לא ייתכן שיהיו בארץ בעלי הכנסות שלא ישלמו מס

כך יו"ר הועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר, ערב הדיון על מיסוי מקובלים וגופי כשרות פרטיים. בדו"ח מבקר המדינה ביקורת קשה על רשות המיסים שטרם הסדירה עד היום את הנושא.

17.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לא ייתכן שיהיו בארץ בעלי הכנסות שלא ישלמו מס

הועדה לביקורת המדינה בכנסת, דנה בדו"ח מבקר המדינה על רשות המיסים בישראל בעניין מיסוי מקובלים וגופי כשרות פרטיים (בד"צים).

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אומרת כי "לא ייתכן שיהיו בארץ בעלי הכנסות – ועוד כה-גבוהות - שלא ישלמו מס. זו פגיעה חמורה בשוויון מול החוק, ומעודד אנשים מהשורה, ישרים והגונים, להעלים הכנסות. גרירת הרגליים של רשות המיסים בעניין, מעלה חשד כבד".

יצוין כי בימים אלה מעבירה רשות המסים טיוטת חוזר להערות הלשכות המקצועיות  של רואי החשבון יועצי המס ועו"ד, לפיה שירותים שמעניקים רבנים ומקובלים יחויבו במס. אלהרר מדגישה כי חוזר זה איננו-מספק, כיוון שהוא איננו נותן מענה לדרישות המבקר.

המבקר תוקף בדו"ח שלו את רשות המיסים על שטרם הוציאה הנחיות ברורות למיסוי המקובלים, שאינם מדווחים על הכנסותיהם בטענה שמדובר בתרומות או במתנות. כמו כן, גם גופי הכשרות הפרטיים, המכונים "בד"צים", שילמו במשך השנים מס באופן חלקי בלבד או לא שילמו כלל.

בישראל פועלים עשרות "מקובלים" שעוסקים במתן ברכות להצלחה, בייעוץ אישי או עסקי, בתיווך בין אנשי עסקים ועוד. למרות זאת, הם אינם מנהלים ספרי חשבונות ובעבור רובו של ההון הרב שצברו כמה עשרות מקובלים לא שולם כלל מס.

מבקר המדינה מציין כי בשנת 2009 נדרשו 29 מקובלים להגיש דוחות מס שנתיים והצהרות הון, ו-22 מהם אכן הגישו. שמונה מהמקובלים טופלו ביחידה הארצית לשומה, אך רק עם ארבעה מהם נערכו הסדרי שומה. 14 התיקים הנוספים, לא טופלו.

במקביל, גדל בעשורים האחרונים מספר הבד"צים והתרחב מאד היקף פעילותם, הכוללת לא רק פעילות בתחום המזון. הגופים הללו אינם כפופים לכללי אסדרה או שקיפות, מחיריהם אינם מפוקחים, וחלקם אינם מאוגדים. גופים אלו נשלטים לרוב על ידי ועדי רבנים שאינם מאוגדים, ולפיכך אין לרשויות המדינה מידע לגבי סכומי הכספים שהם מקבלים ולגבי השימוש בכספים אלה.

המבקר קובע כי על רשות המיסים לגבש מדיניות והנחיות למיסוי כספים הניתנים לאדם ממי שאינו בן-משפחתו, המוגדרים כמתנות, וליזום שינוי חקיקה בעניין. כמו כן, קובע כי על הרשות לבחון את פעילותם של הבד"צים, להכין תכנית להכללת הבד"צים ברשת המס, ולהפיק את הלקחים המתבקשים מטיפולה בתיקי הבד"צים עד היום.

"תפקידה של הרשות אינו מתמצה בגביית מס בלבד", מדגיש מבקר המדינה, "אלא גם בייזום הבהרות ואף תיקונים לחוקי המס כאשר הדבר נדרש".

תגובות

מומלצים