מגיפת ספטמבר

מחקר ישראלי הראה עלייה של פי 2.5 במספר התקפי האסתמה עם תחילת שנת הלימודים, בימים הקרובים יזומנו ילדים שסובלים מאסתמה לרופא המטפל לקבלת המלצות אישיות למניעת ההתקף הבא, המטרה צמצום שיעור התקפי האסטמה.

26.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מגיפת ספטמבר

כללית מזמנת כ- 5300 ילדים חולי אסטמה מהאיזור, לפגישה עם הרופא המטפל, במטרה למנוע את התקף בתחילת הלימודים
עלייה דרמטית בכמות הביקורים הרפואיים בקרב ילדים חולי אסטמה נרשמת בשבוע השני לחודש ספטמבר.

תופעה זו מוכרת בספרות ובקליניקה, אך במחקר שבוצע במכון 'כללית' למחקר, בניהולו של פרופ' רן בליצר, התקבלו נתונים מהם עולה כי מימדי העלייה מגיעים לפי 2.5, ביחס לחודש הקודם, ופי 1.5 עליה באשפוזים בבתי חולים.

במחקר זה נבחנו דפוסי הביקור במרפאות בקרב כ- 80,000 ילדים, בגילאי 2-15 שנים, הסובלים מאסטמה, על פני תקופה של 4 שנים (בין השנים 2005-2009). נמצא כי בתחילת שנת הלימודים נרשמו בממוצע 23 ביקורים לאלף בקרב אלף ילדים – עלייה מובהקת סטטיסטית של פי 2.5 לעומת חודשי הקיץ הקודמים. הסתבר גם כי העלייה בתחלואה נמשכת לאורך השבועות הראשונים ללימודים, וירידה חדה נרשמת בתקופת החגים.

על רקע נתונים אלה, הוחלט בכללית ליזום פעילות מונעת שתסייע ל-30 אלף ילדים ברחבי הארץ, חולי אסטמה המטופלים בכללית, להתחיל את שנת הלימודים ללא התקפי אסטמה. למעלה מ-5350 הם תושבי מחוז חיפה וגליל מערבי.

ד"ר ניקי ליברמן, ראש אגף רפואה בכללית, מציין כי המהלך יכלול פניה יזומה של צוותי כללית להורים לילדים האסמטיים, לשם זימונם לרופא המטפל כדי לקבל המלצות מותאמות לכל אחד אישית כיצד לנהוג כדי למנוע ולצמצם את שיעור ההתקפים. הזימון מתבצע בפנייה למייל ההורים או בשיחה יזומה של צוות המרפאה למשפחה.

ד"ר זאהי סעיד, המנהל הרפואי של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מסביר כי "לעליה הדרמטית בשיעור התקפי האסטמה שאנו רואים עם תחילת הלימודים יכולים להיות מספר הסברים אפשריים: עם החזרה ללימודים, נחשפים הילדים לסביבה חדשה הכוללת וירוסים ואלרגנים, על כך יש להוסיף את המתח הנפשי שכרוך בחזרה לשיגרה ובודאי אם מדובר בכניסה למסגרת חדשה –  כל אלה הינם גורמים שמעלים סיכון להתקפי אסתמה. נמצא גם כי במהלך חופשת הקיץ, מספר לא מבוטל של ילדים אסתמטיים אינם נוטלים את הטיפול המונע במשאפים, כמומלץ". 

ההמלצות הטיפוליות של מומחי כללית, כוללות הנחייה שעל ילדים, שנרשם להם טיפול מונע במשאף, להקפיד ליטול אותו מדי יום בשבועות האחרונים של אוגוסט ובשבועות הראשונים

של תחילת שנת הלימודים. אם הילד לא טופל בחודשים האחרונים בטיפול מונע, מומלץ מאוד לפנות לרופא המטפל במהלך הקיץ ולשקול התחלה מחודשת של הטיפול המונע, עוד לפני סיום חופשת הקיץ.

טיפול מונע ניתן בעיקר בשימוש במשאפים המכילים סטרואידים, שמטרתם להוריד את רמת הדלקת והנפיחות סביב דרכי האוויר בריאות, ולמנוע בכך את ההתקף מראש. טיפול זה צריך להילקח על-ידי הילד באופן יומיומי, גם כשהוא מרגיש בריא לגמרי. זאת בשונה, מהטיפול במשאפי וונטולין (מרחיבי סימפונות), המשמשים רק בעת הצורך (בזמן הופעת ההתקף) ומספקים הקלה מידית וזמנית בלבד. 

דר שטיין ודר עאסלה

בתמונה: ד"ר מיקי שטיין מומחה ברפואת ילדים במרפאות כללית ורדיה בחיפה ולב הקריה בקרית אתא, וד"ר עאסלה מעראבה.

צילום: דוברות כללית.

תגובות

מומלצים