חומרים מסוכנים בגני ילדים

איך מאחסנים ומשתמשים בחומרים מסוכנים בגני ילדים, לקראת שנת הלימודים החדשה, נערכו סדנאות לבעלי תפקידים ברשויות המקומיות על מנת לרענן את הנהלים, ללמוד מליקויים ולהבטיח ששנת הלימודים בגנים תיפתח בבטחה.

29.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חומרים מסוכנים בגני ילדים

במהלך שנות הלימודים תשע"ד ו-תשע"ה בוצע סקר אודות אופן האחסון והשימוש בחומרים מסוכנים בגני ילדים ברשויות המקומיות שבתחומי איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, על ידי ד"ר דבי מיר, יועצת לבריאות סביבתית. לקראת שנת הלימודים החדשה, ערכו באיגוד ערים סדנאות לבעלי תפקידים ברשויות המקומיות על מנת לרענן את הנהלים, ללמוד מליקויים ולהבטיח ששנת הלימודים בגנים תיפתח בבטחה.

בגני ילדים כמו במוסדות אחרים, נעשה שימוש בחומרי ניקיון וחומרי הדברה. לחומרים אלו השפעה בריאותית מצטברת מסוכנת, הנובעת מאחסון ושימוש לקוי. ההשפעה המסוכנת על הבריאות משמעותית עוד יותר בגיל הרך, מאחר וילדים רגישים יותר ממבוגרים לחומרים כימיים. חשיפה לחומרים מסוימים עלולה לגרום לפגיעה בהתפתחותם, בבריאותם וביכולת הלמידה של ילדים (אסתמה, אלרגיות, סרטן, בעיות בקשב וריכוז ועוד).

במהלך שנת הלימודים תשע"ד בוצע סקר במספר גני ילדים ברשויות המקומיות במטרה לבחון את אופן השימוש והאיחסון של חומרי ניקיון והדברה. הסקר, שבוצע ע"י ד"ר דבי מיר, יועצת לבריאות סביבתית, העלה ליקויים המחייבים תיקון בתשתיות (למשל, התקנת ארונית עם מנעול) ובהתנהגות  (למשל, שימוש נכון בחומרי חיטוי, מניעה במקום הדברה).

ממצאי הסקר הועברו לרשויות ולצוותי הגן. בשנת תשע"ה בוצע סקר שנועד לבחון את תיקון הליקויים ובמהלך חופשת הקיץ התקיימו סדנאות לבעלי תפקידים במספר רשויות מקומיות על מנת להציג את הליקויים שטרם תוקנו ולחדד הנחיות קיימות של משרדי הבריאות והחינוך לאיחסון ושימוש בחומרים מסוכנים. בסמוך לתחילת שנת הלימודים תשע"ו ובמסגרת ימי ההיערכות לגנים, ייערכו מפגשי הסברה עם צוותי הגנים ויחולק פוסטר צבעוני הכולל הנחיות לכל גן ילדים.
    
מסתור למזיקים ומצבור ל-'מים עומדים'  איחסון לקוי של חומרי ניקיון

מרכז תחום החינוך הסביבתי והקיימות באיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, ד"ר דן גוטליב: "אנו נוטים לחשוב כי חומרים מסוכנים נמצאים באזורי תעשייה, אולם בפועל חומרים מסוכנים נמצאים בכל בית ובכל מוסד חינוכי מתחת או מעל הכיור, לעיתים בקרבה ובנגישות לילדים.

מטרת הפרויקט הייתה כפולה. ראשית, להעלות מודעות לנושא ובפרט להנחיות קיימות ולהאיר את הדרוש תיקון ושנית, לקדם חשיבה והתנהגות המבוססת על מניעה במקור במשולב עם הדברה חכמה ('הדברה משולבת') . הפרויקט נעשה בשיתוף פעולה מבורך עם מחלקות החינוך ואני סבור כי יש פה תרומה חשובה ליצירת סביבה בריאה ובטוחה לילדים ולצוותי הגנים." 

סכנות בגנים

צילום: ד"ר דבי מיר

תגובות

מומלצים