כאבי ראש מתי יש מקום לדאגה?

כאב ראש...כאב ראש...כאב ראש... יש להבדיל בין כאב ראש אשר איננו מעורר דאגה, כאב ראש ראשוני, לבין כזה המצריך התייחסות מיידית - כאב ראש שניוני, כאב ראש אשר מקורו בעליית לחץ גולגולתי כדוגמת גידול או דימום.

16.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
כאבי ראש מתי יש מקום לדאגה?

דוגמא לכאב ראש שניוני הוא כאב ראש אשר מקורו בעליית לחץ גולגולתי כדוגמת גידול או דימום, הגורם לתלונות ההולכות ומחמירות. במצבים אלה נראה עליה בתדירות התלונות, בעוצמת הכאב, הוא מלווה בהקאה ולעיתים אף יעיר משינה. במקרים אלה יש לפנות להערכה רפואית ללא דיחוי. לעומת זאת, כאבי ראש ראשונים, כדוגמת דחקת הראש (Tension Type Headache) או מיגרנה דורשים טיפול אך אינם מעוררים דאגה.

מיגרנה בקרב ילדים ובני נוער, הינה כאב ראש המתאפיין בכאב בעוצמה גבוהה. אצל ילדים הכאב הוא בדרך כלל דו צדדי, פועם או לוחץ, הגורם לילד להימנע מפעילות ולעיתים אף להעדיף לשכב. הכאב מלווה בבחילה או בהקאה ולעיתים אף קיימת הימנעות מאור או מרעש. הכאב נמשך מספר שעות וחולף לעיתים רק לאחר שינה. מיגרנה מתאפיינת באירועים התקפיים חזקים הפוגעים בתפקוד ולא בכאב ראש יומיומי.

ב- 70% מהמקרים קיים סיפור משפחתי של מיגרנה ולעיתים, אף "מחלת תנועה" המתבטאת בבחילה ובסחרחורות בנסיעות. כרבע מהילדים יתארו תחושה מקדימה, "אאורה" בדקות שלפני הופעת הכאב, המתבטאת בשינויים בראיה, בכאבי בטן ולעיתים אף בחולשה ובנימול בגפיים.

הגורמים להתקפי מיגרנה אצל ילדים הינם בדרך כלל עייפות וחוסר שינה, מתח ולחץ ולעיתים פעילות גופנית מאומצת. מזונות כדוגמת שוקולד, גבינה צהובה ומונוסודיום גלוטמאט הידועים כגורמים להתקף במבוגרים, משפיעים על ילדים רק לעיתים רחוקות. הפסקת ההתקף החריף מושגת לרוב על ידי נטילת משככי כאבים כדוגמת נורופן ואקמול.

למניעת ההתקפים חשוב להקפיד על סדר יום הכולל: שינה, אכילה מסודרת ופעילות ספורט וכן, הסרת הגורמים המעוררים. במקרים בהם הילדים ממשיכים לסבול מהתקפים לעיתים קרובות, ניתן לשלב טיפול אלטרנטיבי כדוגמת ביופידבק או טיפול צמחי ובמקרים קשים אף טיפול תרופתי מונע למשך מספר חודשים.

דחקת הראש לעומת מיגרנה, מתאפיינת בכאב ראש בעוצמה קלה עד בינונית אשר איננו מפריע לפעילות הרגילה. כאב זה אינו מלווה בבחילה, בהקאה או ברגישות לאור וקול. זהו כאב קצר המופיע לעיתים קרובות ולעיתים אף מידי יום. דחקת הראש נגרמת, ככל הנראה, מהתכווצות שרירי הקרקפת עקב מתח ולחץ, ותחושת הכאב הינה כחגורה סביב הראש ובעיקר באזור המצח.

במקרים אלה יש להיזהר מנטילת יתר של תרופות כנגד כאבים, אשר עלולות להחמיר את כאב הראש. במקרה זה הדגש יהיה על הסרת הגורמים למתח הנפשי וטיפול בהם. במקרים קשים יינתן טיפול תרופתי לזמן מוגבל.

מוגש לציבור מטעם בית חולים בני ציון.

תגובות

מומלצים