יותר ויותר תלמידים מעשנים מריחואנה

עלייה גדולה במספר התלמידים בכיתות ו' עד י"ב שמעשנים מריחואנה, במהלך 2014 נפתחו במשטרה כ 27 אלף תיקים על עבירות סמים, אלה הם הנתונים שהציגה הרשות למלחמה בסמים בוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול בכנסת.

08.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
יותר ויותר תלמידים מעשנים מריחואנה

הוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול ערכה  דיון בנושא מדיניות רשויות החוק, ובכלל זה משטרת ישראל, בכל הנוגע לאכיפת החוק כנגד משתמשים וסוחרי סמים.

מנתוני סקר חדש שערכה הרשות, בו השתתפו כ-14 אלף תלמידים, עולה כי לראשונה מזה עשרים שנה, יש עלייה דרמטית בשימוש בסם, פי 1.5 יותר תלמידים בכיתות ו' עד י"ב מעשנים אותו, ומדובר בעלייה של 50% בשימוש בקרב תלמידים.

בפתח הדיון אמר ניצב מני יצחקי, ראש אגף חקירות ומודיעין, כי "משטרת ישראל פועלת למול תופעת הסמים באופן יזום, רציף ולאורך שנים. את מירב המאמץ שלנו אנחנו משקיעים כנגד הסמים הקשים שמיובאים לארץ בדגש על פעילות למול מקורות הסם ומניעת כניסתו במעברי הגבול. זהו איום מורכב בעיקר למול התוצאות ההרסניות שלו. מבחינתנו אין קשר בין רמת ההשקעה בפעילות המשטרה בארץ לבין זו שמושקעת למול מקורות הסם בחו"ל. אנחנו מדינת חוק, ועד שלא יוחלט אחרת נמשיך לפעול בנחרצות למול מכלול הסמים המוגדרים בחוק במטרה למנוע ספק אצל בני נוער שעלולים לקבל את הרושם שאנחנו כבר לא אוכפים שימוש בסמים קלים כדוגמת הקנביס".

עוד אמר ניצב יצחקי כי "מהניסיון שלנו עולה שרוב הקנביס בארץ מקורו בארגוני פשע ולא מגידולים פרטיים. הנחית היועץ המשפטי לממשלה למול משתמשי הקנביס מאוד ברורה והיא גם מיושמת בשטח (לא תהיה העמדה לדין כנגד מי שנתפס לראשונה על שימוש בקנביס). אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לבזבז את הזמן על חיפושים ספונטניים לצורך איתור סמים. זו גם הסיבה שהפעילות שלנו מתבצעת על בסיס פעילות מודיעין ממוקד.

מריחואנהאמיר בן טובים, רמ"ח מחקר מודיעין פירט כי במהלך שנת 2014 נפתחו במשטרה כ 27 אלף תיקים על עבירות סמים (שליש מהם על עברות הקשורות בקנביס). מתוך כלל התיקים, רבע הגיעו לכתבי אישום. במידה ומשתמש נתפס בפעם הראשונה והוא משתף פעולה, מבין את המשמעות ומביע חרטה אנחנו רק מזהירים אותו ולא פותחים לו תיק.

איתן גורני, סמנכ"ל הרשות למלחמה בסמים טען כי ביגוד לרושם המתקבל, רוב מוחץ של מדינות העולם מתנגדות למדיניות של אי הפללה ולגליזציה של שימוש בסמים קלים. דווקא מדינת ישראל מפגינה פתיחות בכל הקשור לשימוש בקנביס לצרכים רפואיים.

הבעיה היא שזה לא נשאר במרפסת, אלא עובר לסלון, למועדונים, לכביש. סיכוי לתאונה מכפיל את עצמו, יחסית למי שנוהג שלא השתמש בסמים.

ד"ר יוסי הראל-פיש מהרשות הלאומית למלחמה בסמים אמר כי "על פי סקר שערכנו לאחרונה מצאנו שקיימת עליה של פי 1.5 בשימוש בקנביס בשעה שבמקביל קיימת ירידה בתחושת המסוכנות של השימוש בסם. אנחנו נמצאים במדרון חלקלק שמוביל להתדרדרות ולכן חייבים להיות מאוד אחראיים במסרים שיוצאים בנושא הקנביס".

אל"מ ארז רבן, מפקד משטרה צבאית: לצה"ל מדיניות ברורה וחדה כנגד שימוש בסמים בשירות פעיל או בחופשה. אנחנו פועלים, בהנחיית סגן הרמטכ"ל, לאכיפה מוגברת כנגד שימוש בסמים, אם בהרתעה, ענישה חינוך והסברה. אל"מ רבן הדגיש כי לא ידוע לו כל כוונה לשנות את מדיניות צה"ל למול שימוש בסמים קלים.

בסיכום הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) כי העובדה שמרבית התיקים במשטרה בתחום הסמים נפתחים כנגד מי שצורך סמים קלים בצריכה עצמית מוכיחה שהמשטרה מפנה את מירב המאמצים שלה כנגד אנשים נורמטיביים. זה לא מאמץ האכיפה שהייתי מצפה מהמשטרה".

תגובות

מומלצים