האם המשרד להגנת הסביבה עורך בדיקות פתע במפעלים מזהמים?!

הוועדה לביקורת המדינה תדון בדו"ח המבקר, שחשף מעוט משמעותי של בדיקות כאלו, חוסר בתקנות מחייבות ומחסור במידע על מפעלים מזהמים. יו"ר הועדה קארין אלהרר: התרשלות הטיפול במקורות הזיהום, היא נסיגה של המדינה ממחויבותה לאזרחיה.

23.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האם המשרד להגנת הסביבה עורך בדיקות פתע במפעלים מזהמים?!

הוועדה לביקורת המדינה תדון יחד עם השר להגנת הסביבה אבי גבאי, בדו"ח מבקר המדינה על המשרד, שחשף שורה של ליקויים בפיקוח על מפעלים מזהמים.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) האשימה כי "המשרד להגנת הסביבה כשל במניעת זיהום האוויר, וההתרשלות בטיפול במקורות הזיהום - הוא נסיגה של המדינה ממחויבות לאזרחיה". אלהרר הוסיפה כי הטענה על מחסור בתקציב איננה מספקת, כיוון שכל משרדי הממשלה מתלוננים על היעדר תקציב מספיק, אך על המשרד היה להעדיף את דגימות הפתע, כדי לחשוף את היקף הזיהום מהתעשייה.

אלהרר בירכה את המשרד על ההחלטה שלא לאשר מפעלים נוספים שיזהמו, אך ציינה כי קביעת התקנות וההיתרים נקודתיים הוא הכרחי, וקראה לשיתוף פעולה בין ארגוני-הסביבה ובין המשרד לעניין שקיפות המידע. "חייבים להתייחס ברצינות לדגימות-הפתע, ואני דורשת נהלים סדורים בין האזורים השונים במשרד בעניין. האכיפה חייבת להיות משמעותית יותר וחריפה יותר".

בדיון הקודם סיפר יצחק שובל, נציג מבקר המדינה, כי דו"ח הביקורת מצא ששיעור הדגימות היה פחות מחצי מתכניות העבודה של המשרד, לעיתים הגיע השיעור רק ל 15% ובמחוז חיפה, בו מרוכזים מפעלים מזהמים רבים, לא נעשו כלל דגימות אויר לגילוי זיהום. הוא האשים כי מערכות המידע של המשרד בעניין אינן יעילות, אינן ברורות, אינן אמינות ואינן מעודכנות, וכן כי כמעט ולא הוטלו עונשים כספיים על מזהמים.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד לפלר השיב אז כי "הירידה החדה בתקציב גרמה לירידה בדגימות הפתע , שהיינו אמורים לבצע. הגשנו תכנית לאומית מקיפה לצמצום הזיהום, בהיקף של 690 מיליון ₪ - אך קיבלנו 190 מיליון ₪ בלבד. דגימות נעשות גם ע"י המפעל עצמו באמצעות מעבדות מורשות ומוסמכות. בעניין המפעלים במפרץ חיפה ערכנו שימוע ציבורי, והפנמנו את הערות הציבור בעיקר בעניין שקיפות המידע". לדבריו, אזור חיפה איננו המקום המזוהם ביותר בישראל, והזיהום שם הוא לא החמור ביותר.

מדו"ח המבקר נחשף, כי מנתוני המשרד להגנת הסביבה מינואר 2014 עולה כי בין אוגוסט לנובמבר 2012 ובין אפריל 2013 לינואר 2014 לא קיימו כ-21% מהמפעלים את הנדרש מהם ולא ביצעו את כל הדיגומים התקופתיים שהיו אמורים לבצע. עקב כך לא נדגמו כנדרש כ-46% מהארובות שבכלל המפעלים (1,229 ארובות). בתקופות אלה כל מחוזות המשרד כמעט שלא נקטו צעדי אכיפה נגד מפעלים שלא הגישו נתונים על דיגום תקופתי של פליטות מזהמים מארובותיהם על פי הנדרש (בין אפס צעדי אכיפה לשני צעדים במחוז).

עוד חשף המבקר כי אחת ממערכות המידע שבהן משתמש המשרד כדי לפקח על מאות המפעלים המזהמים ולאפשר מעקב אחריהם היא מערכת "פליטות מתעשייה". הביקורת מצאה כי למערכת אינם מוזנים נתונים על כל המפעלים והעסקים הפולטים מזהמים לאוויר הרשומים בה, וקיימים מפעלים ועסקים רבים נוספים שבהם הפליטות לא מוקדיות, אך הם כלל לא רשומים במערכת זו אלא במערכת אחרת. גם המידע שמתבסס על מערכת "פליטות מתעשיה" המוצג באתר האינטרנט של המשרד  אינו מעודכן, שכן מסוף 2013 ועד אוקטובר 2014 לא הוזנו לאתר נתונים חדשים. המידע על חריגות מִתִּקְנֵי פליטה של מזהמים, מידע שחשוב ביותר כי יגיע לידיעת הציבור, אינו תמיד אמין.

הישיבה תתקיים בחדר הוועדה, ותשודר בפורטל הועדה באתר הכנסת. ישתתפו בה השר להגנת הסביבה אבי גבאי, נציגי מבקר המדינה, משרדי הכלכלה, הבריאות, הפנים, הגנת הסביבה והמשפטים, מרכז השלטון המקומי, חברת החשמל, התאחדות התעשיינים, איגוד ערים חיפה לאיכות הסביבה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד - חבל יבנה, עיריית חיפה, עיריית תל-אביב-יפו, עיריית אשדוד, עיריית עכו, מועצה תעשייתית רמת חובב, בתי זיקוק לנפט, פז בתי זיקוק אשדוד, משרד הבריאות, חברת בתי הזיקוק לנפט, האגודה למלחמה בסרטן, חברת כרמל אולפינים בע"מ, חיפה כימיקלים, חברת כימיקלים לישראל בע"מ, עיריית קריית ביאליק, עיריית קריית אתא, עיריית קריית מוצקין, עיריית קריית ים, מועצה מקומית קריית טבעון, עיריית נשר, ארגון "מגמה ירוקה", הקואליציה לבריאות הציבור, המרכז הלאומי לסרטן, עיריית שפרעם ועוד.

תגובות

מומלצים