ח"כ עמאר:"המדינה מתפלשת על הכביש והולכת כעיוורת"

ח"כ חאמד עאמר יו"ר השדולה בכנסת למאבק בתאונות הדרכים טוען כי התעלמות המדינה מדו"ח ועדת שיינין וכרסום מתמשך בתקציבה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים גם גורם לעליה המדאיגה בתאונות הדרכים ובקורבנות וגם עולה לה 10 מיליארד שקל בשנה

04.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ח"כ עמאר:"המדינה מתפלשת על הכביש והולכת כעיוורת"

בעוד ישראל מציינת את היום הלאומי למאבק בתאונות הדרכים, מתברר כי היא מצמצמת בהדרגתיות את תקציבי ההסברה, המניעה והאכיפה של הרשות הלאומית בניגוד גמור להמלצותיה של ועדת שיינין.

ח"כ חאמד עאמר, יו"ר השדולה בכנסת למאבק בתאונות הדרכים, אמר בוועדה לזכויות הילד שדנה בנושא הבטיחות בדרכים בהקשר של היפגעות ילדים כי "היום הלאומי לבטיחות בדרכים קיים כדי לשים תמרור עצור למדינה, על מנת שקברניטיה יתעמתו עם הנתונים הכואבים של נפגעי והרוגי תאונות הדרכים בישראל. אך כשיירגעו החגיגות, ייגזרו הסרטים, וייכבו המצלמות, נישאר עם כמות הנפגעים בתאונות שעולה על ממוצע מדינות ה-OECD. ברקע עובדה זו, נערמים מספרים בלתי נתפסים המשקפים יחס הפוך בין הקיצוץ המתמשך בתקציבה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מול המספר הגואה של מספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל".

ח"כ עאמר מציג נתונים לפיהם בשנת 2008 עמד תקציבה של הרשות על 550 מיליון שקל, ואילו על פי החלטת הממשלה צפוי לעמוד תקציבה בשנת 2016 על 223 מיליון שקל בלבד קיצוץ דרמטי של כ- 60% מהתקציב המקורי.

חבר הכנסת חמד עמארח"כ עאמר: "מאז הונפה חרב הקיצוצים על תקציבה של הרשות, אנו עדים לכרסום שוטף ביכולתה להתמודד עם הנעשה בכבישים והתוצאות לא אחרו לבוא: על אף מאמצים כבירים של קברניטיה, אנו רואים, כי מספר ההרוגים עלה משנת 2012 בכ-20% (על בסיס תחזית הרשות כי מספר ההרוגים השנה יעמוד על כ- 350 איש). כל הרוג עולה למשק חמישה מיליון שקלים. עשו אתם את החישוב כמה כסף יכולה היתה המדינה לחסוך, ומשמעותי מזה כמה חיים יכולה היתה המדינה להציל".

הנתונים הללו לא פחות ממדהימים. הממשלה כבר אימצה בשנת 2005 את דו"ח "ועדת שיינין", אשר קבע כי בהינתן תקציב של 550 מיליון שקל ניתן יהיה להשיג הפחתה של 30% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בתוך 5 שנים. הוועדה הוכיחה, כי השקעה בבטיחות לא רק חוסכת כאב וסבל, אלא כדאית כלכלית למשק באופן מובהק. שהרי, נזקי תאונות הדרכים עולים למשק למעלה מ- 10 מיליארד שקלים בשנה.

ח"כ עאמר: "מצער ומדאיג לראות כי למרות הנתונים המחרידים, בוחרים מקבלי ההחלטות להתפלש על הכביש וללכת כעיוורים אל התאונה הבאה. ולא רק זאת: מדובר בהחלטה הפוכה לגמרי ממדיניותן הנחרצת של המדינות המפותחות להילחם בתאונות הדרכים, ולהגדיל את תקציביהן היעודיים לכך, אשר מביאים לירידה במספר ההרוגים. אבל אצלנו, כנראה, יודעים משהו אחר.

שמא יש סיבה אחרת להסביר את הקיצוץ השנתי השמיני (!) ברצף בתקציבה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מאז הקמתה?

"המדינה לא זקוקה ליום הלאומי לבטיחות בדרכים כדי לקבל תמונת מראה של הטרור בכבישים", קובע עאמר. "אין כמעט שעה שאין בה  תאונה, וכמעט אין יום, לצערנו, שאין הרוג בתאונה. רק תקצוב נכון של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ע"פ מתווה שיינין, לצד הבטחת עצמאותה המקצועית, יכול לעשות פה שינוי. ראינו זאת בעבר, ואין סיבה שלא נראית זאת גם בעתיד"

תגובות

מומלצים