שמס עזאם:"החלטתי התקבלה לאחר מחשבות"

חבר מועצת עוספיה שמס עזאם נציג הצעירים ויו"ר ועדת המכרזים, לא מזמן הצביע נגד התקציב והסדר ההבראה, אומר לנו :"אני לא שמח ומצד שני אני שלם עם הצבעתי".

15.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שמס עזאם:"החלטתי התקבלה לאחר מחשבות"

לדברים ששמס עזאם מרשימת אמנת חקאקת אמר בישיבת המליאה בעוספיה

ערב טוב לכולם אדוני ראש המועצה חברי המועצה נוכחים מכובדים כאחד

אני חבר המועצה שמס עזאם מטעם רשימת אמנת חקקת ניצב לפניכם היום על מנת לומר קבל עם ועדה שאין אני מצביע נגד התקציב על מנת להכשיל את ראש המועצה מר וגיה כיוף אין אני מצביע נגד התקציב על רקע אישי עם כבודו ובטח ובטח לא מתוך אינטרס אישי, ההפך הוא הנכון אימצתי דרך ועקרונות ועל זה פשרות לא יהיה.

למען ההגינות וגילוי נאות החלטתי התקבלה לאחר מחשבות  ולבטים רבים  ובחינת ההשלכות השונות של כל החלטה. כמו שאתם רגילים אני ממעיט בדיבורים כי ההחלטות שלי ברוב המקרים אמרו את דעתי בנושא, אין מקום לנהל משא ומתן על עקרונות ודרך.

 לא נשלחתי לכאן על מנת לתקוף או לגונן. לא נשלחתי על מנת להיות קואליציה או אופוזיציה. לא חברים, אני נשלחתי לכאן על מנת לעבוד לקדם לשמור. לאותם אנשים שנתנו בי אמון מוחלט להם, אני אומר: " אני חייב לכם דין וחשבון " אני חייב דין וחשבון ביום הבוחר.

אמנת חקאקת כרשימה עומדת מאחורי ההחלטה לאחר שהוסקו מסקנות על ההשלכות והמחיר שישולם.

דובר רבות על פתרון דובר רבות על דרך מילוט ממדרון חלק ועוד יותר דובר על הבראה ודרך חדשה, המשמעות של תוכנית ההבראה והתקציב המוצע היא ברורה לכל בר דעת : תוכנית ההבראה תגרום לנו למשכן את  העתיד של עספיא למען ההווה.

בתוכנית עצמה אין מנועי צמיחה או תוכנית לפיתוח כלכלי לטווח הרחוק אשר ניתן להיאחז בהם במטרה להביא לגידול במקורות ההכנסה.

עד כה, הרשות המקומית עספיא המשיכה להידרדר לאורך השנים כאשר הצטמצמו מקורות ההכנסה ממענקים יעודים ממשרדים ממשלתיים אולם ובמקביל לא הצלחנו להביא לגידול במקורות ההכנסה.

היטל הארנונה שהרשות מסתמכת עליו הוא ההכנסה העיקרית שנופלת על גבו של האזרח הפשוט אשר אמור לשאת בנטל. הרשות אינה מצליחה להגדיל את גבית המים ואינה מפעילה את סמכותה בנושא ואף יוצרת חוסר סדר ואי צדק בחלוקת הנטל כלפי התושבים.

כמו כן,  בתוכנית ההבראה של הרשות ואשר אושרה כטיוטה במשרד הפנים ותחת פיקוחו  הרי אנו לא רואים הגדלה בבסיס המס של הארנונה. דהיינו , תוכנית ההבראה או תוכניות  עתידיות אינן מתייחסות לכך שעל מנת שהרשות המקומית תוכל להיחלץ מהמצב שבו היא שרויה עליה להתבסס על הכנסה נוספת של כ 17 מיליון ₪. מקור ההכנסה אמור להיות חלק מתוכנית עבודה רב שנתית תוך התייחסות למנועי צמיחה שמבוססים על יצירת נכסים מניבי ארנונה קרי שטחי תעסוקה למיניהם  בבעלות המועצה( שטחי מסחר, תעשייה ותיירות).

תוכנית ההבראה המוצעת מטפלת בסיפטום ולא במחלה. עספיא גוסס מזה שנים והגיע הזמן .. עוד היום לפני מחר להתמודד עם המציאות הקשה... מציאות קשה שאנחנו לא יצרנו אולם באותה מידה גם לא עצרנו.. זיהו בור שאין לו תחתית.
היום אנו צריכים לקחת אחריות ולהוכיח מנהיגות.

תוכנית ההבראה הינה שטחית  ומתייחסת למספרים ומקביל מתעלמת מהמרכיבים התרבותיים חברתיים והסוציואקונומיים של הישוב.

חלק גדול מהנטל נופל על התושבים- גזרות כגון סקר נכסים, תאגיד המים והיטל על שילוט תוך התעלמות מכך ש 1200 משפחות חיות מתחת לקו העוני ו כ 49 אחוז מהתושבים משתכרים עד שכר מינימום על פי נתוני הרשות.

