לגדל עצם של אדם

זה נשמע כמעט דמיוני, אבל בשנים האחרונות מתקיים בישראל מחקר מרתק שעוסק בפיתוח של עצמות אדם בתנאי מעבדה, פרופ’ נמרוד רוזן אחד החוקרים הראשיים בחברת בונוס תרפואטיקה האחראית על הפיתוח החדשני.

13.10.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לגדל עצם של אדם

מדענים ישראלים ובהם פרופ’ נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה-שיקום במרכז רפואי העמק, פיתחו טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לגדל עצם של אדם במעבדה ולהשתילה במקום החסר.

לדברי פרופ’ נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה-שיקום במרכז רפואי העמק ואחד החוקרים הראשיים בחברת בונוס תרפואטיקה האחראית על הפיתוח החדשני, “הטכנולוגיה שפיתחנו מאפשרת לגדל מחוץ לגוף עצם שמבוססת על  הרקמה הביולוגית של חולה, להשתיל את העצם במקום החסר אצל אותו החולה, וכך אין סכנה שהגוף של המטופל ידחה את השתל”.

חסר בעצם הוא מצב רפואי שמאתגר את עולם המדע והרפואה הוא מתקיים במצבים שונים ומסיבות שונות, החל מסיבות אורתופדיות בשל מחלות של השלד והמפרקים, דרך מחלת סרטן של העצמות המחייבות כריתה של עצמות ועד לחסר של  עצם בלסת לצורך השתלה של שתלי שיניים.

“למשל, בסרטן של העצמות שממוקם בעצמות הידיים או הרגליים, אם נכרות את הגידול ביחד עם העצם שעליה הגידול ממוקם, לרוב המשמעות תהיה שנאבד רגל או יד, כי למרות שלעצם יש תכונות המאפשרות לה לגדול, היא לא תהיה מסוגלת לגדול את המרחק הרב שנוצר בין קצוות העצם שהסרנו בניתוח”, מסביר פרופ’ רוזן.

הטכנולוגיה שפותחה על ידי חברת בונוס תרפואטיקה מבוססת על הנדסת רקמות. כדי “לגדל” את העצם נוטלים תאי גזע מרקמת שומן מן האדם החולה הזקוק להשתלת העצם, ובטכניקה ייחודית ובתנאים סטריליים של מעבדה גורמים לתאים להתרבות עד שנוצר מספיק חומר כדי למלא את החסר בעצם בגוף של אותו מטופל.

פרופ נמרוד

כיום, רבים מן המטופלים שזקוקים להשתלת עצם נאלצים לעבור השתלת עצם שנלקחה מאזור אחר בגופם. "זהו הליך לא פשוט שמהווה סבל וכאב למטופל ומאריך את זמן ההחלמה מהניתוחים ובנוסף פעמים רבות לאחר שהוצאנו עצם לצורך הפיתוח החדש", כך מאמינים החוקרים, לאחר שיעבור את הבדיקות והמבחנים הנדרשים על ידי רשויות הבריאות יאפשר למעשה לייצר שתלי עצם חדשניים המתוכננים לפי צרכיו הספציפיים של כל אדם ואדם ובהתאמה לכל מטופל על פי צרכיו ולפי מידותיו.

תגובות

מומלצים