חינוך נגד גזענות מהגן עד לתיכון

לאחר האירועים הגזעניים המתרחשים במדינת ישראל מאז הבחירות האחרונות, מסבירים אנשי האגודה לזכויות האזרח כיצד ניתן לחנך את ילדי ישראל נגד גזענות: "מי שלומדים להכיל את האחר בגיל הגן וביה"ס, יהיו הסובלניים שבאזרחי המחר"

18.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חינוך נגד גזענות מהגן עד לתיכון

לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה, יצא ספר חדש של האגודה לזכויות האזרח בישראל אשר מציע מכלול דרכי פעולה לתהליך מתמשך ומקיף של חינוך נגד גזענות. הספר, "שיעור לחיים – חינוך נגד גזענות מהגן ועד התיכון", שליצירתו חברו מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח בישראל, מורים ואנשי אקדמיה, משלב תיאוריה ופרקטיקה ממגוון נקודות מבט.

הספר מספק כלים מעשיים להתמודדות חינוכית עם התנהגויות גזעניות בכיתה ובגן ומציע דרכים לשילוב חינוך נגד הגזענות במקצועות לימוד השונים הקיימים ממילא במרחב הבית ספרי, כגון: מתמטיקה, אנגלית, מדעים, צילום וערבית.
 
"לא רק המטיף לגזענות אחראי לזרע הפורענות", כותב הסופר סמי מיכאל, נשיא האגודה לזכויות האזרח בישראל במבוא לספר החדש של האגודה לזכויות האזרח.

"אחראי גם מי שמכחיש את קיומה של העוולה הגזענית, ואחראי גם מי שאינו שותף לעוולה הגזענית אך ממלא פיו מים, אם מתוך חשש ואם מתוך אדישות", מציין מיכאל בספר ומוסיף: "כל אלה עלולים להיות מחר קרבנותיו של הגזעני, לאבד את חירותם ואורח חייהם הליברלי".
 
לכתיבת הספר התגייסו מיטב המומחים והמומחיות לנושא, והוא מהווה אמצעי חשוב בידי המורה שבשטח, לקבלת ידע ומידע מקצועי וערכי.

הספר אינו זונח גם את הפן החברתי של בית הספר ומציע שלל רעיונות להפיכת החינוך החברתי ושעות המחנך למרחב משמעותי של חינוך לדמוקרטיה ונגד גזענות.

"נשמח להגיע לכל מורה וגננת בישראל, כי מי שלומדים להכיל את האחר בגיל הגן וביה"ס, יהיו הסובלניים שבאזרחי המחר", מציינת עו"ד שרון אברהם ויס, מנכ"לית האגודה לזכויות האזרח בישראל.
 
מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח בישראל פועלת במערכת החינוך ובמוסדות להכשרת מורים, במטרה לקדם את החינוך לערכי דמוקרטיה, זכויות אדם ומאבק בגזענות. בית היתר, המחלקה מקיימת השתלמויות מקצועיות, מפיקה חומרים חינוכיים, מפתחת תכניות במסגרת מקצוע האזרחות, ומפעילה את אתר "הסדנא", המהווה מרחב חינוכי לדמוקרטיה ולזכויות אדם, ובו חומרים וכלים חינוכיים רבים.

תגובות

מומלצים