מיליארד שקלים להנגשת בתי ספר

תכנית חדשה להנגשת סביבת בתי הספר לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, כך הודיע שר החינוך בנט בתכנית "הזדמנות שווה" שהציג. מיליארד שקלים להנגשה למען ילדים עם צרכים מיוחדים, מדובר בגידול דרמטי בתקציב ההנגשה שעמד קודם לכן על כ15 מיליון ₪ בלבד.

25.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מיליארד שקלים להנגשת בתי ספר

שר החינוך, נפתלי בנט, אירח את ועדת החינוך של הכנסת, שקיימה את הישיבה החגיגית להיערכות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ו. הועדה  התכנסה במעמד מנכ"לית המשרד, סגן השר, יו"ר ועדת החינוך וחברי ועדת החינוך של הכנסת. בפתח דבריו הציג השר את תכנית "הזדמנות שווה" במערכת החינוך לילדים עם צרכים מיוחדים:

"בתוכנית הזדמנות שווה, שאנו מביאים אותה בשיתוף משרד האוצר ותודות למאמצו של שר האוצר, משה כחלון, נביא כבר בשנה הקרובה 135 מיליון ₪ להנגשה לתלמידים עם צרכים מיוחדים. במסגרת התוכנית ננגיש כ- 1,000 כיתות אקוסטיות לתלמידים עם ליקויי שמיעה. ננגיש מבנים, שיכללו מעלית, רמפה, שירותי נכים – כדי שתלמידים יוכלו להגיע לכיתה ולא יזדקקו שחברים שלהם ירימו אותם, נרכוש טאבלטים מיוחדים בעבור תלמידים לקויי ראיה, כדי להקל עליהם את ההשתלבות, מה עוד שהם ממילא סובלים מקשיים לא מעטים. כמו כל תוכנית זהו תהליך שיחלחל אל השטח, ונדאג שזה יקרה בקצב מהיר. בארבע שנים הקרובות נקצה לתוכנית הזדמנות שווה כ-945 מיליון שח.
אני מאמין שהתלמידים לקויי השמיעה, הנכים, ולקויי ראייה - הם הנשמה הכי גדולה של מערכת החינוך.
השיעור הראשון בשנה הקרובה הזאת יהיה: לפני כל ציון בכל מקצוע - לכולם הזדמנות שווה

יצוין, כי מדובר בגידול דרמטי של התקציב, שכן טרם התוספת עמד התקציב של ההנגשה על כ- 15 מיליון ₪ בלבד.
במסגרת התקציב המורחב יונגשו:
 הנגשת טיולים שנתיים, רכב מונגש וסייעת/מלווה
 כ- 1,000 כיתות אקוסטיות לתלמידים עם ליקויי שמיעה.
 הנגשת מבנים – כולל: מעלית, רמפה, שירותי נכים
 רכישה של טבלטים מיוחדים בעבור ליקויי ראיה

התקציב יוקצה במשך 7 שנים כך שהוא יעמוד על 945 מיליון ₪

לצד זאת, שר החינוך בישר לחברי הועדה שתקציב משרד החינוך הוגדל ל-50 מיליארד.

שר החינוך הציג לחברי הועדה את היערכות משרד החינוך לפתיחת שנת הלימודים:
מערכת החינוך תקדיש את השבוע הראשון של החזרה ללימודים בבתי הספר בשיח בנושא אלימות ומניעת גזענות. הצוותים החינוכיים והתלמידים יעסקו תופעות של גזענות והסתה בחברה הישראלית במטרה להגביר את המודעות לתופעות גזעניות ופגיעה באחר. משרד החינוך הנגיש לבתי הספר מערכי שיעור אשר נועדו להטמיע תרבות של שיח ערכי, הומניזם, סולידריות וקבלת האחר.
רפורמת הסייעת השנייה
בשנת הלימודים הקרובה יחל היישום המלא של רפורמת הסייעת השנייה. הרפורמה כוללת: 
• תוספת של סייעת שנייה בכל גן ילדים עירוני לגילאי 3-4, שיש בו למעלה מ-30 ילדים.
• העשרת הסביבה החינוכית - משחקי הרכבה והעשרה, פינה רכה למנוחה (מזרונים ומושבים רכים), פינה מוטורית, פינה להיגיינה אישית.
• חלוקה לאשכולות גנים ומינוי "גננת מובילה"- שתלווה את הצוותים החינוכיים ותסייע במתן מענה לצרכי הילדים והצוות.

