מפת הטבות המס ליישובים

ועדת הכספים אישרה היום את מפת הטבות המס ליישובים בפריפריה, מישהו הפקיר את הישובים בכרמל דליה ועוספיה ולא דאג שיקבלו הטבות כמו שדאגו לישובים אחרים, במיוחד שהפורום התפצל לשניים ושוב הפקיר את הישובים בכרמל, ראשי רשויות בצפון שהפגינו זכו להטבות.

24.11.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מפת הטבות המס ליישובים

ועדת הכספים אישרה את מפת הטבות המס ליישובים, ראשי הרשויות שיצאו להפגין ודרשו להיכנס למפת ההטבות קיבלו את מבוקשם, שני הישובים בכרמל דאלית אל כרמל ועוספיה נשארו מחוץ למפה, כנראה שזו המדיניות להפקיר את ישובי הכרמל הדרוזים, דאלית אל כרמל ועוספיה, שני הישובים לא נכללים בתוכנית המתמטיקה 5 פי 2, לא בהטבות המס, לא בתכנון ובניה.

לאחר שבועות של מו"מ מתיש ואינספור ויכוחים ולחצים מצד ראשי רשויות, אישרה היום (ג') ועדת הכספים את מפת הטבות המס ליישובים בפריפריה. הוועדה אישרה את המתווה אותו קידם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פה-אחד, קואליציה ואופוזיציה.

עפ"י המתווה 403 רשויות בצפון ובדרום יזכו להטבות מס בשיעורים משתנים, לראשונה עפ"י קריטריונים ברורים, שקופים, אחידים ושוויוניים. זאת בניגוד למצב שהיה עד היום, שבו 182 יישובים בלבד זכו להטבות מס, ללא קריטריונים ברורים.

ראשי היישובים והרשויות כאחד, הודו לגפני על הבאת המתווה לאישור ועל-כך שלא נרתע מהלחצים ולא הסיר ידיו מהנושא. ראשי רשויות: "מתווה אופטימלי בעל המכנה המשותף הרחב ביותר. 750 אלף תושבים מהנגב ומהגליל מודים ליו"ר ועדת הכספים גפני ולכל חברי ועדת הכספים". "אישור המתווה הוא יום חג לפריפריה" אמרו. מפת ההטבות החדשה תיכנס לתוף החל מה- 1 בינואר 2016.

גפני החל לקדם את המתווה מתוך כוונה למנוע מצב שבו הדד-ליין שקבע בג"צ להסדרת הנושא היה עובר ואז יישובים מסוימים היו צפויים לצאת מרשימת היישובים שמקבלים את ההטבות וייתכן שבהמשך אף היה פוסל את הרשימה כולה. בדיון היום לפני ההצבעה אמר גפני, כי "המתווה שהשגנו הוא הטוב ביותר בניתן היה להשיג, תוך דאגה לכך שכמה שיותר יישובים ייהנו מהטבות המס מבלי לפגוע קשה מדי ביישובים שכבר מקבלים עקב הפחתת ניכרת בשיעורי ההטבה לה הם זכאים".

להלן עיקריי המתווה: יישוב זכאי להטבה צריך למנות פחות מ- 75 אלף תושבים.
מבחינה גיאוגרפית, היישובים הזכאים להטבות המס הם אלו שנמצאים צפונה מקו רוחב: 750, דרומה מקו רוחב: 610 ומזרחה מקו אורך 250. בנוסף, יישובי הנגב המערבי ועוטף עזה, לגביהם יפורט בהמשך. כמו-כן, אילת איננה במפת הטבות המס, שכן היא נהנית שהטבת מס מכוח חוק אזור סחר חופשי.
אשכול סוציו-אקונומי 8 ומטה.
יישוב סמוך לגבול.
שיעור הזכאות לכל יישוב ייקבע עפ"י ניקוד שייעשה ע"י שקלול כל הפרמטרים המזכים בהטבה. הניקוד הכולל של היישוב יהיה לפחות 25 נקודות מתוך 100 סה"כ. על-מנת שתושביו יוכלו לקבל את הטבת המס.
יישוב סמוך לגבול – מוגדר יישוב עד 7 ק"מ מגבולות ירדן, סוריה, מצרים ועזה ו- 9 ק"מ מגבול לבנון (הכל בקו אווירי)
יישוב עירוני בנגב – בהתאם למפת המחוזות והנפות.
יישוב צמוד לגבול עימות צפון – יישובים צמודי גדר, קרי עד 2 ק"מ מגבול סוריה או לבנון. פרמטר זה, מגדיל את שיעור הזכאות בצורה משמעותית ועל-כן נקבע שהוא יתקיים ככל שהיישוב אינו עולה על מדרג סוציו-אקונומי 6.
מדד הפריפריאליות – בהתאם לפרסומי הלמ"ס לגבי כל יישוב (עפ"י המרחק ממרכז הארץ)
מדד סוציו-אקונומי – גם זה בהתאם לפרסומי הלמ"ס.

