על משרדי הבריאות והחינוך להעלות משמעותית את תקציבם למאבק בזנות ובסחר בבני אדם

13.10.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
על משרדי הבריאות והחינוך להעלות משמעותית את תקציבם למאבק בזנות ובסחר בבני אדם

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה  דיון סקירה על מצב הזנות וסחר בנשים בישראל.

בפתח הישיבה, הראשונה למושב זה של הכנסת, הביעה יו"ר הוועדה, חה"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), צער על כל שפיכות דמים שהתרחשה בעת האחרונה,  וציינה כי חשוב שהוועדה תבצע עבודה פורייה למען כלל האוכלוסייה.

ד"ר מירב שמואלי, המתאמת הבין-משרדית למאבק בסחר בבני אדם: "לאחרונה אנחנו רואים עלייה מחודשת בכמות הנשים המגיעות לישראל למען זנות לאחר תקופה בה ראינו ירידה מסוימת. הנשים האלה מגיעות עם אשרת תיירת חוקית, ולא דרך הברחה מסיני, כפי שהיה בעבר לתקופת האשרה החוקית בלבד, בכדי להרוויח כסף ולחזור הביתה".

ד"ר שמואלי המשיכה ועדכנה כי "אנו עובדים על עדכון התכנית הלאומית למאבק בסחר בבני אדם, שקיימת מ2007. ישראל מאוד מוערכת בעולם במלחמה בסחר בבני אדם, כאשר דו"חות מחלקת המדינה האמריקאית ממשיכים להראות זאת, ואף מגיעות אלינו משלחות ללימוד. יחד עם זאת, טמונה בכך סכנה של שאננות ואסור לנו להוריד את כמות המשאבים המוצקים או לחשוב שכב ראין צורך להמשיך בפעילותנו".

רפ"ק רובי קיים, קצין פשיעה וסחר בבני אדם במשטרת ישראל, הציג את נתוני המשטרה על פתיחה וסגירת של תיקים בעבירות הקשורות למעגל הזנות וציין כי "בשנים האחרונות היו דווקא הצלחות בבתי משפט בנושא הסחר בבני אדם, אבל הבעיה היא דווקא עם העבירות האחרות הנלוות לזנות, כמו למשל אישור בתי המשפט להוצאת הצווים המנהליים לסגירת בתי בושת וכדומה".

חה"כ זהבה גלאון (מר"צ): "זה לא מובן מאליו שבימים שכאלה, הוועדה בוחרת לעסוק בנשים הכי מוחלשות בחברה הישראלית. הרשויות עושות עבודה טובה, אבל אני לא סומכת עליהן. המערכות מסגלות לאט והחוקים מופנמים באיטיות. כל החוקים קיימים, והשאלה אינה אם אוכפים אותם יותר או פחות, אלא צריך לשנות את הראש ולשים דגש על טיפול במחוללי הפשיעה שגורמים למצב הזה, כולל 'הקליינטים'. אין מה לצפות הגורמים שמתפרנסים מהזנות – כמו למשל בתי מלון – לשתף פעולה עם המאבק, משום שאין להם אינטרס".

עו"ד מיכל ליבל, הקואליציה למאבק בזנות: "צריך להסתכל על הזנות כשוק, וגם היום הביקוש גדול מההיצע, ולכן עוד ועוד נשים מתדרדרות לזנות".

גב' אפרת שרעבי, סגנית מנהלת השירות לרווחת הפרט והמשפחה במשרד הרווחה: "סה"כ כ-580 נשים טופלו בכל המסגרות שאנחנו מציעים בשנת 2014, וזה מהווה עלייה של 10% מהשנה הקודמת. משרד הרווחה הוסיף 1.5 מיליון ש"ח לשנת 2016 לטיפול בנשים בזנות, מה שיביא אותנו לתקציב של קרוב לשמונה מיליון".

גב' נעמה ריבלין, מנהלת "סלעית, מרכז סיוע לנשים במעגל הזנות": נשים רבות מגיעות למעגל הזנות בשל קשיים כספיים, אך הזנות רק מייצרת עוד חובות. את הקשר עם הנשים אנחנו לא יוצרים דרך השיקום, אלא דרך הצעת עזרה עם החובות. אישה שרוצה לצאת ממעגל הזנות ויש לה ילדים, לא יכולה לבוא להשתקם בהוסטל, שכן לא המבנים ולא כוח אדם מתאימים לכך. אישה תעדיף לא לבוא להוסטל מאשר למסור את הילדים למשפחת אומנה"

יו"ר הוועדה, חה"כ תומא סלימאן אמרה בעקבות הדברים  "זו תפיסה מוטעית בבסיסה שלא רואים נשים בזנות כבעלות משפחה, אשר בטח משליכה גם על אופן הטיפול. הוועדה תעמוד על כך שמשרד הרווחה יבדוק את זה ויעבוד על זה".

גב' יעל גור, מנהלת מרפאת לוינסקי, משרד הבריאות: במשרד הבריאות אין בשורה מבחינת התקציב, שהוא נשחק משנה לשנה. אנחנו עם אותו תקציב כבר 7 שנים, וברור שאותו סכום מספיק להרבה פחות היום. אנחנו ממש נאלצים לקבץ נדבות באופן עצמאי בכדי לאפשר את המשך הפעילות".

חה"כ רחל עזריה (כולנו): יש תחושה שאנחנו, לפי השפה שבה מדברים היום כל המאבק בזנות, לפני נקודת מפנה ורגע מכונן  וככל שנהיה מכוונות יותר להישגים שנרצה להשיג בשנה-שנתיים הקרובות, כך יקל עלינו העניין, וכבר שוחחתי על כך עם שר האוצר".

חה"כ שולי מועלם (הבית היהודי): "היו לפנינו ויהיו אחרינו בנושא זה, אבל במשמרת שלנו חשוב שנעשה את כל מה שאפשר. גם אם יש סביב השולחן זה חיכוכים והתנגחויות, נקודת המוצא של כולנו פה היא המלחמה למיגור הסחר בבני האדם והזנות".

יו"ר הוועדה, חה"כ תומא סלימאן הצטרפה ולקריאתה של חה"כ מועלם וסיכמה את הדיון: "היום התחלנו את המשמרת שלנו, בה אכן ננסה לעשות הכל. הוועדה תתמוך בהצעת החוק של חה"כ גלאון לגבי הפללת לקוחות ככל האפשר, ואני גם עובדת על תיקון לחוק העונשין אשר יוסיף סעיף לגבי סחר בבני אדם למטרות נישואין. אני מברכת את משרד הרווחה על הגדלת התקציב לסיוע למאבק בתופעות הזנות וסחר בני אדם, ובה בעת מאוכזבת מאוד מהסכומים הנמוכים המוקצים לנושא ע"י משרד הבריאות ומשרד החינוך. הוועדה קוראת למשרדי הבריאות והחינוך, בימים אלה של חלוקת תקציב, לתת את התקצוב הראוי למאבק חשוב זה".

תגובות

מומלצים