דואר ישראל בהתרסקות

ביקורת קשה על השירות בדואר ישראל נשמעה בועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של ח"כ איתן כבל, הועדה דנה ביישום הרפורמה בחברת דואר ישראל, בעיקר לנוכח תלונות רבות בקרב הציבור על רמת השירות.

23.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דואר ישראל בהתרסקות

היו"ר כבל ציין כי החברה קרובה לליבו, אך פתח את הדיון בביקורת קשה על הנעשה בדואר. "לצערי החברה נמצאת בהתרסקות גדולה. הצבי (סמל הדואר של איילה המייצגת מהירות) היה אחד מהסמלים המרכזיים של המדינה ותש כוחו לגמרי. חברי הכנסת והוועדה לא יכלו לעמוד בלחץ הציבורי של פניות שמגיעות מכל הארץ על השירות הלקוי", אמר.

מנכ"ל חברת דואר ישראל, דני גולדשטיין, אמר כי החברה נכנסה לתוכנית הבראה. הוא התייחס לנושא השירות והסביר כי החברה עושה שיפורים והולכת לפרוס רשת של מכונות אוטומטיות לקבלת חבילות, להגדיל את ההיצע של הנקודות למגע עם האזרח, בין היתר באמצעות רשתות השיווק. הוא הוסיף כי זמני ההמתנה לתור יתקצרו ל-10 דקות בלבד וכי הסניפים יפעלו עד שעות מאוחרות. "עד סוף השנה נהייה במקום אחר לגמרי. חוסר חלוקה וקריסה זה כבר מאחורינו", הבטיח גולדשטיין. היו"ר כבל הבהיר מיד כי בכוונת הוועדה לעקוב מקרוב אחר ההבטחות ולכנס דיון לבדיקת הדברים כבר ב-1 בינואר 2016. "אל תתחייבו על מה שלא תוכלו לבצע, כדי אלה לא יהיו מילים ריקות. אנחנו נבדוק אתכם, זה לא שגר ושכח", אמר.

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי החברה צריכה לראות נגד עיניה את הציבור, וצריך להציג לו חזון. "אולי הדואר לא יגיע במהירות של צבי, אבל גם לא במהירות של צב", אמר. הוא סיפר כי הזמין חבילה שהייתה אמורה להגיע לפני חתונת בנו, ואמר כי הבן כבר התחתן והוא מחכה לנכד אבל החבילה עדיין לא הגיעה. מגיש הצינור, גיא לרר, ציין כי "אם עד לפני כמה חודשים הבעיות בהוט היו הכי מציקות לאזרח אז היום הדואר זה ההוט החדש".

היו"ר כבל ביקש גם התייחסות לנושא העובדים שנאלצו ללכת הביתה במסגרת הרפורמה, וגם לכוונת ההפרטה ומכירת מניות וכן לדוחות הכספיים של החברה שלפי מסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת ניתן לראות שהחברה עברה מרווח של 108 מיליון שקל ב-2009 להפסד של 6 מיליון שקל ב-2014.

המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות, מאיר שמרה, אמר כי מתווה ההפרטה מותנה בקבלת אישור של ועדת השרים להפרטה, וכולל מכירה של 20% מהמניות למשקיע פרטי ובשלב מאוחר יותר הנפקה של עוד 20% לציבור, כשהמדינה תחזיק 60% ממניות החברה. "חלק מכספי ההפרטה יתמכו במימון ההבראה", אמר.

ח"כ דוד ביטן (הליכוד), הזהיר שההפרטה לא תהייה כמו מה שעשו בכבאות ואמר: "עשו רפורמה ובסוף לא היה כיבוי אש".

ח"כ כבל הביע זעם על כך ש"מדברים במילים מכובסות של הפרטה ורפורמה וזה לא מביא אותנו לארץ המובטחת. אם היינו מביאים את הציבור שיעיד על הנעשה בחברה השמים היו נופלים". הוא אף ציין כי אפילו במהלך הדיון הגיעו אליו ולוועדה תלונות רבות על השירות הלקוי של הדואר.

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) ביקש לא למרוח את חברי הכנסת וח"כ ביטן הגיב: "זו הפעם הראשונה שאני מסכים אתו".

