עליה בשיעור התינוקות עם בעיית סימטריה

בשנים האחרונות קיימת מגמה עולמית של עלייה דרמתית בשכיחות התינוקות עם אסימטריה במנח הראש והצוואר, ככל הנראה בשל הוראות ההשכבה של התינוקות על הגב והימנעות מעגלות שכיבה, כיצד למנוע תופעה זו ואיך להתמודד עמה.

30.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עליה בשיעור התינוקות עם בעיית סימטריה

מומחי כללית במכון להתפתחות הילד בקריות מתריעים: עליה בשכיחות התינוקות עם מצג צוואר אסימטרי.

צוות המכון להתפתחות הילד בקריות, בניהולו של ד"ר רמי קאופמן, מצביע על כך שבשנים האחרונות קיימת מגמה עולמית של עלייה דרמתית בשכיחות התינוקות עם אסימטריה במנח הראש והצוואר, ככל הנראה בשל הוראות ההשכבה של התינוקות על הגב והימנעות מעגלות שכיבה. בעקבות זאת, פתח הצוות במהלך הסברה להורים כיצד למנוע תופעה זו ואיך להתמודד עמה.

אסימטריה במנח הראש והצוואר נקראת בשפה הרפואית טורטיקוליס. מדובר בתופעה ששכיחותה בין 2%-0.3% מהילודים. התינוק מעדיף להתבונן לצד אחד באופן קבוע ולעיתים אף מטה את הראש לצד, כך שאוזן אחת קרובה יותר לכתף לעומת השנייה. לעיתים הטורטיקוליס מולד עקב התנוחה שבה התינוק שכב ברחם.

אך במקרים רבים הוא נרכש כתוצאה מהתנהלות ההורים, למשל אופן השכבתו. תופעה נוספת שלעתים נלווית לטורטיקוליס היא פלגוצפליה תנוחתית-עיוות הגולגולת והשטחתה בחלק העורפי ויותר בצד אחד.

הבעיה כלל אינה רק אסתטית ויש לה השלכות בריאותיות. צוות המטפלים במכוני התפתחות הילד בכללית מציין כי טורטיקוליס שאינו מטופל עלול לגרום לקיבעון הטיית הראש ובהמשך, לאסימטריה תפקודית בגילאים מאוחרים יותר ולעתים מלווה בעיכוב התפתחותי וחולשת הגב. מכאן החשיבות שבמניעת התופעה והתחלת טיפול מוקדם ככל האפשר כשהבעיה מאובחנת.

ככל הנראה מגמת העלייה בשכיחות, מציין צוות הפיזיותרפיסטיות ההתפתחותיות במכון התפתחות הילד של כללית בקריות, בראשותה של שלומית קרת, שבדקו את התופעה, נובעת בעיקר משינוי התנהגותי. בשנים האחרונות, הנחה משרד הבריאות להשכיב את התינוקות לישון על הגב, בגלל חשש ממוות בעריסה. ההורים אימצו את ההמלצה באופן גורף ונמנעים מהשכבת התינוק על הבטן גם בזמן ערות, למרות שבשעות היום הדבר מותר ואף רצוי.

התוצאה היא שתינוק השוכב על הגב מעדיף צד מסוים שבו יש מראה המרתק אותו: חלון, תמונה או הורה שישן לצדו. במצב כזה נוצרת השטחה של הגולגולת באותו צד וקושי לסובב ראש לצד שני. אילו היה מבלה חלק מהזמן בשכיבה על הבטן, היה מפנה ראש מצד לצד והסימטריה הייתה נשמרת.

הרגל נוסף שהשתנה הוא הימנעות מטיול בעגלת אמבטיה כשהתינוק שוכב על בטנו. בעבר, טיילו עם תינוקות בעגלה כזו עד גיל 6-7 חודשים. במהלך הטיול הושכב התינוק על בטנו והניע את ראשו מצד לצד. כיום, נוטים ההורים להעביר לטיולון מוקדם יותר, מסיבות שונות הקשורות באורח החיים של נסיעה במכונית, מעט טיולים עם התינוק, אופנה וחוסר מודעות.

כמו כן, גודלן של עגלות האמבטיה הוקטן בשנים האחרונות והן אינן מתאימות לתינוק בן מספר חודשים.  ההורים חוששים להשכיב את התינוק על בטנו בטיולון וכך שוב יש פחות הזדמנויות לתינוקות לשכב על בטנם במהלך שעות הטיול.

תופעה מדאיגה נוספת היא שההורים נוטים להרים את גב התינוק, מגיל צעיר מדי, למנח חצי ישיבה בסלקל, בטרמפולינה, בעגלה או באמבטיה. במידה והתינוק סובל מאסימטריה קלה, הרי שהרמה למנח חצי ישיבה לפני שליטת ראש מלאה (הנרכשת בדרך כלל בגיל חצי שנה) גורמת  לראש להישמט תמיד לאותו צד, מה שמגביר האסימטריה ההתחלתית.

ההמלצה של צוות הכללית היא כן להשכיב תינוקות על הבטן בזמן ערות וכשההורה לידם, להימנע ממנח ישיבה בטרם עת ולהיות מודעים לתופעה, לפנות בעוד מועד לטיפול מתאים על ידי פיזיותרפיסטים התפתחותיים, רצוי במסגרת מקצועית, בפיקוח משרד הבריאות, כפי שניתן במכון להתפתחות הילד.

טיפול באי סימטריות

צילום: דוברות כללית

תגובות

מומלצים