מה קורה לחולי סוכרת שמדלגים על ארוחת בוקר?

מחקרים רבים כבר הוכיחו את חשיבותה של ארוחת הבוקר לבריאות, אך עד היום איש לא בדק את השפעתה על אוכלוסיית חולי הסוכרת באופן ספציפי, ממצאי מחקר חדש מפתיעים בחומרתם.

03.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה קורה לחולי סוכרת שמדלגים על ארוחת בוקר?

חולי סוכרת שמדלגים על ארוחת בוקר סובלים מעלייה מסוכנת של סוכר בדם לאורך כל היום.

משמעות ממצאי המחקר עבור חולי סוכרת מסוג 2 היא שלא די בהקפדה על ארוחות צהריים וערב מאוזנות, חובה לפתוח את היום בארוחת בוקר מזינה

מחקר חדש בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר אוניברסיטת תל-אביב, בשיתוף עם המרכז לסוכרת בבית החולים וולפסון, מעלה כי ארוחת הבוקר חיונית ביותר עבור חולי סוכרת מסוג 2. חולים המדלגים עליה וניגשים ישר לארוחת הצהריים, סובלים מרמות מסוכנות של סוכר בדם לאורך כל שעות היום.

המחקר בוצע על ידי צוות חוקרים בראשות פרופ' דניאלה יעקובוביץ ופרופ' חוליו ויינשטיין מאוניברסיטת תל-אביב, בהשתתפות פרופ' אורן פרוי מהאוניברסיטה העברית ופרופ' בו אהרן מאוניברסיטת לונד בשוודיה. המחקר מתפרסם היום בכתב העת Diabetes Care.

"מחקרים רבים בעולם, וגם אצלנו, כבר הוכיחו את חשיבותה של ארוחת הבוקר לבריאות, אך עד היום איש לא בדק את השפעתה על אוכלוסיית חולי הסוכרת באופן ספציפי," אומרת פרופ' יעקובוביץ. "במחקר החדש החלטנו לבחון עד כמה חיונית ארוחת הבוקר לחולי סוכרת מסוג 2."

במחקר שארך יומיים, השתתפו 22 חולי סוכרת מסוג 2 שגילם הממוצע 56.9 שנים, עם  BMI(מדד מסת הגוף המודד את היחס בין משקל הגוף לגובה) ממוצע של 28.2. ביום הראשון נהנו הנבדקים מארוחת בוקר מזינה, ואילו ביום השני הם צמו עד ארוחת הצהריים. ארוחות הצהריים והערב היו זהות בשני הימים, וכללו תפריט מאוזן של חלב, טונה, לחם וחטיף בריאות. לאחר כל ארוחה נבדקו רמות הסוכר וחומרים אחרים בדמם של המשתתפים.

ארוחה

רמת גלוקוז גבוהה לאורך כל היום

"ממצאי המחקר הפתיעו אותנו בחומרתם," אומרת פרופ' יעקובוביץ. "בהמשך היום שבו דילגו הנבדקים על ארוחת הבוקר, נמדדו בדמם רמות גבוהות מאוד של סוכר והמוגלובין A1C (מסוכרר), בהשוואה ליום שבו אכלו ארוחת בוקר." כך לדוגמה נרשמו בממוצע 268 מיליגרם לדציליטר (mg/dl) של גלוקוז אחרי ארוחת הצהריים ביום ללא ארוחת הבוקר, לעומת 192 בלבד אחרי ארוחת צהריים זהה, שהוגשה כמה שעות אחרי ארוחת בוקר.

החוקרים סבורים שהתופעה מתרחשת מכיוון שתאי הבטא של הלבלב, המייצרים אינסולין מספיקים 'לשכוח' את תפקידם החיוני בהמתנה עד ארוחת הצהריים, ללא ארוחת בוקר. תאי הבטא מתאוששים אמנם לאחר ארוחת הצהריים אך מדובר בתהליך ממושך והדרגתי. בינתיים, תגובות האינסולין הן קטנות ומושהות - ולכן רמת הגלוקוז בדם נותרת גבוהה לאורך היום כולו. בנוסף, רמת החומצות השומניות בדם עולה עקב הצום בשעות הבוקר, ואלה בתורן מפחיתות את יעילותו של האינסולין בהורדת רמות הגלוקוז בדם.

"משמעות הממצאים שלנו עבור חולי סוכרת מסוג 2 היא שלא די בהקפדה על ארוחות צהריים וערב מאוזנות, חובה לפתוח את היום בארוחת בוקר מזינה," מסכמת פרופ' יעקובוביץ. "ללא ארוחת בוקר רמת הגלוקוז בדם תישאר גבוהה לאורך כל שעות היום, גם אם כמויות הסוכרים והעמילנים בארוחות המאוחרות יותר יופחתו משמעותית."

כעת מתכננים החוקרים לבצע מחקר דומה עם חולי סוכרת מסוג 1, הנזקקים לטיפולי אינסולין.

תגובות

מומלצים