להלן פירוט אופן חישוב הניקוד לחישוב שיעורי הזכאות להטבה:
הניקוד הכולל של יישוב נעשה ע"י חיבור הניקוד החברתי-כלכלי, הפריפריאליות והסמיכות לגבול .
ניקוד מדרג חברתי-כלכלי: 35% - כל אשכול מ- 1 (100 נקודות) עד 7 (0 נקודות) בסדר יורד.
ניקוד הפריפריאליות: 40% - אשכולות 1+2 (100 נקודות) עד אשכול 7 (0 נקודות) בסדר יורד.
ניקוד הסמיכות לגבול: 25% - סמיכות לגבול (100 נקודות), יישוב אחר (0 נקודות).

להלן 3 מסלולי ההטבה לתושבי היישובים:
1. ביישוב עם ניקוד כולל 25 עד 49 נקודות – 7% זיכוי במס עד תקרת שכר שנתית של 132 אלף ₪.
2. ביישוב עם ניקוד של 50 עד 59 נקודות – 10% זיכוי במס עד תקרת שכר שנתית של 162 אלף ₪.
3. ביישוב עם ניקוד של 60 ומעלה – 12% זיכוי במס עד תקרת שכר שנתית של 192 אלף ₪.

מכיוון שעקב הכנסת יישובים רבים נוספים למפת ההטבות חלק מאלו שכבר מקבלים ייספגו הפחתה בשיעורי הזיכוי ובגובה תקרת השכר השנתי, החליטה ועדת הכספים על פיצוי עפ"י פרמטרים קבועים בהוראת שעה. זאת על-מנת להקטין את מידת הפגיעה הנובעת מההפחתה המיידית בשיעור הזכאות. כך למשל, ביישובים עירוניים בנגב יזכו לתוספת 6% לשיעור הזכאות החדש וכן לתוספת לתקרת השכר בגובה 30 אלף ₪. סה"כ בנגב לדוגמה, במסלול הראשון יקבלו 13% הטבת מס (7% + 6%) וכן תקרה של 162 אלף ₪ (132 אלף ₪ + 30 אלף ₪). יישובים בצפון תוספת של 1% נוסף לשיעור הזכאות ותוספת לגובה תקרת השכר בסך 6,000 ₪. לגבי יישובים צמודי גדר בצפון, יקבלו תוספת של 6% בשיעור הזכאות ותוספת לתקרת השכר בסך 36 אלף ₪.

עוד עלה במהלך הדיון, כי כפר ורדים יוצא ממפת ההטבות, כפי שהיה צפוי מכיוון שמדובר ביישוב בדירוג סוציו-אקונומי מעל ל-8. יו"ר הוועדה גפני, ציין, כי לכל חברי ועדת הכספים יש עניין שכפר ורדים ימשיך לקבל הטבות, מכיוון שיש לנו עניין שיהיה בצפון יישוב עם אוכלוסייה חזקה, שכן הדבר תורם לכל הסביבה שלו ועל-כן קובעים הוראת שעה, לפיה כפר ורדים ימשיך לקבל את ההטבה (11% זיכוי במס עד היום (א"ק)) במשך שנתיים נוספות שבהן נפעל למצוא פתרון, אולי במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. שנתיים זה המון זמן במזרח התיכון ועד אז יימצא פתרון לגבי כפר ורדים".

לאישור המתווה קדמה סדרת דחיות ומגעים בין יו"ר ועדת הכספים וחבריה לבין ראש הממשלה והשרים. בעקבות המגעים, הוחלט בין השאר, כי במקביל לאישור המתווה במסגרת הצעת חוק, תקבל הממשלה החלטה לגבי ארבעה יישובים שאינם בפריפריה עפ"י הגדרות המפה: קריית גת, קריית מלאכי, נצרת עילית ומגדל העמק, לפיה, יישובים אלו שהם קולטי עלייה וגם אינם במרכז הארץ, יזכו אף הם להטבת מס.

סגן שר השיכון, ז'קי לוי (הליכוד), שקידם אף הוא את המגעים עד לאישור המתווה, הודה לגפני וסיכם שעות ארוכות של דיון לילי שנושא שהוביל להצבעה היום בוועדה: "אני שמח לברך על המוגמר ושמח שהסאגה הזאת מאחורינו. שמח על הרחבה משמעותית של רשימת היישובים הזכאים שהשלכותיה חיזוק הנגב, הגליל ובקעת הירדן". גפני סיכם את העיסוק במפת ההטבות ואמר: "היום הוכחנו שכנבחרי ציבור אנחנו יודעים לקבל החלטות. אישרנו מתווה שיעמוד בכל מבחן משפטי ושייעשה צדק עם תושבי הפריפריה". 

{YouTubeVideo id=AYC9nL_6zH0}

תגובות

1. יסמין לפני 8 שנים
מפקירים אותנו

מומלצים