רפורמת הכיתה הקטנה
בשנת הלימודים תשע"ו יפתחו למעלה מ-300 כיתות א' חדשות בהתאם להחלטת שר החינוך להגביל את מספר התלמידים בכיתות א' ל34 תלמידים בכיתות שברשויות חזקות, ו-32 תלמידים בכיתה ברשויות חלשות.
• מתווה הקטנת הכיתות הוא מתווה צומח: בתוך 5 שנים כלל שכבות הגיל ביסודי ילמדו בכיתות קטנות.
• המשך הקצאה של תוספת של שעות לימוד לטובת פיצול כיתות א'-ב' במקצועות שפה ומתמטיקה.
• תוספת של 1000 מורים לתכנית "אקדמיה כיתה" ("מורה שני בכיתה") בכ- 1,000 כיתות לימוד (גני ילדים ובתי ספר).
• הקטנת הכיתות הקטנת הכיתה תעשה באופן דיפרנציאלי, על פי עשירון הטיפוח:
            עשירוני טיפוח 9-10:  32 תלמידים בכיתה
            עשירון טיפוח 8:        33 תלמידים בכיתה
            עשירוני טיפוח 1-7:    34 תלמידים בכיתה


מורים מובילים
נבחרת של מורים מצטיינים אשר יובילו תהליכי למידת עמיתים בבית ספרם. הם  ימקדו את עבודתם בקשיים עמם מתמודדים המורים, ויפתחו דרכים לשיפור ההוראה ולמידת התלמידים.
הנבחרת של המורים תיצור תהליך של פיתוח מקצועי למורים – תטמיע תרבות בית ספרית המחויבת ללמידה ולשיפור מתמשך, ותעצים את המנהיגות הפדגוגית.
תוצרי למידתם של צוותי המורים יעמדו לרשות כלל המורים לטיוב ההוראה, למידת התלמידים והישגיהם.

תכנית לחיזוק ערכים
תוספת של כ- 50 מיליון ₪ לחיזוק הערכים במערכת החינוך. התכנית כוללת הרחבת הפעילות הבלתי פורמאלית – חיזוק פעילות הפנאי של בני הנוער על מנת לעודד את בני הנוער ליותר מעורבות בקהילה ויותר תרומה לחברה, חיזוק המורשת – עם ומורשתו, חינוך לאהבת הארץ ע"י מסעות באתרי ובנופיה של ישראל לחיזוק הזהות ותכנית להטמעה של סובלנות וחיזוק הדמוקרטיה.

בהובלת שר החינוך, בשנה הקרובה יצאו לדרך כמה תכניות מרכזיות:

תכנית לאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה והמדעים בישראל
שר החינוך הכריז שבכוונתו להכפיל את מספר הלומדים במגמת 5 יח"ל, במטרה להפוך את מגמת הירידה הדרסטית בעשור האחרון. עתידה של מדינת ישראל תלוי בפיתוח של הון אנושי איכותי. לימודי מתמטיקה מוגברים מהווים את התשתית לפיתוח של ההון האיכותי. בין השנים 2014-2006 חלה ירידה של כ- 30% בשיעור התלמידים הניגשים ל- 5 יחידות לימוד במתמטיקה. במקביל, חלה ירידה גם במספר התלמידים המצטיינים הלומדים  5 יח"ל מתמטיקה. הפגיעה במקצוע מתמטיקה מהווה איום על תעשיית הידע שמייצאת מדינת ישראל. תעשיית הידע נשענת על ההיי טק שהוא הקטר המוביל של המשק הישראלי.

"דיבור בציבור", לחיזוק כישורי השפה הדבורה

בעידן של הרשתות החברתיות קיים צורך עמוק בטיפוח השפה הדבורה. "דיבור בציבור" יחזק את מיומנויות השפה הדבורה, יעשיר את השפה, יסייע בפיתוח של טיעונים וחשיבה מדרגה גבוהה. במסגרת התכנית כל תלמיד יזכה, מידי שנה, לאורך כל שנות לימודיו במערכת החינוך לפחות לשתי התנסויות של עמידה מול קהל ודיבור בציבור.
עברית למגזר הערבי מהגן -י"ב

לראשונה, כבר בשנת הלימודים תשע'ו, תלמידי המגזר הערבי ילמדו עברית כמקצוע חובה מגן הילדים ועד כיתה י"ב.  המטרה: שיפור וקידום שליטת התלמידים בשפה העברית בדגש על חיזוק מיומנויות ההאזנה והדיבור. ככל שתלמידי החברה הערבית ישלטו יותר בשפה העברית, כך השתלבותם בחברה ובמשק תהייה טובה וקלה יותר.
תכנית לאומית ליוצאי אתיופיה

המטרה: שילוב ראוי ונכון יותר בחברה הישראלית (ביטול של תכניות מבדלות, סגירת פערים, טיפוח מצוינות ומנהיגות).  במסגרת התכנית יושם דגש על חיזוק התא המשפחתי, סגירת פערים, בנייה והפעלה של מחוון מותאם רב תרבותית במטרה להקטין את מספר התלמידים המופנים לחינוך מיוחד, טיפוח מנהיגות והגדלת מספר יוצאי אתיופיה המשתלבים בתוכניות חברתיות. העצמת מנהיגות חינוכית ושילוב מורים מקרב יוצאי אתיופיה, הנחלת המורשת של יוצאי אתיופיה.

תגובות

מומלצים