פתיחת שנה"ל תשע"ו במחוז חיפה

בימים אלה סיים מחוז חיפה את היערכות לפתיחת שנה"ל תשע"ו, במחוז חיפה, כ- 190,000 תלמידים בכל המגזרים, אשר  יתחילו את שנת הלימודים התשע"ו, מתוכם כ- ,10,500 תלמידים יבקרו לראשונה בבתי הספר וילמדו בכיתות א', במחוז מועסקים כ- 21,000 עובדי הוראה.

31.08.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פתיחת שנה"ל תשע"ו במחוז חיפה

מדוברות מחוז חיפה במשרד החינוך נמסר שבתי הספר ערוכים ומוכנים לפתיחת שנה"ל, צוותי החינוך מתרגשים ומחכים לתלמידים. נאחל לכולם שנת לימודים פורייה מוצלחת ומשמעותית.

"אנו במחוז מאמינים כי רק בדרך עבודה בשותפויות ניתן להוביל את השינויים הנדרשים כדי להגיע להישגים החינוכיים ולהצלחות. אנו במחוז ממשיכים לבסס את עקרונות הפעולה: "בונים שותפויות. מחוללים שינוי. מובילים להצלחה".

מערכת החינוך תקדיש את השבוע הראשון של החזרה ללימודים בבתי הספר בשיח בנושא אלימות ומניעת גזענות.

באגרת שנשלחה למנהלים במחוז, ציינה מנהלת המחוז, כי  "תהליכים חינוכיים אינם מתקיימים בחלל ריק, הם מתרחשים בהקשר רחב של קהילה, חברה, כלכלה, פוליטיקה, דמוגרפיה ועוד, המציאות בקיץ האחרון הפגישה אותנו עם אירועים המעמידים במבחן את ערכי היסוד של חברה מתוקנת. חברה בה ערבות הדדית, סובלנות וסולידריות חברתית מנחים את דרכיה. גם אם איננו מסכימים עם דעותיו של האחר או עם בחירותיו מחויבים אנו לכבדו".

הצוותים החינוכיים והתלמידים יעסקו תופעות של גזענות והסתה בחברה הישראלית במטרה להגביר את המודעות לתופעות גזעניות ופגיעה באחר. משרד החינוך הנגיש לבתי הספר מערכי שיעור אשר נועדו להטמיע תרבות של שיח ערכי, הומניזם, סולידריות וקבלת האחר.
בתי הספר ישלבו את התכנים לאורך שנת הלימודים, ולקראת ציון ימים מיוחדים, בהם: יום הסובלנות הבינלאומי, יום המאבק הבינלאומי באנטישמיות וגזענות וכן ביום זכויות האדם. כמו כן, ניתן יהיה לשלב את הנושא בתחומי הדעת השונים, בהם: שיעורי מחנך, היסטוריה, שפה, גאוגרפיה, אזרחות, ספרות ואומנות.

בקדם יסודי

רפורמת סייעת שנייה- החל משנת הלימודים הבאה תתווסף סייעת שנייה לגני הילדים בגילאי 3-4. תכנית הסייעת השנייה נועדה להיטיב את החינוך בגילאי 4-3 תוך שימת דגש על חשיבות התפתחות הילדים בגיל הרך. כחלק מהתכנית יזכו הילדים לזמינות גבוהה יותר של אנשי הצוות ויחס, להעשרת סביבת הלמידה, להעמקה בתכניות הלימודים בד בבד עם שיתוף רב יותר של ההורים בתהליך החינוכי ולסיוע מקצועי הדוק יותר לצוותים החינוכיים.

מה יש ברפורמה: תוספת של סייעת שנייה בכל גן ילדים עירוני לגילאי 3-4, שיש בו למעלה מ-30 ילדים.
• העשרת הסביבה החינוכית - משחקי הרכבה והעשרה, פינה רכה למנוחה (מזרונים ומושבים רכים), פינה מוטורית ועוד.
• חלוקה לאשכולות גנים ומינוי "גננת מובילה"- שתלווה את הצוותים החינוכיים ותסייע במתן מענה לצרכי הילדים והצוות.
• יותר העמקה לכל ילד: כישורי שפה, חשיבה חשבונית ראשונית, אמנות, מוזיקה. מה שאי אפשר היה לעשות ברצינות עד כה.

בחינוך היסודי

רפורמת הכיתה הקטנה - החל משנת הלימודים הקרובה, תשע"ו: תלמידי כיתות א' ילמדו בכיתות קטנות המכילות 32-34 תלמידים בלבד. במחוז חיפה בעקבות רפורמת שר החינוך, חה"כ נפתלי בנט, יפתחו 46  כיתות במחוז חיפה.

