תחנות בחייו של גדוד חרב

מאז ועד היום: ההיסטוריה של גדוד חרב היא חלק בלתי-נפרד מההיסטוריה של העדה הדרוזית כולה, היסטוריה השזורה בסיפור תולדותיה של מדינת ישראל, ביום ראשון מקיימים הצדעה לגדוד לאור סיום תפקידו ההיסטורי.

10.10.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תחנות בחייו של גדוד חרב

החל משנת 1947, אז הצטרפו ראשוני הלוחמים הדרוזים לכוחות של "ההגנה", ועד לימינו אנו, כאשר לוחמים דרוזים לוקחים חלק בהגנה על גבולותיה של מדינת ישראל במסגרת כמעט כל החטיבות והיחידות בצה"ל.

ראשיתה של היסטוריית הגדוד הייתה בהחלטתם של מנהיגי הדרוזים להצטרף אל לוחמי כוחות "ההגנה". בשנת 1947 בני העדה הדרוזית מתגייסים לראשונה לשורות ה"הגנה" ולוקחים חלק במלחמת העצמאות. הקשר בין הדרוזים ליהודים רק התחזק לאחר הקמת המדינה, כאשר הוקמה יחידת המיעוטים שמטרתה לשמור על הביטחון השוטף במרחב הדרום.

במהלך שנת 1951 יחידת המיעוטים מקבלת את המספר הסידורי .300  בשנת 1956 החליטו ראשי המדינה לחוקק חוק גיוס חובה לבני העדה הדרוזית ובשנות ה־ 60 כבר מגויסים כמעט כל חיילי העדה ליחידה 299 המורכבת מפלוגת טירונים ופלוגה מבצעי.

גדוד חרב, הגדוד של העדה הדרוזית, הוקם בשנת 1974, כאשר הוחלט לאחד את כל יחידות המיעוטים בצה"ל ולשים אותן בכפיפה אחת.

בסוף שנות השמונים שינה מפקד הגדוד דאז, אל"ם נביה מרעי ז"ל, את שם הגדוד ל"חרב" על מנת להעלות את גאוות היחידה, ולתרום להעלאת המוטיבציה בקרב הדרוזים להתגייס. הגדוד זכה לכינוי גדוד חרב בגלל החשיבות שמייחסת מסורת המלחמה הדרוזית לחרב, שבמשך מאות שנים הייתה כלי המלחמה העיקרי של הלוחמים הדרוזים.

הגדוד המבצעי מהווה מקור לגאווה גדולה בשביל העדה הדרוזית כולה. טובי בניה של העדה משרתים בגדוד, ולוקחים חלק בפעילויות מבצעיות בזירות הקשות ביותר. מבין מפקדי הגדוד לאורך השנים נמנים הקצינים הדרוזים המובילים בתולדות צה"ל, שחלקם הגיעו לעמדות בכירות מאוד במהלך השירות הצבאי.

הגדוד לחם במלחמות ישראל, הגן על יישובים ישראליים בתקופות של טרור ונטל חלק משמעותי בפעילויות מונעות טרור. עם פרוץ מלחמת ששת הימים ביוני 1967, פעלה היחידה כיחידת סיור ועסקה במשימות אבטחה. רק פלוגה אחת סופחה לחטיבת חי"ר ונטלה חלק בקרבות בגדה המערבית ואיבדה במהלכם שניים מלוחמיה.

במסגרת מלחמת יום הכיפורים בשנת 1973 לוחמי היחידה השתלבו במלחמת יום הכיפורים בפעילויות מגוונות במערך הלוחם. במבצע "ליטאני" בשנת 1978 צורף הגדוד כגדוד שלישי לחטיבת הצנחנים בכדי לקחת חלק פעיל במבצע. ובשנת  1981הגדוד משנה ייעוד ועובר להגן על גבול הדרום.

לוחמי גדוד
כשנה לאחר מלחמת ששת הימים , מוקמת יחידת הסיור הדרוזית," סיירת 244" או פלס"ר "שחר", המתווספת ליחידת המיעוטים המתמחה בהגנה על הגבול הצפוני. לוחמי הסיירת עבור קורס צניחה, לוחמה זעירה וקורסים מקצועיים שונים שהפכו אותם ללוחמים מעולים. היחידה זכתה להצלחות רבות עד שפורקה בסוף שנת 2000 והתמזגה עם גדוד חרב.

הגדוד נושא על גבו מורשת לחימה רבת שנים, בעיקר בגבול הצפוני של המדינה. הגדוד הוצב שנים ארוכות באזור רצועת עזה, ולאחר שני עשורים בדרום, בשנת 2001 הגדוד מועבר חזרה לפיקוד הצפון, וכך מתחילים הלוחמים להגן בצורה ישירה על כפריהם ומפתחים את התמחותם בגזרה שמזכה אותם בכינוי "החיץ הראשון בגבול לבנון".

במלחמת לבנון השנייה הגדוד היה הראשון שנכנס לשטח לבנון, והאחרון שעזב את השטח. הגדוד אשר מוכשר בלחימה בשטח סבוך מיצה את כישוריו וביצע את כל המשימות שהוטלו עליו בהצלחה רבה, וסיימו את הלחימה ללא נפגעים. לאורך כל ימי הלחימה לחמי ומפקדי הגדוד גילו אומץ לב  והפגינו נחישות יוצאת דופן. בתום המלחמה, הגדוד קיבל ציון  לשבח מאלוף פיקוד צפון כאחד הגדודים המצטיינים במלחמה.

הגדוד שירת בזירות הלחימה הקשות ביותר, והיה מעורב מדי יום במשימות ההגנה על אזרחיה של מדינת ישראל ובביטחון השוטף לאורך הגבולות.  בגדוד שירתו גם חיילים יהודים וצ'רקסים, בתפקידי מטה שונים. בשנת 2015 החליט הרמטכ"ל, רא"ל גדי אייזנקוט, כי הגדוד יפורק במטרה לשלב את בני העדה הדרוזית בכלל יחידות ומערכי צה"ל.

יש לציין, כי מחר ראשון עורכים ערב הצדעה והוקרה לגדוד חרב לקראת סיום תפקידו ההיסטורי של הגדוד, בבנייני הקונגרסים בחיפה, במעמד שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, מפקד פיקוד הצפון אלוף אביב כוכבי, מפקד אוגדה 91 תת-אלוף אמיר ברעם, ראש העדה הדרוזית שיח' מוופאק טריף.

{YouTubeVideo id=IMlIfxqU69k} 

תגובות

מומלצים