איסור שימוש בטלפונים בבתי ספר

הילדים נחשפים לקרינה גבוהה וחשים כאבי ראש, סחרחורות, עייפות, ותסמינים נוספים כתוצאה משימוש בסמארטפונים, במכתב שיצא למחלקות החינוך ברשויות המקומיות הומלץ להוציא הנחיה ברמת הרשות המקומית למוסדות החינוך לאסור על שימוש בטלפונים סלולאריים בבתי ספר.

20.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איסור שימוש בטלפונים בבתי ספר

איגוד ערים ממליץ: לאסור על שימוש בטלפונים סלולאריים בבתי ספר

שנת הלימודים עומדת להיפתח אך עדיין ישנו נושא מהותי שטרם זכה לטיפול ראוי. טלפונים סלולאריים ומכשירים חכמים דומים צוברים תאוצה בהתפתחות ובהרגלי הצריכה בקרב טווח גילאים רחב. מסקנתם של אנשי מקצוע בארץ ובעולם היא כי עיקר החשיפה האישית שלנו ושל ילדים בפרט לקרינה אלקטרומגנטית נובעת ממכשירים אלו.

כבר לפני מספר שנים (מאי 2011), הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן (IARC), זרוע של ארגון הבריאות העולמי, סיווגה את קרינת הרדיו הנפלטת מהטלפונים הסלולאריים כ"מסרטנת אפשרית" (קטגוריה B2). איגוד ערים להגנת הסביבה באזור מפרץ חיפה פנה לרשויות המקומיות שבשטחו על מנת להרים את הכפפה.

מאז פרסום דו"ח מבקר המדינה בדצמבר 2014 בנושא "טיפול הרשויות המקומיות ובעלים פרטיים בקרינה בלתי מייננת במוסדות חינוך", נרתמו כל הגורמים הרלוונטיים לביצוע מדידות קרינה אלקטרומגנטית בכל בתי הספר בארץ, לאיתור המקורות הפנימיים והחיצוניים וטיפול בליקויים.

לעומת זאת, לצד הפעילות המבורכת לפיקוח וצמצום החשיפה לקרינה ממקורות סביבתיים בתוך ובסמיכות לבתי הספר, אין התייחסות דווקא לקרינה שמקורה הטלפון הסלולארי. מקור זה של קרינה שילדינו כבר "התמכרו" אליו, נמצא ברוב שעות היום בצמוד לכל תלמיד עד כדי הפיכתו לחלק בלתי נפרד ממנו והוא מהווה היום וכנראה גם בעתיד, למקור העיקרי לחשיפת התלמידים לקרינה אלקטרומגנטית. לכן לדברי איגוד ערים, ללא ביצוע פעולות דחופות לצמצום החשיפה ממקור זה, מטרתנו לא תושלם.

במכתב שיצא למחלקות החינוך ברשויות המקומיות מצד ד"ר מונה נופי-נעמה, מרכזת קרינה אלקטרומגנטית באיגוד ערים, הומלץ להוציא הנחיה ברמת הרשות המקומית למוסדות החינוך האוסרת על שימוש במכשירים סלולאריים במהלך שהייתם של התלמידים בבתי הספר.

במכתבה, מתבססת ד"ר נופי-נעמה על נייר עמדה ומספר חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך, הבריאות והגנת הסביבה, לפיהם נדרש לאסור באופן מוחלט שימוש בטלפון נייד בזמן שיעור ובחינות, אין להציבו על השולחן אלא סגור בתיק, אין לצלם בזמן שיעור ויש ליישם תכנית מותאמת גיל להקניית ידע בנושא קרינה ושימוש מושכל בטלפון סלולארי.

לעומת דרישות  חוזרי המנכ"ל, הטלפון שקיים בידי כל תלמיד (בידו, בכיסו או בתיקו), פועל באופן רציף במשך שהייתם של התלמידים בבית הספר. התצורה השקטה במשך השיעורים אמנם ממזערת רעש, אך לא קרינה.

ד"ר נופי-נעמה: "עפ"י דעות כל הרופאים, תלמידים הם  אוכלוסייה הרגישה באופן מיוחד להשפעות סביבתיות כגון חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית. זה אבסורד שבתקופה של התפתחות טכנולוגית מואצת בה כמעט לכל ילד יש טלפון סלולארי ותוך שמתבצע מהלך משמעותי למדידת קרינה בבתי ספר וטיפול בליקויים המתגלים, עדיין לא קיים בפועל עיסוק מסודר בנושא הקרינה כחלק מתכני הלימודים ובקרב התלמידים. כמו כן, על המורים וההורים להוות דוגמא הן ברמת השימוש האישי בניידים והן למגר תופעה קיימת, בה מורים רבים עושים שימוש בטלפונים חכמים ומנחים את התלמידים להיעזר בתכנים המצויים באינטרנט באמצעות מנועי החיפוש בניידים, זאת כתחליף זמין וברור מאליו למחשבים שלא מצויים בכל כיתה."

בנוסף להמלצה זו, מציעים באיגוד להקדיש שעות לימוד כבר בימים הראשונים לשנת הלימודים, להקניית ידע חשוב בנושא החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית והדרכה לשימוש מושכל בטלפון הסלולרי: "אנו חייבים להקדים ולהנחיל הרגלים כבר בקרב ילדים קטנים, על מנת לצמצם את הפגיעה בהם ולחנך את הציבור בכלל להתנהגות נכונה שתוביל לצמצום החשיפה לקרינה.

תגובות

מומלצים