נציג האוצר, אסף וסרצוג, טען כי יש התחייבות של המדינה להעביר 477 מיליון שקל לפרישת העובדים, והוסיף כי 236 מיליון שקל כבר עברו.

ח"כ פריג' הקשה ושאל האם ההעברה מותנית בהעברת נכסים ווסרצוג אישר זאת. ח"כ שי אמר כי בסוף האוצר מביא כסף מהארגון וח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה: "בסוף זה על חשבון הציבור". היו"ר כבל אמר כי הוא "מקווה שההבטחות יעמדו במבחן המציאות". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) ביקש לדעת האם ההבטחות לשיפור השירות כוללות גם את המגזר הערבי, וסיפר כי אשתו רצתה לקבל קופונים בדואר, אבל עד שהקופונים הגיעו פג תוקפם. היו"ר כבל ביקש לדעת האם במקרים כאלה הצרכנים יכולים לקבל פיצוי. ח"כ ביטן הוסיף וסיפר כי "בבחירות השתמשתי בשירות דואר 24, ובכל זאת המכתבים ששלחתי הגיעו אחרי שבועיים. יכול להיות שניצחתי כי הדואר לא הגיע. הבטיחו לי שאם אשלם יותר אקבל שירות מהיר – שילמתי יותר וקיבלתי לאט".

יו"ר ועד העובדים בדואר, שמעון פרג'ון, אמר כי העובדים בחרו בין הרע לגרוע ביותר. הוא הבהיר כי העובדים נרתמו למשימה ואמר "אין שום סנקציות מצד העובדים, נקודה סימן קריאה". עובדת הדואר שיזמה מחאה בעקבות הסכם הרפורמה, אילנית נדב, מתחה ביקורת על ההסכם. היא אמרה כי לא אישרו לה חופשה כדי להגיע לדיון וביקשה לספר על עבודתו של הדוור, כמי שמנהלת ראש צוות דוורים. "לפני חמישה חודשים נחתם הסכם ההתייעלות הגרוע ביותר בהיסטוריה הציבורית. העובדים מחלקים דואר משש בבוקר ועד שבע בערב, ואם הם מחזירים דואר שלא חולק מנכים להם במשכורת. לדוור אין שעת סיום עבודה ואף אחד לא נותן את הדעת על מה שקורה אם הדואר לא נגמר", אמרה נדב בדמעות. היו"ר כבל בירך אותה על האומץ להגיד את הדברים והזהיר מפגיעה בה. "אם תיפול שערה משערות ראש ימצאו אותי בחזית", הבהיר. גם ח"כ שי הצטרף והזהיר מפגיעה בעובדת.

ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני) מתח ביקורת על ההפרטה וקרא לפתח את הדואר כבנק חברתי. "התשוקה להפריט עוברת כווירוס וצריך להפסיק עם התשוקה הבלתי נלאית להפריט כל דבר שהוא שירות ציבורי".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הוסיפה כי "הציבור לא צריך להיות קורבן לייבוש שירות ציבורי, כך שבסוף אומרים לנו שהוא כל כך רע שצריך להפריט".

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי הוא מקווה שיימצא משקיע שיסכים להיכנס לחברה בתנאים הלא פשוטים הללו. עם זאת הוא הזהיר ממצב שבו מישהו מנסה להוריד בכוונה את המחיר של הדואר. "יותר מפעם אחת מצאנו את עצמנו במצב שגורמים להתרסקות כדי להוריד מחיר ולמצוא קונה, וישר אחרי הקנייה הבוננזה מתגלית", אמר. הוא הוסיף כי הדואר הוא שירות אזרחי צרכני ממדרגה עליונה – כמו חינוך, בריאות וכל שירות ציבורי אחר.

היו"ר כבל בירך את המנכל הנכנס של החברה אך הבהיר: "זו הפעם האחרונה שאנחנו מתייחסים אליכם בכפפות של משי – לא יהיה מועד ב'. בפעם הבאה נדרוש תשובות ברורות ואם הבטיחו שזמן ההמתנה ירד ל-10 דקות נבדוק זאת ונעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות".

תגובות

מומלצים