המתווה החדש יחזק את הקשר של מורה תלמיד, יעמיק את הלמידה וישפר את הישגי התלמידים.  בשלב הראשון המתווה יחול על כיתות א', ובכל שנה תצטרף כיתה נוספת, כך שבתוך 5 שנים המהלך יושלם מכיתה א' ועד כיתה ו'. יודגש, כי לצד הקטנת הכיתות, ימשיך המשרד להקצות תוספת של שעות לימוד לטובת פיצול כיתות א'-ב' במקצועות שפה ומתמטיקה.

תכנית אקדמיה כיתה - התכנית שתחל לפעול משנת הלימודים הקרובה, תשע'ו, בכ- 100 כיתות לימוד במחוז חיפה (גני ילדים, בתי ספר יסודיים ותיכונים).. התכנית כוללת מורה ותיק (מורה מנוסה ומוביל) וסטודנט המשתלב בהדרגה בפעילויות ההוראה והלמידה, כחלק מטיוב הכשרתו. מדי שבוע ולמשך שלושה ימים בשבוע, הסטודנטים יגיעו לכיתות הלימוד בגני הילדים ובבתי הספר. הסטודנטים ירכשו מניסיונם של הוותיקים ויעשירו את הלמידה בחשיבה אקדמית, משמעותית, רעננה ועדכנית. שיתוף הפעולה בין המורה הוותיק והסטודנט יקדמו למידה חווייתית, אישית ומאתגרת בכיתה.

במסגרת תכנית זו יגיעו לביה"ס מספר רב יחסית של סטודנטים להתנסות מעשית בהיקף של בין יומיים לשלושה מלאים. במהלך ימים אלו יהפכו הסטודנטים למורים צעירים - ילמדו בכיתות עם המורים המכשירים, ישתלבו בעשייה הבית ספרית הכללית ויפתחו יוזמות של הוראה ולמידה. מדריכים פדגוגיים מטעם אוניברסיטת חיפה, מכללת גורדון, שאנן, אלקסמי ואורנים ילוו את הסטודנטים בכיתות ומרכזי הפסגה יתכללו את הפיתוח המקצועי של כלל חדר המורים החדש הכולל את הסטודנטים.
התקצוב הדיפרנציאלי

בחינוך העל יסודי

תכנית לאומית לחיזוק לימודי המתמטיקה והמדעים בישראל
מחוז חיפה חרת על דגלו גם את ערך המצוינות והצטיינות בתרבות הארגונית המחוזית ומדגיש את איכות השירות כמנוף למימוש המצוינות. השנה גובשו ערכי הליבה של השירות במחוז בתהליך שנתי רב שותפים ומעובה בפעילויות. משרד החינוך שם לו כיעד המרכזי להעלות את מספר התלמידים הלומדים 5 יחידות במתמטיקה, וכמובן בהצלחה ובהצטיינות. לפיכך, נבנתה תכנית מערכתית שבתי-ספר רבים במחוז לוקחים בה חלק. במסגרת התכנית מתמטיקה תחילה נבחרו עוד 45 בתי ספר במחוז, אשר קיבלו משאבים והדרכה  על מנת להגדיל את מספר התלמידים אשר יצליחו בלימודי מתמטיקה 5 יחידות .

במסגרת התכנית "אקדמיה בתיכון", בקרב תלמידי כיתות י', י"א ו- י"ב, אנו מאפשרים לתלמידים בעלי יכולות גבוהות ובעלי עניין בלימודים אקדמיים, ללמוד במסגרת הבית ספרית ובמקביל להתחיל לימודים במסלול האקדמי.

כמו כן כלל  תלמידי כתה ט'  ותלמידי כיתה ח' במחוז מתנסים  בביצוע  תהליך חקר מדעי, פיתרון בעיות ופיתוח דגם או מוצר טכנולוגי ובכתיבת עבודות חקר וייצוגה בפוסטר מדעי ואח"כ מתקיימים ירידי חקר בו התלמידים לוקחים חלק: יריד בית ספרי, יריד מחוזי.
"דיבור בציבור", לחיזוק כישורי השפה הדבורה

בעידן של הרשתות החברתיות קיים צורך עמוק בטיפוח השפה הדבורה. "דיבור בציבור" יחזק את מיומנויות השפה הדבורה, יעשיר את השפה, יסייע בפיתוח של טיעונים וחשיבה מדרגה גבוהה. במסגרת התכנית כל תלמיד יזכה, מידי שנה, לאורך כל שנות לימודיו במערכת החינוך לפחות לשתי התנסויות של עמידה מול קהל ודיבור בציבור.

