גיד באורך 8 ס"מ הוסר דרך הצוואר

במחלקה לכירורגיית הפה והלסתות במרכז הרפואי פדה פוריה, בצעו ניתוח בפעם השנייה בארץ, להסרת גיד באורך 8 ס"מ, דרך הצוואר, מדובר בצעירה הסובלת ממקרה נדיר מאד של תסמונת הנשר ועברה ניתוח שני במחלקה, להסרת גיד נוסף, הפעם בצד שמאל.

09.10.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
גיד באורך 8 ס"מ הוסר דרך הצוואר

בחודש פברואר עברה יוליה רוטשטיין בת 30 מקיבוץ אפיקים, ניתוח מורכב להסרת גיד בצד ימין של הלסת. "סבלתי במשך כמה שנים מכאבים כרוניים בעיקר באזור אוזן ימין, כאבי ראש, כאבים בצוואר. הכאבים היו ברמה כזו שלא יכולתי לתפקד. נאלצתי לחיות, עם משככי כאבים. בהמשך המצב החמיר מאד, הכאבים הפכו בלתי נסבלים והיו לי מספר אירועים של התעלפויות".

יוליה הגיעה למרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה פוריה, ד"ר רומן מירוצ'ניק שבדק אותה איבחן שמדובר בתסמונת הנדירה, תסמונת הנשר - Eagle syndrome . ד"ר עימאד אבו אל נעאג', מנהל מחלקת כירורגית פה ולסתות מסביר,"מדובר בתופעה של הסתיידות של גיד המקשר את העצם מאזור בסיס הגולגולת לעצם הלשון. בד"כ הסתיידות כזו אינה גורמת להפרעות תפקודיות, במקרים נדירים מאד אנחנו נתקלים בתופעות הקשות שיוליה סבלה מהן: כאבי ראש קשים, כאבים עצביים, סחרחורות, התעלפויות" . השכיחות של הסינדרום בעולם היא 0.16% מכלל האוכלוסיה . "בעולם ההתלבטות היא אם לנתח או לתת טיפול סימפטומטי, ההתלבטות נובעת מהקושי הטכני של הניתוח ורמת הסיכון הגבוהה להסתבכויות בשל האפשרות לפגיעה במערכת העצבים המרכזית".

בפברואר בוצע לראשונה במחלקת פה ולסתות בארץ, הניתוח המורכב. הניתוח הראשון ארך מספר שעות ובוצע בגישה צוואריתבשל גודלו של הגיד המסויד ומיקומו הרגיש מאד. בתהליך ממושך הפריד המנתח, ד"ר אבו אל נעאג' את העצבים וכלי הדם המרכזיים באזור ואז שלפו את הגיד המיותר באורך כ 5 ס"מ.

לאחר שהניתוח הראשון עבר בהצלחה רבה, ויוליה התאוששה והתחזקה הוחלט לבצע ניתוח שני ולהסיר גם את הגיד מצד שמאל של הלסת. " הכאבים בצד השני נמשכו, לאחר שוידאנו שהניתוח הועיל והכאבים בצד ימין חלפו וההתעלפויות פסקו, ולאור השיפור המשמעותי במצבה החלטנו על ניתוח נוסף בצד השני" הסביר ד"ר אל נעאג'.

בניתוח השני הוסר גיד באורך 8 ס"מ! "הניתוח השני היה מורכב לא פחות, אבל נמשך פחות זמן מאחר וכבר היה לנו הניסיון וההכרות עם המקרה. זה ניתוח מאד מורכב מבחינה טכנית, החשש הוא לפגיעה בעצבים החיוניים לתפקוד ראש צוואר, כמו עצב הלשון, עצב הלוע, עצב הפנים, עצב הכתף. במלים אחרות, ניתוח כזה שמסתבך עלול לגרום לנכות קשה מאד"

ד"ר אל נעאג' מציין כי הגיד המיותר בתנועות מסוימות לחץ על עורק התרדמה, המעביר את אספקת הדם למח, זו הסיבה שיוליה סבלה מאפיזודות של עילפון. הגיד לחץ על כלי דם המובילים דם אל המח וממנו.

ימים ספורים לאחר הניתוח השני, יוליה חשה מאוששת ומאושרת, "סיימתי! עכשיו אני יכולה לחזור לחיים רגילים בלי חשש ובלי מגבלות. אני אדם בריא" .

יוליה ציינה כי בעקבות פרסום הכתבה על הניתוח הראשון ופניות שקיבלה מחולים נוספים, החליטה לפתוח פורום מיוחד באינטרנט ולגבש קבוצת מידע ותמיכה לחולים שסובלים כפי שהיא סבלה עד לא מכבר.

"התסמונת הזו אינה מוכרת מספיק, יש מספר מצומצם של מטופלים גם אנחנו הרופאיםרוצים לאסוף עוד מידע ולצבור עוד ניסיון . בארץ אנחנו הראשונים שניתחו מקרה כזה דרך הצוואר. עד כה היומקרים בודדים של ניתוח דרך הפה . במקרה הזה לא ניתן היה לנתח דרך הפה בשל הסיכון הגבוה לפגיעה בעצבים מרכזיים" סיכם ד"ר אל נעאג'.

יליה

צילום: מיה צבן, דוברת המרכז הרפואי פוריה

תגובות

מומלצים