אילו עונשים מצפים לכם אם תעברו על חוקי התנועה

בישראל ישנם כארבעה מיליון נהגים, אבל לא ברור כמה מהם יודעים באמת מהם העונשים שמצפים להם אם הם יבצעו עבירות תנועה שונות.

30.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אילו עונשים מצפים לכם אם תעברו על חוקי התנועה

בכדי לעשות סדר בדברים, חושפת עמותת אור ירוק את מתחם הענישה לעבירות תנועה שונות, כפי שמוצג על ידי משטרת ישראל, במסמך שיצא לתובעים משטרתיים. מטרת המסמך היא ככל הנראה לאפשר לתובעים המשטרתיים לדרוש עונשים אחידים וקבועים בגין עבירות תנועה.

כך למשל, כאשר נהג נוהג בפסילה, המאסר בפועל שאפשר לתת לו נע בין 15 ימים ל- 20 חודשים ובנוסף פסילת רישיון למשך חצי שנה ועד 60 חודשים. על אדם שנהג למרות שאינו היה מורשה לכך, כמו בני נוער שנוהגים ללא רישיון נהיגה או אדם שנה ללא רישיון נהיגה בתוקף, ניתן לדרוש בין 15 ימים ל- 18 חודשי מאסר בפועל ובנוסף פסילת רישיון לתקופה של בין חצי שנה ל- 60 חודשים. כמו כן מציינים במשטרה, כי בדרישת העונש בשתי עבירות אלו, ניתן להתחשב בנסיבות כמו עבירות נלוות, סוג הרכב, מועד ומקום הנהיגה, עבירות חוזרות, עבר תעבורתי ופלילי ועוד.

את עבירת נהיגה בשכרות, חילקה המשטרה לשתיים: בשכרות גבוהה (כמות אלכוהול של מעל 870 מ"ג) ניתן לדרוש בין 15 ימים ועד 18 חודשי מאסר בפועל ובנוסף פסילת רישיון של בין 3 שנים ל- 60 חודשים, ואילו בשכרות ברמה נמוכה יותר ניתן לדרוש מאסר בפועל של עד שנה וכן פסילת רישיון לתקופה של בין שנתיים ועד 4 שנים.

עבירה נוספת שמופיעה במסמך היא נהיגה במהירות מופרזת קיצונית, כלומר, נהיגה במהירות של 60 קמ"ש ומעלה מעל המותר מחוץ לעיר או מעל 50 קמ"ש ומעלה בתוך עיר. על פי המשטרה, בגין עבירה חמורה זו ניתן לדרוש ארבעה חודשי מאסר בפועל וכן פסילת רישיון של בין חצי שנה לחמש שנים.

לגבי עבירות חמורות יותר, כמו מעורבות בתאונת דרכים שגרמה לחבלות קשות, מציינים במשטרה כי יש לדרוש מאסר בפועל של בין שלושה חודשים ועד שנה וכן פסילה של 40 חודשים ועד שש שנים. בין היתר, נכתב, כי יש להתחשב בנסיבות כמו חומרת הפגיעה, רף הרשלנות, עבירות נלוות, סוג הרכב ועבר תעבורתי ופלילי בקביעת העונש. 

לגבי עבירת פגע וברח דורשים במשטרה מינימום של עונש מאסר בפועל, שנע בין שלושה חודשים לבין 26 חודשים ובנוס, פסילת רישיון למשך שנתיים עד חמש שנים. בקביעת העונש יש להתחשב באופי ההפקרה, חומרת הפגיעה, עבירות חוזרות וכו'.

בנוגע לעבירות אחרות כמו עקיפות מסוכנות, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל וחציית פס לבן, מורה המשטרה שלא לתת עונשי מאסר אלא עונש פסילה של בין שלושה חודשים ועד שנה וכן קנס.

עמותת אור ירוק: "על בתי המשפט מוטלת האחריות להחמיר בענישה למען הגברת ההרתעה. אדם שידע כי הוא ייענש בחומרה, לא יבצע עבירות תנועה ויסכן את חיי כולנו. במקביל  המדינה חייבת לתת לאגף התנועה במשטרה את 100 הניידות החסרות לה, בכדי לאפשר לה להגביר את המאמצים לתפוס את עברייני התנועה ולשדר מסר חד וברור, כי מי שביצע עבירת תנועה ייתפס וייענש".

תגובות

2. ריזק לפני 9 שנים
עבריני תנועה
1. ישראלי תורם לקהילה לפני 9 שנים
חיפה

מומלצים