קוראים לרה"מ נתניהו להחזיר את תמ"א/37 ח למועצה ארצית

ראשי המועצות: "ישראל נמצאת תחת איומים רבים מצפון ומדרום ואין שום סיבה והיגיון להוסיף תשתיות לטיפול בגז ביבשה. טיפול בגז ביבשה עלול ליצור אסון המוני במקרה של פגיעה בתשתיות וסיכון לאוכלוסייה בכל המרחב".

27.07.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
קוראים לרה"מ נתניהו להחזיר את תמ"א/37 ח למועצה ארצית

איציק  חולבסקי- נמשיך להילחם בנחישות ובתקיפות נגד האפשרות שבאזור " חגית" יקום מתקן לטיפול בגז.

בשנת 2013 הגישה המועצה האזורית מגידו עתירה לבג"ץ כנגד החלטת המדינה והמועצה הארצית לאשר את תמ"א/37 ח, שלפיה יהא ניתן להקים מתקן יבשתי לטיפול בגז באתר חגית.

יחד עם עתירתה של המועצה, הגישו ארבע רשויות מקומיות נוספות ביניהן יוקנעם עילית, עתירות נוספות שעניינן התנגדות לאישור תמ"א 37/ח.

בעתירתה, טענה המועצה באמצעות באי כוחה עו"ד דן נחליאלי ועו"ד אושר טקאטש, כי יש לבטל את החלטת המועצה הארצית שאושרה בהמשך ע"י הממשלה, ולפיה יהא ניתן להקים מתקן לטיפול בגז באתר חגית הסמוך המרוחק כ-1 ק"מ בלבד מקצה גבול השיפוט של המועצה.

המועצה טענה כי החלטת המועצה הארצית התקבלה בניגוד לתסקיר השפעה על הסביבה שקבע כי אתר חגית הינו החלופה הגרועה ביותר מבין כל החלופות היבשתיות. בנוסף, טענה המועצה כי החלטת המועצה הארצית שלפיה תינתן עדיפות להקמת מתקן לטיפול בגז בים, לא עוגנה במפורש כפי שהיה צריך להיעשות במסמכי התכנית.

סביר להניח כי בג"ץ לא יסטה מהחלטת המועצה הארצית להקים את המתקן היבשתי באתר חגית, אך יחד עם זאת הביעו שופטי בג"ץ את חששם מ"התפרקות המועצה הארצית מסמכות" שבאה לידי ביטוי בהוראת סעיף 6.2 לתכנית הקובע כי בתכנית פיתוח הכוללת מתקני טיפול ביבשה, תהא לממונה על ענייני הנפט הסמכות לאשר הקמת מתקן יבשתי לטיפול בגז בכפוף להתייעצות עם המועצה הארצית, זאת להבדיל מאישור המועצה הארצית, פסק דין יתקבל ככל הנראה לקראת סוף אוגוסט.

איציק חולבסקי: "המועצה מנהלת מאבק זה כנגד הקמת מתקן הטיפול בגז בחגית כבר למעלה מ-4 שנים. במסגרת המאבק הוגשו שתי עתירות לבג"ץ התנגדויות רבות של המועצה ושל תושבים למוסדות התכנון ולחוקר שמונה במיוחד לתכנית דנן וכן השתתפה המועצה ונציגיה בדיונים רבים וארוכים בעניין זה. נוסחה האחרון של התכנית אף העניק עדיפות מסוימת להקמת מתקן טיפול בגז בים, זאת בשונה מההחלטה הראשונה שקבעה- רק בחגית.

בדיון שהתקיים בבג"ץ שמחתי להשתתף יחד עם הנהלת המועצה ותושבים רבים ואכפתיים המתנגדים להקמת מתקן הטיפול באתר חגית. הדיון ארך למעלה מ 6 שעות ובמסגרתו דנו שופטי בית המשפט העליון לגופה של העתירה ושמעו את מלוא טענותינו. אמשיך להוביל קו נחוש ותקיף במאבק זה ובמאבקים אשר עוד נכונו למועצה ולתושביה".

בטרם הדיון בבג"צ ,ראש מועצת מגידו יזם מכתב מאת ראשי הרשויות לראש הממשלה נתניהו .
בנוסף לראש מועצת מגידו- איציק חולבסקי חתומים על המכתב גם כרמל סלע- ראש מועצת חוף כרמל, סימון אלפסי ראש עיריית יקנעם עלית, רני אידן -ראש מועצת עמק חפר .

ראשי  הראשויות פונים לראש הממשלה  ומבקשים את התערבותו , להחזיר את התכנית למועצה ארצית לצורך הטמעת הדרישה לטיפול מלא בגז בים ומניעת הקמה של מתקנים יבשתיים ללא הצדקה מוצקה.

במכתבם של ארבעת ראשי הרשויות לראש הממשלה הם מדגישים כי: " היום הגז של מאגר תמר, המספק את כל הגז של מדינת ישראל, מטופל בעומק הים. הגז מגיע נקי ויבש לחוף ומקבל רק ליטוש סופי במתקן קטן בנמל אשדוד. הגז של מאגר "לוויתן" יטופל, על פי תכנית הפיתוח של השותפות במאגר, כולו בים ויגיע נקי לחוף ללא צורך במתקן טיפול יבשתי. לא יתכן שמשאב טבע הנמצא בעומק הים ואשר ניתן לטפל ביעילות ואמינות מרבית בסמוך למקום המצא יטופל במתחמים יבשתיים תוך סיכון עשרות אלפי תושבים והרס הסביבה. ישראל היא מדינה קטנה, צפיפות אוכלוסין ועמוסת תשתיות צבאיות ואזרחיות. ישראל נמצאת תחת איומים רבים מצפון ומדרום ואין שום סיבה והיגיון להוסיף תשתיות לטיפול בגז ביבשה. טיפול בגז ביבשה עלול ליצור אסון המוני במקרה של פגיעה בתשתיות וסיכון לאוכלוסייה בכל המרחב".

תושבים במאבק בחוות הגז

תגובות

מומלצים