו ונמשיך להגיע לכל זכאי.

המבקר אמנם גם החמיא לביטוח הלאומי על שיפור השרות, אך דווקא האוכלוסיות החלשות – הזקוקות במיוחד לעזרה– הן הכי-פחות ממשות את זכויותיהן".

אלהרר פירטה כי בשנים 2010-2009 בלבד נגבו ע"י הביטוח הלאומי מהציבור כ-80 מיליון ₪ ללא-צורך, כ-35 מיליון ₪ נוספים לא הועברו לזכאי דמי-לידה, וכ-100 מיליון ₪ שלא הועברו לזכאי קצבת האבטלה.

בני גולדמן, שערך את הדו"ח מטעם המבקר, הוסיף כי "להערכתנו לפחות 3 מיליון ₪ שמגיעים לציבור ולא נגבו על ידו, ויחד עם גמלת המילואים הסכום מגיע לכמיליארד ₪. גם היודעים על זכויותיהם, מתקשים לגבות אותו, בגלל התורים בביטוח הלאומי או שהטופס קשה להבנה ולמילוי".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) שר הרווחה לשעבר , הלין כי "הביטוח הלאומי הוא ספינה כבדה וקשה להזזה, למרות שיש בה עובדים מצוינים", ולדברי ח"כ דניאל עטר (המחנה הציוני) ככל שהאדם זקוק יותר לשירותים הממשלתיים - הוא פחות ופחות נגיש אליהם, ועל הביטוח הלאומי ליזום ולא רק להגיב לביקורת.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הוסיף כי בשנתיים האחרונות חלה החמרה ביחס לאזרחים שלא דיווחו על שינוי במעמדם – אך המדינה לא החילה כללים חמורים כאלו גם על עצמה, ואילו ח"כ אוסמאה סעדי (הרשימה המשותפת) הלין על כי לא כל אתר הביטוח הלאומי מופיע גם בערבית, "וזאת למרות שהציבור הערבי הוא מהעניים בארץ". עו"ד תומר רוזנר, היועץ המשפטי של הוועדה, סיפר כי במוקד המידע של הביטוח הלאומי, כל מוקדן מעניק מידע שונה לאותה השאלה.

הפרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל הביטוח הלאומי השיב כי מיצוי הזכויות ע"י הציבור נמצא בראש מעייניו – "ואנו יוזמים פעולות בעניין ונגיע לכל זכאי. מערכות גדולות ומורכבות פועלות לאט, ויזמנו את מיזם "תבל" שיזהה זכות המגיעה לאזרח שטרם נגבתה על-ידו, ותודיע לו על-כך. גם לאחר שפנינו לזכאים – לא כולם מימשו את זכותם. אנו בודקים את הזכאים לגמלאות זקנה, אבטלה ולידה, ומדוע הם לא גבו את קצבתם. המוקד הטלפוני של הביטוח הלאומי הוא הגדול המורכב ביותר בארץ, קרוב ל 6 מיליון שיחות בשנה, וברור שכל אחוז של טעות הוא גדול ומשמעותי, ויש לנו אתגר לשיפור ולהבנה ברורה יותר".

נורית בר אור, מהמרכז לזכויות חברתיות ליד מכללת ספיר סיפרה בדמעות כי רק לאחר מעורבות של עו"ד - זכתה לחלק מזכויותיה בביטוח הלאומי, כשחלק מהן אבדו בגלל אבדן הזמן, ואילו זוהרה כהן, נציגת המשרד לאזרחים ותיקים, סיפרה על מוקדי מידע שהוקמו בכל בתי החולים בארץ, ושעל ידם נציגי המשרד הגיעו לכ-20 אלף מאושפזים-קשישים והביאו למיצוי זכויותיהם בשיקום, ניידות, עובדים זרים ועוד.

לדברי סבינה שוסטרמן, מהיחידה למיצוי זכויות בעיריית ירושלים, כ-50% מהזכויות לא ממוצות ע"י הציבור, ואילו נילי דרור, מנהלת אגף משאבי הקהילה במשרד הרווחה, ציינה כי בנוסף לאתר המשרד, הוקמו מוקדי מידע ומרכז מידע טלפוני, הנגישים מבחינת שפה וכן טכנית ופיזית.

איילת גרינבאום, משרד הבריאות תיארה את מוקד המידע הטלפוני של המשרד למיצוי זכויות, וכן כי אתר המשרד נגיש גם לכבדי ראיה, ומקודמת האפשרות לשיחת-וידאו לכבדי-שמיעה, ולדבריה גם קופות החולים מרחיבים את השירותים שלהם בעניין, ובבתי החולים הוקמו מרכזים למיצוי זכויות כאלו.

סא"ל אופיר קבילו, מאגף המילואים באכ"א סיפר על אתר האגף בעניין, ועל השימוש במסרונים ישירות לחיילי המילואים על זכויותיהם.

תגובות

1. אישה לפני 9 שנים
אישה חד הורית

מומלצים