קדחת מלטה ממשיכה להתפשט

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה  דיון מעקב בטיפול משרדי הממשלה והרשויות בהתפשטות מחלת ברוצלוזיס "קדחת מלטה" בישראל, לאחרונה נודע כי נתגלו 134 פרות חולות ברפת בקיבוץ, השנה נדבקו במחלה כ-250 חולים לעומת כ-600 חולים בשנה שחלפה, רבים מהחולים מהכפרים בצפון.

23.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
קדחת מלטה ממשיכה להתפשט

 

המחלה, אשר הסימפטומים שלה כוללים בין היתר חום גבוה מאוד ופרכוסים ועלולה אף לגרום למוות, מועברת מבעלי חיים לבני אדם, בדרך כלל באמצעות אכילת מוצרי חלב לא מפוסטרים, במגע עם הפרשות או בתהליך השחיטה. שיעור התחלואה הממוצע הגבוה ביותר דווח במחוז הדרום, שם הרוב המוחלט של החולים הוא מהמגזר הבדואי. ראש השירותים לבריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, מסר בדיון כי בעשור האחרון אירעו שני מקרי מוות של בני אדם כתוצאה מהמחלה.

מאז הדיון הקודם בנושא, פנו יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף וח"כ אחמד טיבי לשר האוצר, והשיגו 50 מיליון שקלים לביעור המחלה ולפיצויים למגדלי בקר הנאלצים להשמיד בעלי חיים הנגועים במחלה. בהתערבות ח"כ אלאלוף בוטל מיסוי הפיצויים.

רפרנט חקלאות במשרד האוצר, עלי בינג, מסר בדיון כי "התקצוב הוא כרגע חד פעמי ואין כספים נוספים שהוקצו לשנת 2017". על כך השיב ח"כ אלאלוף: "זה תקציב ראשוני בלבד, והאתגר הוא לשנים. על משרד החקלאות לעשות תכנית רב שנתית ולשתף בה את מגדלי הבקר והצאן".

היועצת למנהל השירות הווטרינרי במשרד החקלאות, ד"ר אניאלה גלבוע: "בשנת  2015 חלה ירידה של כ-40% בתחלואה בקדחת מלטה ביחס לשנת 2014 (כ-250 חולים לעומת כ-600 חולים). אנחנו במהלך ביעור המחלה ברהט, ובשנת 2016 נעבור לבער בכל אזור הנגב. קשה מאוד לאתר ולזהות את המחלה ויש לבצע בדיקות חוזרות ונשנות. נגיע למינימום הנדרש תוך שנתיים-שלוש. בתנאים הנוכחיים קשה יהיה להגיע לאפס מקרי מחלה".

יו"ר אגודת מגדלי הצאן הבדואים באזור הנגב, מוחמד אבו-פרחה: "אני חושש שהתחלואה רק תעלה. אין שיתוף פעולה של הרשויות עם המגדלים ואין לאן לפנות את הפגרים".

ח"כ אלאלוף הודיע כי הוועדה תוסיף ותקיים דיונים בנושא ותעמוד מקרוב על המצוקה בשטח בסיור מיוחד בחודשים הקרובים.

תגובות

מומלצים