כלב זאב, יש חיה כזאת?

נתחיל בתשובה לכותרת: ישנם מספר גזעים המזכירים במראה שלהם זאבים והמונח כלב זאב מתייחס בדרך כלל לכלבי רועים מגזעים שונים. אמנם ישנו מכנה משותף גדול מאוד בין כלבים וזאבים אך בכל הנוגע לכלב זאב - אין חיה כזאת.

27.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כלב זאב, יש חיה כזאת?

למעשה, אבי אבות אבותיו של הכלב המודרני הוא הזאב. באמצעות תהליכי ביות ו "ברירה מכוונת", שהאדם ביצע על מנת להתאים כלבים לצרכיו, נוצרו גזעים שונים של כלבים.

כתוצאה מכך, קיימות תכונות גנטיות משותפות לכל הגזעים, אשר מקורן באב הקדמון. בכל כלב ניתן למצוא את כולן אך מידת הבולטות של התכונה שונה אצל כל גזע.

טריטוריה-הכלב מייצר לעצמו טריטוריה כדי לייצר לעצמו תנאים בסיסיים שבעזרתם יכול להתקיים: אוכל והגנה. כאשר הטריטוריה מפסיקה לספק לו את אחד משני התנאים הנ"ל-הוא יעבור לטריטוריה אחרת.

תלות בלהקה-מספקת הגנה, אוכל, חברה, תחושת ביטחון, אפשרות לרבייה. מנהיג הלהקה צריך את הלהקה בדיוק כמו שהלהקה צריכה אותו.
יצר ציד-מספק אוכל
יצר הבאה (חלק מיצר הציד)-מספק אוכל
חושים מחודדים-מספקים הגנה, אוכל
הסתגלות ועמידות-מספק את היכולת לשרוד בתנאים שונים
כושר ניווט והתמצאות מרחבית-לצורך הישרדות, הגנה, מציאת אוכל
יצר משחק-לתקשורת בתוך הלהקה, בניית קשרים. חלק מתכונות המשחק קשורות ליצר ההבאה או הציד

תכונות אלה, שמקורן בזאבים, מהוות מנגנון הישרדותי של הכלב ויוצרות דפוסי התנהגות קבועים הניתנים לזיהוי חד משמעי אצל כל גזעי הכלבים ואינן תלויות בסביבה.

במהלך השנים חידד האדם תכונות מסוימות בכל גזע, בהתאם למטרה אותה מילא. את התועלת שמפיק האדם מתכונותיו הטבעיות של הכלב, ניתן לראות בבירור במקרים הבאים:

טריטוריה משמשת את הבסיס לכלבי שמירה
תלות בלהקה מהווה את הבסיס לתקשורת בינינו לבין הכלב
יצר ציד משמש את הבסיס לכלבי עבודה
יצר הבאה משמש כבסיס לכלבי שירות לאוכלוסיות מיוחדות
חושים מחודדים משמשים בעבודת גישוש ואיתור
הסתגלות ועמידות (לאקלים, להליכה לאורך זמן)מאפשרת עבודה בתנאים שונים כגון כלבי מזחלות.
כושר ניווט והתמצאות מרחבית משמשים בין היתר באימון כלבי שירות לחולי אלצהיימר
יצר משחק משמש לחיזוק הקשר עם האדם ואף לאימון כלבי עבודה לביצוע פעולות, ואפילו תקיפה.

למעשה ניתן לומר שהכלב של היום מורכב מהגנטיקה הבסיסית (התכונות הנ"ל)+תכונות שעוברות בתורשה, כתוצאה מהרבעה סלקטיבית במבוצעת ע"י האדם.

אימון כלבים

חשוב לציין שלתהליך הביות יש גם השפעות שליליות:

טריטוריה-בני האדם מגבילים את הטריטוריה של הכלב ולא מאפשרים לו ניידות. בנוסף קיימת תופעה של טריטוריות חופפות: כלבים שגרים באותו בניין, חולקים למעשה את אותה טריטוריה, אך לא משתייכים לאותה להקה. ממד הגובה אינו מוכר לכלבים וההבנה של "אני גר בקומה ראשונה ואתה בקומה השנייה" לא קיימת אצלם.

תלות בלהקה האנושית-הכלב נשאר לבד בבית-דבר שהוא לא רגיל אליו ואשר עשוי להוליד בעיות התנהגותיות של חרדה, נבחנות, השחתה ועוד.

יצר ציד- הציד היווה חלק עיקרי ביום שהעסיק את חברי הלהקה. היום הכלב לא צד את האוכל שלו אלא מקבל אותו בצלחת ומסיים אותו בכמה דקות. כתוצאה מכך הוא נשאר משועמם במהלך שאר הזמן .היצר קיים, ההתנהגות מוחצנת, נוצר מצב שהכלב "צד" מכוניות, אופנים, אנשים שרצים... 

יצר הבאה-כמו יצר הציד-משהו שהפך להיות מוגבל בזמן, במקום, ובעצם-לפי האובייקט שנוח לנו ובזמן שנוח לנו, כאשר אצל הכלב, היצר הזה קיים כל הזמן. אין הגדרה למה להביא.

חושים מחודדים-מותאמים לגזע, בגלל תהליך הברירה המכוונת. כלב שנובח "על כלום"-נובח על משהו שאנחנו לא שומעים (דבר שיכול להוות מטרד לבעליו).

הסתגלות ועמידות-בחירת הכלב נעשית לרוב לפי המראה ולאו דווקא לפי ההתאמה שלו לסביבה (לדוגמה – כלבי שלג שחיים בישראל..).

כושר ניווט והתמצאות מרחבית נפגעים בשטח עירוני בגלל שלא רואים את השמש. עובדה זו משבשת לכלב את יכולת הניווט. גם בכל הקשור לריח-בשטח אורבני יש אלפי ריחות ולא ריח אחד, כמו שהם רגילים אליו בטבע.

יצר משחק-הכלב צריך להעסיק את עצמו ברוב היום. בטבע, המשחק הוא לרוב יחד ואילו בבית יכול להביא לגרימת נזקים כתוצאה מחיפוש עיסוקים.

למאמרים וכתבות נוספות בתחום http://offek.net

תגובות

מומלצים