שני אסטרואידים קטנים יחלפו במרחק קרוב לכדור הארץ

היום 19 ביולי ו ב 20 ביולי, שני אסטרואידים קטנים יחלפו במרחק קרוב יחסית לכדור הארץ של כמה מיליוני ק"מ, במונחים אסטרונומיים, מעבר של אסטרואיד במרחק כזה נחשב קרוב מאוד יחסית.

19.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שני אסטרואידים קטנים יחלפו במרחק קרוב לכדור הארץ

האסטרואיד UW158 2011  התגלה ב-25 באוקטובר, 2011. הוא התגלה במסגרת פרוייקט  האסטרואידים  pan-starrs של ניטור אסטרואידים. אסטרואיד זה קטן יחסית, וגודלו אינו עולה על 400 מטר. ניתוח המדידות של השינויים המחזוריים באורו של  האסטרואיד מצביעים על כך שהוא חג סביב צירו אחת למחצית השעה.

UW158 2011 מכיל אחוז גבוה של מתכות והוא כנראה שריד של התנגשויות רבות בין אסטרואידים שלבסוף הותירו ליבה מתכתית שאסטרואיד זה הוא אחד השברים שלה. הגדול באסטרואידים אלה הוא האסטרואיד ווסטה, שהחללית DAWN חלפה לידו אך לפני כמה חודשים. ייתכן והאסטרואיד UW158 2011   מכיל מתכות כבדות ואיזוטריות ויסודות אחרים שהשכיחות שלהן בשביטים גדולה יותר מאשר שכיחותם על פני כדור הארץ. לכן, אסטרואידים מסוגים אלה, המכילים יסודות נדירים, מצויים על הכוונת של נאס"א, המתכוונת לבצע בעתיד הראה לעין כריית מחצבים נדירים באסטרואידים, ששווים עשוי להגיע לטריליוני דולרים.   דולרים – שווי המצדיק משלוח של חללית כרייה בעתיד הנראה לעין.

אסטרואיד UW158 2011, שייך למשפחה של אסטרואידים מסוג – אמור, ומסלולו מביא אותו מדי פעם לקרבה מסוכנת לכדור הארץ, מה שמשייך אותו לקבוצת האסטרואידים מסוג NEO's – אסטרואידים קרובי ארץ. אסטרואיד זה מגיע לפריהליון - לקרבה הקטנה לשמש - למרחק הזהה למרחק כדור -הארץ ממנה ואילו באפהליון - המרחק הגדול ביותר שלו מהשמש - הוא מצוי במרחק של פי 2.2 ממרחק כדור הארץ מהשמש.

בבוקרו של יום שני, 20 ביולי, יחלוף גם האסטרואיד BQ18 2013 יחלוף במרחק של 3.5 מיליון ק"מ בלבד מכדור הארץ. אולם, בניגוד ל- UW158 2011  זהו אסטרואיד קטן שגודלו כמה עשרות מטרים לכל היותר.

את שני האסטרואידים יהיה אפשר לראות אך רק באמצעות טלסקופים גדולים מאוד או באמצעות צילומים. נאס"א מתכוונת לסקור את האסטרואיד UW158 2011 באמצעות המכ"מ, וזאת בכדי לקבל מושג טוב יותר על צורתו מוארכת, ועל הרכבו. ניתוח הצילומים והחזר המכ"מ ייראה גם אם לאסטרואיד זה יש ירח קטן, כפי שהתגלה סביב אסטרואידים אחרים שחלפו קרוב לכדור הארץ.

חליפה קרובה של אסטרואידים השנה

המידע על מעבר קרוב של אסטרואידים ליד כדור הארץ מצוי בספר השנה האסטרונומי לשמי ישראל לשנת 2015,.

המעבר הקרוב הבא השנה יהיה ב-26 בנובמבר, עת יחלוף האסטרואיד  WN69 2011 במרחק קרוב במיוחד - 1.2 מיליון ק"מ (פי 3 בלבד ממרחקו הממוצע של הירח מאיתנו) מכדור הארץ.

מקור

http://www.cosmos.co.il/news/close_flyby_asteroid_UW1582011.htm

תגובות

מומלצים