היחסים השליליים בין אחיות

מחקרים רבים הראו כי יחסי אחים ואחיות מהווים את הקשר הממושך ביותר בחיי האדם, אשר נחשב למשמעותי ביותר, לאחר הקשר הורה ילד, היחסים השליליים בין אחיות, שלאחת מהן הפרעת אכילה, עלולים לגרום גם לאחות הבריאה לפתח הפרעת אכילה.

20.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
היחסים השליליים בין אחיות

אחיות של נשים הסובלות מהפרעות אכילה מראות רמה גבוהה יותר של תסמינים דיכאוניים בהשוואה לאחיות שאינן סובלות מהפרעות אכילה, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה.

עוד נמצא, כי היחסים בין האחיות שאחת מהן היא בעלת הפרעת אכילה הוא שלילי יותר בהשוואה לאלה שאין להם הפרעות אכילה. "ככל שהיחסים בין האחיות שליליים יותר, כך רמת המצוקה הנפשית של האחות הבריאה גבוהה יותר דבר המעמיד אותה בסיכון לחלות בהפרעת אכילה" אמרה פרופ' יעל לצר, מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות באוניברסיטת חיפה.

בעשורים האחרונים חלה עליה משמעותית בשכיחות הפרעות אכילה שהבולטות שבהן: אנורקסיה נרבוזה, בולימיה נרבוזה והפרעת אכילה התקפית. לדברי פרופ' לצר, הפרעות אלו שכיחות בעיקר בקרב צעירות וכרוכות בתחלואה מרובה ואחוזי תמותה גבוהים.

מחקרים רבים הראו כי יחסי אחים ואחיות  מהווים את הקשר הממושך ביותר בחיי האדם, אשר נחשב למשמעותי ביותר, לאחר הקשר הורה – ילד. במחקר הנוכחי אותו ערכה פרופ' יעל לצר יחד עם פרופ' רות כץ מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות  וקרן ברגר כחלק מעבודת התיזה שלה לתואר מ"א בעבודה סוציאלית . נכללו 60 בנות בגילאים 13-31, ל -30 מהן יש אחות הלוקה בהפרעת אכילה. 10 עם אנורקסיה נרבוזה, 10 עם בולימיה נרבוזה ו- 10 עם הפרעת אכילה לא ספציפית. כל הנבדקות היו האחיות הקרובות ביותר בגיל לאחות החולה והפרש הגילאים לא עלה על 10 שנים והן התגוררו יחד לפחות חמש שנים לפני עריכת המחקר.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב צעירות שיש להן אחיות עם הפרעת אכילה קיימת רמה גבוהה יותר של יחסי אחיות שליליים. "בין האחיות נוצרת יריבות על תשומת ליבם של ההורים, על רקע מחלת האחות אשר מאפיינת לרוב באביוולנטיות, בתסכולים, בקונפליקט ובמעברים תכופים בין יחסי אהבה ליחסי שנאה. בנוסף, האחות הבריאה צריכה לקחת חלק במערך הטיפול היום-יומי והדבר עלול להוות נטל על שגרת חייה ולהוביל לתחושת תסכול, כעס, שנאה ופחד" אמרה פרופ' לצר.

עוד עולה במחקר, כי אחותן של הצעירות הסובלות מהפרעת אכילה הן בעלות רמה גבוהה יותר של תסמינים דיכאוניים מאשר צעירות שאחותן בריאה. לדברי החוקרות, ייתכן שמערכת היחסים המעורערת בין האחיות, הנטייה לדיכאון ולהתבודדות של האחות החולה ואי הסכמתה לקרבה גם לא לאחותה הקרובה אליה בגיל, משפיעים על בריאותה הנפשית של האחות הבריאה.

"יחסים שליליים בין אחיות משפיעים לרעה על בריאותה הנפשית של האחות הבריאה במיוחד יחסיים שליליים בין אחות בריאה לאחות שסובלת מהפרעת אכילה, דבר המעמיד את האחיות הבריאות בסיכון לחלות גם. לכן בטיפול יש לתת התייחסות מרבית ליחסים בין האחיות לחזק אותם ולהפוך אותם מגורם שלילי תחרותי לגורם תמיכה. כמו כן, חשוב מאוד העביר לאחיות הבריאות מידע אודות המחלה ולשתפן ככל האפשר במחלת אחותן וזאת בכדי להקל על התמודדותן עם המחלה." סיכמה פרופ' לצר

תגובות

מומלצים