משרד הפנים כשל במנגנוני הפיקוח והבקרה על תוכנית ההבראה הראשונה כאשר עספיא לא עמדה באבני הדרך של תוכנית ההבראה והגירעון המצטבר גדל ל 75 מיליון ₪ ועתיד לגדול עוד יותר היות וחלק מהמענקים מותנים בעמידה ביעדים שמשרד הפנים הציב לרשות.

הגירעון המצטבר מהווה מעל 100 אחוז מתקציב הרשות המוצע. בנוסף לכך שתוכנית ההבראה מציעה 25 מיליון ₪ מלוות שיתווספו ל 29 מלוות של הרשות ובכך יעמוד עומס המלוות על כ 54 מיליון ₪ שמהווים כ  75 אחוז מתקציב הרשות.

לגבי תאגיד  המים  הרי התאגיד הוא נטל על כלל התושבים במדינת ישראל ואיך אנו כתושבי עספיא ניכנס לתאגיד שבסופו של דבר נועד להגדיל את מחיר המים לקוב, להגדיל את העלות של חיבורי שעון מים ולהגדיל את היטל הביוב.

אם נביט הרי לתאגיד ישנם שני יתרונות :
א. הקמת תשתית  חדשה
ב. גביה מסודרת
וכאן אני יכול לומר בוודאות שאנו כרשות יש לנו את היכולת להקים מנגנון חדש שיעשה אותם דברים כמו התאגיד ואפילו בצורה יותר טובה ובאותה עלות לתושב.
אנחנו יכולים לקחת אחריות דרך תוכנית מאושר של הממשלה . אותה החלטת ממשלה 59 מדבר על תקציב של 2..2 מיליארד ₪ לישובים הדרוזים.

נושא שני- סקר נכסים
אני אישית בעד סקר נכסים הגון וצודק כלפי כל התושבים החיים בכפר.
וכאן אני רוצה להביא דוגמא של שמס עזאם כבחור צעיר שאבא בנה לו 400 מטר שאבא עבד ולפני שיצא לפנסיה. שמס התחתן בגיל 27 ועובד במפעל ומרוויח כ 6500 ₪ והא המפרנס היחיד של המשפחה.
שמס חי משכר מינימום ורוצה להתפרנס בכבוד ולשלם את המיסים שלו וזכותו לבקש ולזכותו גם לקבל שירותים.
וכאן נשאלת השאלה איך בחור צעיר יוכל לשלם על 400 מטר כאשר אביו שבנה את הבית כבר לא מרוויח אותה משכורת .. כאשר אבא יצא לפנסיה ושמס עדיים מקבל שכר מינימום והוא בתחילת חיו.
העניין של סדר נכנסים צריך להיות מותאם תרבותית וחברתית לכפר. יתרה מזאת, הוא צריך להיות ריאלי ובר ביצוע.
על מנת להיות מעשיים צריך להקים ועדה שתפקידה להכין תוכנית עבודה לעשר שנים .

ארנונה
מוצגים נתונים כגון הארנונה שלא מספרים לנו דרך תוכנית עבודה מפורטת, איך אנו הולכים להשיג את היעדים האלה? על סמך איזה נתונים הגזברית מסתמכת במטרה להגדיל את הארנונה ב 4 מיליון בהצעת תקציב? האם יש תחשיב האם יש תוכנית עבודה להשגת היעד? האם ישנם אבני דרך ?
מה הדלתא של מה שגבינו ועל סמך איזה תחשיב?
ואיך ניתן להציג תקציב וליישמו בפועל שאנו מדברים על ישוב עני עם אוכלוסייה עניה , ישוב בתת חינוך, תת תשתיות ותת גביה במיוחד מים?
בארגון מקצועי מציגים לפני התקציב תוכנית עבודה על מנת שהדירקטוריון יאשר זאת.. מדברים איפה תהיה הגדלה ומה מקור הכסף.. מה יהיה התחשיב ומה אבני הדרך לפיקוח על התוכנית ובקרה על התוכנית, לנו אין תוכנית עבודה כזאת לצערי.

אנחנו חושבים שכל ארגון מקצועי צריך לקבל החלטות שהוא עצמו יכול ומתחייב לבצע בפועל.
בתוכנית המוצעת על הניר מדובר על רווח כלכלי  או פוליטי עכשיו ולא מדובר על תוכנית ריאלית לטווח הארוך.
נושא נוסף שמופיע בתוכנית הבראה הוא הפחתת תביעות תלויות- מי קבע שה שאנו נזכה בכל התביעות התלויות ? הסטטיסטיקה מדברת על 50  כן ואחוז 50 אחוז לא. ? מה זה תלוי וממתי זוכים בכל התביעות?
לא ניתן הרי לבנות תקציב שהוא תלוי ותחזית לא ריאלית? לא ניתן לבנות תקציב שאנו לא יודעים מה מקורות ההכנסה.
סעיף 7 בתוכנית ההבראה – מדבר על מנועי צמיחה ברשות המקומית
וסעיף 10 בתוכנית ההבאה מפנה אותנו לסעיף 7. הרשות מתחייבת  שתמנה יועצים שיפקחו וילוו את התוכנית.. כאן נשאלה השאלה האם קיים סעיף תקציבי שיממן את המומחים ואת היועצים. להערכתי מדובר על עלות של כמיליון ₪ לשנה על מנת לממן 3 או יועצים|? האם למועצה יש בכלל שקל שחוק אחד?