מורים מובילים

נבחרת של מורים מצטיינים אשר יובילו תהליכי למידת עמיתים בבית ספרם. הם  ימקדו את עבודתם בקשיים עמם מתמודדים המורים, ויפתחו דרכים לשיפור ההוראה ולמידת התלמידים.
הנבחרת של המורים תיצור תהליך של פיתוח מקצועי למורים – תטמיע תרבות בית ספרית המחויבת ללמידה ולשיפור מתמשך, ותעצים את המנהיגות הפדגוגית.
תוצרי למידתם של צוותי המורים יעמדו לרשות כלל המורים לטיוב ההוראה, למידת התלמידים והישגיהם.

תכנית לחיזוק ערכים - לחיזוק הערכים במערכת החינוך

נמשיך במחוז  בחטיבות העליונות גם התכנית להתפתחות אישית ומעורבות חברתית. התכנית מהווה המשך למסורת רבת השנים המתקיימת במחוז ומקדמת מעורבות חברתית וקהילתית של כלל תלמידי החטיבות העליונות. ראוי לציין כי השנה בזכות תכנית ההיבחנות החדשה הורחבו מסגרות המעורבות הקהילתית ומפקחים ומדריכים נטלו חלק עמכם בהבניה יצירתית של מסגרות לקידום חברתי וערכי.

גם השנה, כבשנים הקודמות, נקיים את התהליך הלימודי של "קונגרס הנוער לבניית- חברת מופת 2048". תרומתם לקידום למידה זו חשובה בהיבטים ערכיים וחברתיים לחינוך תלמידינו כבוגרים מעורבים ותורמים כאזרחים לחברה ולמדינה. 
משרד החינוך ממשיך עם הרחבת תכנית כוללת של הפעילות הבלתי פורמאלית – חיזוק פעילות הפנאי של בני הנוער על מנת לעודד את בני הנוער ליותר מעורבות בקהילה ויותר תרומה לחברה, חיזוק המורשת – עם ומורשתו, חינוך לאהבת הארץ ע"י מסעות באתרי ובנופיה של ישראל לחיזוק הזהות ותכנית להטמעה של סובלנות וחיזוק הדמוקרטיה.

אורחים ומתארחים במחוז חיפה

במחוז חיפה נמשיך לקיים את שבוע אורחים ומתארחים בחינוך היסודי, השנה יצטרפו גם בתי הספר העל יסודיים. בסימן "מארחים ומתארחים". בתי ספר במחוז חיפה יפתחו את שעריהם בכלל המחוז  ללמידת עמיתים. שבוע זה חוצה מגזרים, סביב העשייה החינוכית המקדמת  תהליכי למידה-הוראה משמעותיים. השבחת איכות ההוראה והלמידה בתהליכים של למידה משמעותית הביאו בתי ספר רבים לבחון את עשייתם הפדגוגיה בשנה זו. והתוצאה היא שבתי ספר רבים ביותר מפתחים תהליכים ייחודיים המתקשרים להיבטים השונים של למידה משמעותית.
מתוך רצון, לשתף בתהליכים אלו ומתוך כוונה להעצים את למידת העמיתים בקרב הצוותים החינוכיים הוחלט במחוז לקיים את שבוע האורחים ומתארחים. במסגרת שבוע זה כל בתי הספר היסודיים פותחים את שעריהם בפני מנהלים עמיתים, מורים, מדריכים וצוותי חינוך באשר הם.

במחוז חיפה, נקיים גם השנה, את שבוע אורחים ומתארחים בחינוך המיוחד.  מטרתו של שבוע החינוך המיוחד הוא להאיר באור ייחודי את העשייה של צוותי החינוך המיוחד לאורך כל השנה ולאפשר לכל תלמיד לבטא את כישוריו.
בנוסף, במהלך שבוע זה התקיימו בבתי הספר ובגנים פעילויות רבות ברוח התרומה לקהילה. תלמידי החינוך המיוחד למדו  את חבריהם מהחינוך הרגיל, ועסקו בהסברה על הלקויות השונות ויובילו פעילויות התנדבות למען האוכלוסיות השונות בקהילה.

"אמנת השירות" של מחוז חיפה

מחוז חיפה חרת על דגלו את איכות השירות. רחל מתוקי, חרתה על דגלו של המחוז את הנושא של מצוינות והצטיינות כערך מרכזי בתפיסת העולם של המחוז ותרבות העבודה. נגזרות רבות יש לתפיסה זו אשר באות לידי ביטוי בבניית שותפויות באופן מלא עם כלל הרשויות במחוז, בהטמעת תרבות עבודה מבוססת נתונים וסטנדרטים מקצועיים גבוהים וביצירת מגוון פעולות מיצוי יכולות של המנהיגות החינוכית, התלמידים וההורים במחוז חיפה. אחד העוגנים המקדמים תפיסה זו הוא המצוינות בשירות".

תגובות

מומלצים