מי אחראי על ילדינו ומה עושים כשמתרחשות תאונות

התלמידים מבוטחים בפוליסת תאונות אישיות, כאשר התשלום נגבה מההורים במסגרת תשלומי הורים. במקרים רבים ההורים כלל לא מודעים לקיומו של ביטוח זה או שהם חושבים שהביטוח חל רק כאשר מתרחשת תאונה בזמן פעילות ביה"ס.

06.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מי אחראי על ילדינו ומה עושים כשמתרחשות תאונות

לקראת החזרה לבתי הספר, מגישה עו"ד רויטל הורוביץ משרד הורוביץ-עופר את המדריך המלא: מי אחראי על ילדינו ומה עושים כשמתרחשות תאונות.

עו"ד רויטל הורוביץ ממשרד הורוביץ-עופר מכינה את ההורים לפתיחת שנת הלימודים בהיבט הביטוחי והבטיחותי
כל תלמיד בישראל מבוטח 24 שעות ביממה בביטוח תאונות אישיות.
על שלום הילדים אחראי צוות ביה"ס – ההנהלה והמורים, וכמובן שככל שיש בעלים אחרים למתקנים (כגון העירייה) הרי שגם להם יש אחריות.

התלמידים מבוטחים בפוליסת תאונות אישיות, כאשר התשלום נגבה מההורים במסגרת תשלומי הורים. במקרים רבים ההורים כלל לא מודעים לקיומו של ביטוח זה או שהם חושבים שהביטוח חל רק כאשר מתרחשת תאונה בזמן פעילות ביה"ס. חבל שכך - משום שלצורך מימוש הזכאות מכח פוליסה זו , אין צורך בהוכחת רשלנות של גורם כלשהו לתאונה. די בהוכחת אירוע התאונה שאינו נמנה על  החריגים לפוליסה.

יש לשים לב שישנם מספר חריגים בפוליסה, כגון תאונת דרכים, תאונת עבודה, רשלנות רפואית, מחלה שאינה נובעת מתאונה, מלחמה או פעולת איבה. פוליסת תאונות אישיות לתלמידים מקנה זכות תביעה בגין תאונה גם אם אירעה מחוץ לשטח ביה"ס, אם אירעה מעבר לשעות הלימודים, אם אירעה בחופשות מביה"ס, 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה ובכל מקום בו נמצא התלמיד -  גם אם התאונה אירעה בחו"ל.

הכיסוי בפוליסה זו חל, בין היתר, על מקרה מוות מתאונה. על מקרה של נכות מתאונה הפוליסה מעניקה החזר הוצאות רפואיות שאינן מכוסות ע"י חוק. חשוב לדעת שהפוליסה מעניקה כיסוי גם לפגיעות של הורים  אשר נטלו חלק בפעילות בית ספרית.

רויטל הורביץמיצוי הזכויות  בהתאם לפוליסת תאונות אישיות התלמידים  אינו חוסם הדרך לתבוע בנזיקין את הגורם הרשלני, וסכום הפיצוי המשולם בהתאם לפוליסה אינו מופחת מסכום הפיצויים אשר יפסקו בתביעה  הנזיקית.
 
תביעות נזיקין של תלמידים בגין תאונות אשר אירעו בביה"ס  או בגן מחייבות הוכחות רשלנות של ביה"ס או הגן. בתביעות אלו חשובה הגרסה הראשונית השופכת אור על נסיבות התאונה ולא תמיד התלמיד -שיכול להיות בגיל גן - יודע לתאר מה בדיוק אירע וההורים ניזונים לעיתים מתיאור מגמתי  "ומשופץ" של הגננת, הסייעת או המורה. 

גם גביית עדויות של תלמידים אחרים לאירוע התאונה לעיתים יכולה להיות בעיתית, בשל, בין היתר, גילאי הילדים.

אם תלמיד נפגע עקב מפגע בטיחותי בביה"ס או בגן  יש חשיבות ראשונה במעלה לצלם את המפגע סמוך ככל הניתן לזמן אירוע התאונה. חשוב מאוד גם לתאר כבר בעת הפניה הראשונה לגורם המטפל את אופן הפגיעה לאשורו, שכן  בתי המשפט נוטים לייחס חשיבות רבה לגירסה הראשונה המופיעה במסמכים – אם זה דו"ח מד"א, תעודת חדר מיון, ביקור רופא.

במקרים רבים, ההורים, אשר כל רצונם הוא להחיש טיפול רפואי לילד הפצוע, לא נותנים כלל את הדעת לפירוט הגירסה אשר הובילה לפגיעה וכל  מחשבתם נתונה רק לתוצאת הפגיעה על מנת שזו תטופל. חסרונו של מידע בנושא עלול לפגוע ביכולתם לקדם את תהליך קבלת פיצויים מהגורם האחראי לפגיעה בילדם.

בתאונות  תלמידים יכול להיגרם נזק רפואי שילווה את הקטין שנים רבות, נזק אשר עלול להשליך על כל מסלול חיי הנפגע, לרבות שירות צבאי. לכן יש לפנות לייעוץ משפטי בהקדם, ולוודא אם יש גורם אשם בהתרחשות התאונה, שניתן יהיה להוכיח את נסיבות התאונה ואת הנזק   בעטיה.

מיצוי הזכויות בהתאם לפוליסת תאונות אישיות מאפשר לנפגע לקבל פיצוי בהליך מהיר יחסית, לאחר התגבשות נזקי הנפגע, וזאת להבדיל מתביעת הנזיקין, אשר לעיתים  ניהולה מתארך נוכח הצורך להוכיח אחריות כתנאי לקבלת פיצויים.   

לדוגמה, עו"ד רויטל הורוביץ ממשרד הורוביץ-עופר ייצגה בין היתר  ילד שרגלו נתקלה בהפרש גובה שהיה בקרקע ובאבנים שהיו במגרש הספורט של בית הספר,  כאשר רץ לכיוון הכדור במהלך משחק כדורגל, במסגרת שיעור חינוך גופני. הילד נפל ונחבל באורח קשה בייחוד במרפק. פגיעתו הותירה לו נכות צמיתה בשיעור 27%. הוא  קיבל הן פיצוי עבור הנכות במסגרת פוליסת תאונות אישיות והן פיצוי של מאות אלפי ש"ח במסגרת התביעה הנזיקית. לדבריה, התביעה    הנזיקית מפצה ברכיבים שונים שאינם קיימים במסגרת התביעה בהתאם לפוליסת תאונות אישיות, כגון כאב וסבל, עוגמת נפש, פגיעה בכושר השתכרות וכדומה.

במקרה אחר, ייצגה עו"ד הורוביץ קטין שנפגע במהלך טורניר כדורגל בביה"ס, כאשר רגלו נכנסה לבור שהיה במגרש. הוא איבד את שווי המשקל, נפל ונפגע באורח קשה, בייחוד בברכו ונותרה לו נכות בשיעור 28% בברך. התברר כי הבור היה  מיועד להחדרת עמודים לרשת של  משחק כדורעף ולא כוסה בעת שהתלמידים שיחקו. התביעה הסתיימה בפשרה, והתלמיד פוצה במאות אלפי שקלים במסגרת התביעה הנזיקית וגם פוצה במסגרת פוליסת תאונות אישיות.

תגובות

1. محلل سياسي לפני 9 שנים
الرئيس يلاتهي في دز العمال من عائله واحده

מומלצים