יונתן פולארד יוצא לחופשי אחרי 30 שנה

ראש הממשלה נתניהו בירך על שחרורו של יונתן פולארד המרגל הישראלי בארה"ב, היום אחרי שלושים שנה פולארד משוחרר לביתו, פולארד ביקש בינתיים לא לפגוש שרים ופוליטיקאים ישראלים, למרות הפניות לעלות אותו לישראל.

20.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
יונתן פולארד יוצא לחופשי אחרי 30 שנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו : "העם בישראל מברך על שחרורו של יונתן פולארד, כמי שהעלה את עניינו במשך שנים רבות בפני נשיאי ארה"ב, ייחלתי ליום הזה, לאחר שלושה עשורים ארוכים וקשים מתאחד יונתן סוף סוף עם משפחתו, אני מאחל ליונתן שהשבת הזו תעניק לו אושר ושקט שיהיו סימני דרך להמשך חייו".

יונתן יהונתן ג'יי פולארד (באנגלית: Jonathan Jay Pollard; נולד ב-7 באוגוסט 1954, ח' באב ה'תשי"ד) הוא יהודי אזרח ארצות הברית, שעבד באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון ובאותו הזמן ריגל למען ישראל. הוא נתפס ונידון למאסר עולם.

פולארד נעצר בנובמבר 1985 וריצה 30 שנות מאסר, עד ששוחרר מהכלא ב-20 בנובמבר 2015. במשך שנים התקיימה מערכה ציבורית בישראל ובארצות הברית שקראה לחנינתו. שחרורו התאפשר בעקבות החלטת ועדת השחרורים האמריקאית.

מתוקף תפקידו כמנתח חומרי גלם מודיעיניים נחשף פולארד למידע מסווג שהיה קשור בישראל. בראשית 1984 פנה פולארד לאביאם סלע, אלוף משנה בחיל האוויר הישראלי, ששהה בארצות הברית בחופשת לימודים, והציע את שירותיו. בשנים 1984 - 1985 העביר פולארד מאות אלפי מסמכים לידי סלע, וזה מסר אותם למחלקת ביון מיוחדת בלשכה לקשרי מדע (לק"ם) של משרד הביטחון.

יונתן פולארד

ראש לק"ם באותה תקופה היה רפי איתן. המידע שהעביר פולארד שימש רבות את מדינת ישראל. בין השאר שימש מידע זה להיערכות הגנתית מפני נשק להשמדה המונית של ארצות ערב ואף לפעולות התקפיות, שהידועה שבהן היא הפצצת מפקדות אש"ף בתוניסיה ב-1 באוקטובר 1985 במסגרת מבצע רגל עץ, כתגובה לשורה של פיגועים שביצע הארגון‏.

במהלך שנת 1985 החלו הממונים על פולארד באגף להתרעה אנטי-טרוריסטית בצי לחשוד בו. אחרי שגילו במשרדו מסמכים שלא היו קשורים ישירות לעבודתו, עירבו את ה-FBI בחקירה. ב-21 בנובמבר 1985 פשטו סוכני ה-FBI על ביתו של פולארד. כאשר הבחינו פולארד ואשתו בסוכנים שבאים לעצרם הם נמלטו לכיוון השגרירות הישראלית בוושינגטון, שם לא יוכלו לעצור אותם, כפי שתודרכו על ידי מפעיליהם. הם הגיעו לשגרירות, אך לא אושר להם להיכנס אליה, והסוכנים שדלקו אחריהם עצרו אותם.

ביולי 2012 חשף רפי איתן כי 24 שעות לפני מעצרו חשד פולארד כי הוא עומד להיעצר והודיע על כך למפעיליו‏.

במאמר של סימור הרש ב"ניו יורקר" בשנת 1999 הוא מצטט דברי גורמים אנונימיים בקהילת המודיעין האמריקאית‏ שלפיהם העביר פולארד לישראל מסמכי מחקר מודיעיניים המפרטים הערכות מצב, וכן מקורות ושיטות איסוף. לטענת הגורמים, פולארד סיפק מידע שהועבר לברית המועצות, ובתמורה זו אישרה עליית יהודים לישראל.

חלק מהמידע היה קריטי עבור הצבא האדום, ופורטו בו יכולות האמריקאים לעקוב אחרי הצוללות הסובייטיות, מידע על צפנים סובייטיים שפוצחו, וכן שמות מרגלים ופירוט השיטות ששימשו לאיסוף מודיעין. טענות אלה נגד פולארד לא הובאו בפני בית משפט ולא הוצגו להם ראיות.

לאחר לכידתם של מרגלים אחרים שריגלו עבור הרוסים, ובפרט אולדריץ' איימס, הסוכן הבכיר ביותר שפעל עבור הק.ג.ב. בצמרת המודיעין מסכל של סוכנות הביון האמריקנית, התברר כי לא פולארד אלא מרגלים אלה היו אחראים על דליפת המידע לסובייטים‏.

תגובות

מומלצים