רוב הצעירים והצעירות הדרוזים מחוסרי דיור בישראל

הרשויות המקומית הדרוזיות יחד עם המדינה מעולם לא נגעו וקידמו את עניין הדיור הציבורי או דיור בר השגה בכפרים הדרוזים, הנתונים שמגעים מהשטח מסמנים על מחסור של 38 אחוז ללא דירות מה שאין באף מגזר אחר בישראל.

08.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
רוב הצעירים והצעירות הדרוזים מחוסרי דיור בישראל

המשתלטים העיקריים על הקרקעות בכפרים הדרוזים הם פחות מ2 אחוז בעלי הון שקונים וקונים בשמות אחרים של אותו בעל בית אחד.

הכפר הדרוזי התפתח בעשרים השנים האחרונות למימדים גדולים כשכל הבניה היא על האדמות הפרטיות, לא נבנה בית אחד על קרקע של המדינה, במיוחד אחרי שהממשלה אישרה בהוראת שעה חוק שחל, התחברות לרשת החשמל בטופס 02 ולא כמו שמקובל בטופס 04 היתר בנייה.

כל הכפרים התנהלו במשך 30 השנים האחרונות בצורה לא מבוקרת, משפטים נגד צעירים וצעירות, אי מתן היתרי בניה למרות גביית הכספים עבור אגרות ע"י ועדות התכנון והמצב הזה לא הדליק מנורה אדומה אצל אף אחד, כי היו עסוקים בתכנון ובבניית הון אישי של זה ואחר.

בניהקשר אישי של תושבים מאחד הכפרים הדרוזים הביא את הקשר הזה בין מערכת פורטל הכרמל לשני סטודנטים שמסיימים בקרוב לימודי הנדסה בטכניון, ואשר רצו לבדוק מה קורה בכפר הלא יהודי ולמה יש יותר מדי תיקים פתוחים בבתי המשפט נגד צעירים ותושבים דרוזים בגין בניה לא חוקית.

אורן ותמיר יצאו למסע ארוך, היום לראשונה יכולים לפרסם את הנתונים שאספו על הבניה בכפר הדרוזי.

התושבים הדרוזים החזיקו קרוב ל30 דונם למשפחה ויותר, בשנים הראשונות להקמת מדינת ישראל בשנת 1951 התחילו התושבים להשתלב בעבודות בניה של כבישים ותשתיות, מפעלים, גינון ופיתוח, באותה תקופה התושבים החלו לנטוש את האדמה ולעבור לעבודות אלה.

באותם שנים החיים של הכפר התחילו להשתנות עד שנת ה1980 כאשר הכל השתנה מקצה לקצה, במיוחד עם האינפלציה שפקדה את מדינת ישראל אז והחלטת הממשלה שהצילה את המשק ועצרה את האינפלציה ב-30 ביוני 1985 התכנסה הממשלה לדון בתוכנית חירום להצלת המשק.

דיורקצב האינפלצה החודשי היה דו ספרתי, יתרות מטבע חוץ כמעט אזלו, המשק עמד על פי התהום, בדיון שנמשך כמעט ללא הפסקה עד שעות הבוקר למחרת דנה ממשלת האחדות בראשות שמעון פרס בצעדי חירום להצלת המשק כאשר השרים התפזרו למחרת, הם כבר החליטו על שורת צעדים שהצילה את המשק, ופתחה פרק חדש בתולדות הכלכלה הישראלית פרק שנמשך עד היום.

במגזר הדרוזי במיוחד הרצון לרוץ אחרי הקדמה והרצון לחיים הטובים, הפך את התושבים באותו זמן למוקד מכירת נדלן, שעלותו בקושי מימנה קניית רכב סובארו, באותו זמן היו כאלה והם מיעוט שלא מכרו אדמות והיום הם נהנים ממה שנשאר.

המדינה שהחליטה לפי בקשת הדרוזים להפריד מהמגזר הערבי, כך שגם נותקו מתקציב משרד השיכון שכלל לא תמך ועזר בשום כפר דרוזי לרבות חלקים קטנים בחלוקת מגרשים בודדים לזוגות צעירים בעלות יקרה מאוד, זה לא מה שהיה למשל על החלקות בדליה בשנים 1987 עד 1999.

המצב שהכפר הדרוזי הגיע אליו שאין עוד שטחים פרטיים לבניה וגם אם יש אין תוכניות מפורטות בכפר ולא ניתן לבנות, המדינה לא מעמידה שום אפשרות לתת מגורים וקורת גג ובינתיים עבריינים ומושחתים ובעלי הון משתלטים על הכפרים שהפכו ציבור שלם למשועבד להם.

בכפרים בפועל היום בנויות דירות על שטח גדול מאוד של אדמה מה שלא לקחו בחשבון בעבר.

דיור בכפרהבעיה היא בעיה עיקרית גם בקרב גרושים וגרושות, אלמנים ואלמנות, שאינם מעוניינים לחזור לגור עם המשפחות שלהם, המצוקה מתגלה בכל הכפרים הדרוזים, כולל בגולן.

המדינה צריכה לעשות להחזיר אליה את השליטה ולדאוג לאותם צעירים לחיות בכבוד ולא לתת לדור שלם לגדול בנדידה מבית לבית ומשכונה לשכונה,  מה שקורה בשנים האחרונות, שהציבור הזה מאבד את זהותו ועצמאותו בדרך ובעיקר אותה אוכלוסיה לא מגיעה לשום הישג עתידי שבא להועיל לחברה.

אחרי שעיינו בכל המסמכים והניירות שהגיעו לידינו, לא מצאנו השקעה אחת של מדינת ישראל בכפר הדרוזי אחרי שנת 2000, לא ברור מה המניע וככל שנגענו לעומק, ראינו שכן יש נציג דרוזי ומחלקה במשרד השיכון, אבל ללא כל סמכות שהביאה לתוצאות טובות, לטובת הכפר הדרוזי.

את השאלות הרבות שלנו, אנחנו מפנים ללשכת ראש הממשלה ולמנהל בכיר במשרד רה"מ האשם חסין ולסגן השר איוב קרא, אולי הם יתנו תשובות למאות הצעירים והצעירות, למה להם אין כל עתיד דיור בכפרים.

תגובות

6. זוג צעיר לפני 9 שנים
לבנות דיור ציבורי
5. יוסף לפני 9 שנים
אנשים של פעם
4. עתידן לפני 9 שנים
שכונות חדשות של רבי קומות בכפרים,,
3. גג לפני 9 שנים
בעיית הדיור
2. חלבי קוח לפני 9 שנים
ברכות לכפריםם הדרוזים
1. אלמנה לפני 9 שנים
תודה שאתם מעלים את הנושא

מומלצים