שיטת הרדמה חדשה באמצעות הכוונה על-קולית

כללית, מקומית או אולי עם אפידורל, לרופא המרדים יש כמה אפשרויות לסייע לנו לעבור את הניתוח, מבלי שנרגיש כאב, כעת נכנסת לחדר הניתוח שיטת הרדמה חדישה העושה שימוש בחסימה עצבית מונחית אולטרסאונד.

03.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שיטת הרדמה חדשה באמצעות הכוונה על-קולית

אין זה סוד שבעולם הרפואה, הטמעת חידושים מסייעת לצוות המטפל לתת מענה הולם יותר למטופל, לצד שיפור באיכות הריפוי. כך גם בעולם ההרדמה, אשר התקדם בצעדי ענק בשנים האחרונות: במקביל לשימוש בהרדמות אפידורליות, מתפתח תחום חדש והוא חסימה מתמשכת של עצבים היקפיים מונחית אולטרסאונד. מחלקת ההרדמה ברמב"ם, בניהולו של פרופ' ישעיהו כץ, הינה בין המחלקות הראשונות בישראל שאימצה את שיטת ההרדמה הזו.

בעבר, כדי לבצע ניתוח באזור מסוים בגוף כגון יד, רגל וכדומה, הייתה מתבצעת הרדמה כללית או אפידורלית לכל האזור, תוך שימוש בחומר הרדמה במינון גבוה. לדברי פרופ' כץ, "שיטת ההרדמה האפידוראלית היא בעלת תופעות לוואי כגון חסימה מוטורית זמנית, נימול, חוסר תחושה בפלג הגוף התחתון, קושי במתן שתן ושינויים בלחץ הדם. בנוסף, רווח החשש – שלא בצדק – מפני ניתוחים בהרדמה אפידוראלית".

חסימת עצבים היקפיים ידועה לעולם הרפואה קרוב ל-100 שנים. במרוצת הזמן השתכללה שיטת ההרדמה לחסימה עצבית של עצבים היקפיים העושה שימוש במכשיר אולטרסאונד להנחיה בזמן אמת. בשיטה זו מזריק הרופא המרדים את חומר ההרדמה בסמוך מאד לעצב, אך לא בתוכו, שכן שיטה זו מחייבת קרבה גבוהה במיוחד – לעיתים עד מילימטר בודד מהעצב, בדגש על הימנעות מוחלטת מגרימת נזק וגירוי חשמלי.

החידוש: שימוש במכשיר אולטרסאונד, המאפשר את איתור דבוקת העצבים באזור הייעודי, דבר המסייע להתגבר על השונות הנורמלית בין בני האדם, הגעה לעצב בדיוק מרבי, שליטה במינון החומר ובפיזורו, הימנעות מפגיעה בכלי דם וקיצור זמן האשפוז הכולל. למעשה, השיטה החדשה משכללת את שיטות העבר ונותנת מענה ייחודי למקרים שבהם לא ניתן לבצע הרדמה אפידורלית, כגון: הפרעות קרישה, שימוש במדללי דם, זיהום באזור החדרת המחט בגב התחתון, הפרעות נוירולוגיות משמעותיות וסירוב החולה מחשש ודעות קדומות.

חסימה עצבית של עצבים היקפיים מונחית אולטרסאונד מכוונת להפחתת מידת הסבל של המטופל, שכן היא אינה גורמת לשינה ושיעור תופעות הלוואי שלה נמוך מאד.

כשמדובר על הפחתת מידת הסבל, מדובר על מניעת הזרקת תרופות משככות כאב לווריד, לשריר או לקיחתן דרך הפה. זאת ניתן להשיג באמצעות שחרור המטופל לביתו עם קטטר ייעודי, אחרי התאוששות במחלקה והמשך הטיפול בו לאחר הניתוח וההתמודדות עם הכאב, אשר מתבצע במרפאה בקהילה ולא במחלקות האשפוז העמוסות. צוותי מחלקת ההרדמה והמחלקה המטפלת נשארים בקשר טלפוני עם המטופל לאחר השחרור, מלווים אותו ומנחים אותו במידת הצורך.

"בית חולים רמב"ם הוא מבתי החולים המובילים בישראל בשימוש בשיטת החסימה העצבית של עצבים היקפיים מונחית אולטרסאונד", אומר ד"ר ארקדי בסקביץ, מרדים בכיר ברמב"ם ומוביל השימוש בשיטה החדשנית בביה"ח, "הסדנא הראשונה בישראל להכשרה ולשילוב שיטה זו לטיפול בחולים התקיימה בבית החולים, בהובלת ד"ר פיליפ אבקסיס, מנהל היחידה להרדמת נשים ומיילדות", הוא מסביר, "במחלקת הרדמה יש קבוצת רופאים העובדים בשיטה זו שמכשירים כיום מתמחים ברזי השיטה ומעניקים להם מיומנויות בנושא לרווחת המטופלים".

שיטת הרדמה חדשה

בתמונה: מימין לשמאל: מנהל מחלקת הרדמה, פרופ' ישעיהו כץ ורופאי המחלקה, ד"ר בוריס שנדריי וד"ר ארקדי בסקביץ.
צילום: פיוטר פליטר.

תגובות

מומלצים