דיכאון לידה נהיה נפוץ בכפר הדרוזי

נשים רבות שעבדו כל כך שיהיה להם תינוק, זמן קצר לאחר הלידה נכנסות לדיכאון מורחקות מהתינוק ומאבדות את המשפחה, מה הסיבה לזה ומה צריך לעשות?, בהרבה מקרים של דיכאון לידה נאלצים להרחיק את התינוק מהאם כדי שלא ייפגע. 

18.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דיכאון לידה נהיה נפוץ בכפר הדרוזי

אישה תמיד מושפעת מהמערכת ההורמונאלית שלה, אחרי לידה האישה נמצאת בשיא הפעילות, ברוב המקרים, לאחר מספר ימים או שבועות מתחיל סיפור ההתאהבות בתינוק ותקופת האמהות מתחילה.

אך ישנם לא מעט מקרים שבהם כל זה לא קורה, ובמקום ההתאהבות מלוות את האישה תחושות תסכול ואכזבה, עצבות וטראומה מהלידה.

בכפרים הדרוזים, יש מקרים של דיכאון לידה, נשים שסובלות מתחושות כאלה שהן לא מתחברות לתינוק ומרגישות רע עם עצמן ועם הסביבה, במספר מקרים אפילו נאלצו להרחיק את האם מהתינוק ע"מ לשמור שהאם לא תפגע בתינוקה.

סימפטומים של דיכאון בדרך כלל מופיעים כחודש לאחר הלידה ויכולים להופיע בכל זמן לאורך השנה שלאחר הלידה, הם כוללים: ייאוש, הערכה עצמית נמוכה, תחושת אשמה, תחושת חוסר אונים, הפרעות שינה שבאות לידי ביטוי גם כשהתינוק ישן, הפרעות אכילה, בעיקר חוסר תיאבון וירידה במשקל, חוסר יכולת להתנחם, תשישות, תחושת ריקנות, נסיגה חברתית, אנרגיה נמוכה או אפסית, תחושת תסכול, קושי לטפל בתינוק, ליקויים בדיבור ובכתיבה, הפגנת כעס כלפי אחרים, חרדה מוגברת או התקפי פאניקה, חוסר חשק מיני.

מצב זה משפיע ישירות על היכולת לטפל בתינוק ובילדים גדולים, בבעל ובבית בכללי. גם אם האם מצליחה לתפקד ולטפל בתינוק, היא לא שואבת מכך הנאה, היא לא נהנית לראות את תינוקה גדל, הדיכאון עשוי להביא את האישה להרגיש צורך לישון כל הזמן, או להביא אותה למצב שאין ביכולתה להירדם. כשמוסיפים על כך את היקיצות המרובות של תינוק שזה עתה נולד, ההשפעה היא אדירה.

ישנן נשים שהדיכאון כה עז שהן אינן יכולות לתפקד, ומישהו אחר מוכרח לקחת אחריות על הטיפול בתינוק. במקרים אחרים, הטיפול בתינוק דווקא כן מעסיק את הנשים, למרות שכל דבר אחר אינו מסב להן הנאה. לעיתים העיסוק בתינוק מגיע לרמה אובססיבית.

אם הסובלת מדיכאון אחרי לידה יכולה להתקשות לדאוג לעצמה או לתינוק. לפחד להישאר עם התינוק לבד. להפגין רגשות שליליים כלפי התינוק או אף לחשוב על פגיעה בו.

הסיבות לדיכאון אחרי לידה אינן ברורות. יש מחקרים שקושרים דיכאון אחרי לידה להיעדר ויטמינים‏, מחקרים אחרים מראים קשר לשינויים הורמונליים במהלך ההיריון‏, אולם מחקרים נוספים הראו כי אין קשר לשינויים הורמונליים וטיפול הורמונלי לא עזר לסובלות מדיכאון אחרי לידה.

שינויים באורח החיים בעקבות הטיפול בתינוק, נתפסים פעמים רבות כגורמים לדיכאון אחרי לידה, נשים שילדו מספר פעמים ולא חוו דיכאון יכולות להיות מדוכאות בלידה הבאה.

הטיפול בדיכאון אחרי לידה מתחיל בהערכה רפואית, על מנת לשלול בעיות רפואיות ופסיכולוגיות אחרות. טיפולים אפשריים הם טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול תרופתי במידת הצורך, ביקורי בית, הקפדה על תזונה נכונה ודפוס תקין של שינה.

תגובות

7. תמיד לפני 8 שנים
..
6. מאז ומתמיד היה דיכאון לפני 8 שנים
..בכלל החברה מדכאת את האישה
5. אישה לפני 8 שנים
לדעתי אין תרופה למחלה
4. وافي לפני 8 שנים
سبب المرض
3. אני לפני 8 שנים
עוספיה
2. בעל לאישה בדיכאון לפני 8 שנים
עכשיו אני מרגיש הקלה
1. בחורה לפני 8 שנים
מאמר מעניין מאוד

מומלצים