לבסוף, הרשות המקומית עספיא לא השכילה ליצור מנהיגות ניהולית בכירה אשר יכולה לנהל את ענייני המועצה במקביל לניהול ענייני הישוב על ידי הדרג הנבחר.

בעלי תפקידים בכירים והנהלת המועצה כשלו בביצוע ולא קיימים נהלים ברורים למדידת תפוקות של עובדים או מחלקות שאנו יכולים להצביע עליהם ואשר יהוו ערובה לכך שהרשות תוכל לעמוד ביעדים ואבני הדרך של תוכנית ההבראה וכמו שלא עמדנו בתוכנית ההבראה הראשונה עם אותו הרכב כך גם היום לא נוכל לעמוד בתוכנית הבראה המוצעת.

לסיכום, הרשות המקומית עספיא  כארגון צריכה לשאוף למקצועיות תוך דגש על  תוכנית עבודה מפורטת ואבני דרך ויעדים שברורים לכל חברי הארגון במטרה  לבחון, לפקח ולבקר את ההנהלות מדדי תכנון מול ביצוע . תוכניות העבודה המפורטות חייבות להיות ריאליות ומבוססות על מציאות שבה חיים תושבי עספיא.

חברים , כול תהליך ריפוי כרוך בכאבים לא נשלה את עצמנו . היום אנו עומדים לשעת מבחן קשה.
המערכת הקיימת נמצאת במוות קליני באם יעבור התקציב או לא.
המערכת לא תשתנה דרך קבלת ההחלטות. היישום וההוצאה לפועל לא ישנה דבר וחצי דבר, על זה אני מוחא היום, לא עוד
 מלחמתנו על הירושה תעבור דרך שינוי דפוסי פעולה במועצה
חברים צו המצפון שלי לא מאפשר לי לראות ולא לעשות כלום .
העתיד והחזון של אותם ילדים צעירים מבוגרים הופקד בידינו
אני פונה אליך ראש המועצה אדוני ...
מי שמשלם את המחיר הוא זה שעומד בראש המערכת
אתה האחראי הבלעדי על ההצלחה אבל גם על הכישלון.

אדוני ראש המועצה: לא נאפשר לשלול ממך את הזכות שהרווחת מהעם אשר נתן בך אמון מוחלט להוביל את הכפר הזה למקום טוב יותר.

ביקשנו ממך לא פעם ...לאחר שנכשלו כול הניסיונות שלנו לגשר על פערים במטרה להגיע להבנות, אנא ממך להחזיר את המנדט לעם כמקובל בחברה דמוקרטית והסירוב שלך עוד מהדהד באוזניי רבים מאתנו , יהיו ההשלכות והמשך דרך המועצה והטיפול שלה בנושאים רבים לאחר סיום ההצבעה דרכך או דרך גוף אחר אשר ייקח את המושכות לידיים אשר יהיו.

להזכירכם משמעות המילים אמנת חקאקת הינה משקפת את דעתנו ואת האמונה שלנו
احنا متفقين نعمل تغير حلم قديم قرب تحقيقة
תודה לכם ובהצלחה

{YouTubeVideo id=voirbNY2rrQ}

{YouTubeVideo id=0lbeTuQi8cc}

{YouTubeVideo id=HTkXGvYAcy4}

תגובות

21. איש עסקים לפני 9 שנים
מקצועי
20. חמדאן לפני 9 שנים
שמס אתה אלוף בדיבורים לצערי
19. עספאוי לפני 9 שנים
עוספיה
18. חבר לפני 9 שנים
אל תקשיב לאף אחד
17. בעל נסיון לפני 9 שנים
אכזבה
16. צעירה מהכפר עוספיא לפני 9 שנים
חברת אמנת חקקת לשעבר
15. חבר לפני 9 שנים
שמס
14. שכיב אבו רוכן ,עו"ד לפני 9 שנים
ירבו כמוך
13. מבין עניין לפני 9 שנים
אתה לא אמין הפכפך
12. חמדאן לפני 9 שנים
שמס גדול יא מנהיג
11. תושב לפני 9 שנים
מצב מדאיג יצרתם
10. עספיא לפני 9 שנים
בגדתם בכפר מושחתים
9. עספאווי לפני 9 שנים
כל הכבוד לך שמס
8. תושב לפני 9 שנים
לא לזה נבחרתם שמס
7. אוביקטיבי לפני 9 שנים
היגיון
6. עזאם לפני 9 שנים
יועצים
5. אזרח צעיר לפני 9 שנים
מה בדיוק בניתם לנו
4. עוספיה לפני 9 שנים
אכזבה
3. תומך התנועה לפני 9 שנים
הצבעה נכונה
2. קייס ראגי לפני 9 שנים
ניתוח הגיוני
1. מאוכזב משמס לפני 9 שנים
עספיא

מומלצים