נאסר השימוש במוצץ לאטקס GUMEX

חומר מסוכן הנמצא כמסרטן בקרב חיות מעבדה התגלה במהלך בדיקות אקראיות במוצצי לטקס GUMEX במידה “גדול” בצבע צהוב, על כן משרד הבריאות אסר על השימוש במוצץ לאטקס GUMEX.

01.12.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נאסר השימוש במוצץ לאטקס GUMEX

מדיווח שקיבל משרד הבריאות ממשרד הכלכלה, האמון על נושא הפיקוח על מוצרי צריכה, עולה כי במהלך חודש יוני 2015 נלקחו דגימות אקראיות של מוצצי לאטקס GUMEX במידה "גדול" בצבע צהוב (מספר אצווה 41/4/14, המיוצר על ידי חברת "גומקס תעשיות בע"מ" במפעל "טרמקו ביח"ר למוצרי גומי ופלסטיק").

בבדיקה שנערכה במכון התקנים הישראלי נמצאה בהם פליטה של N-nitrosamines מעבר לתקן המותר. לאור זאת נאסר השימוש בהם.

יצוין כי מוצצים אלה השייכים לאצווה מסוימת בלבד, (מספר אצווה 41/4/14, המיוצר על ידי חברת “גומקס תעשיות בע”מ” במפעל “טרמקו ביח”ר למוצרי גומי ופלסטיק”). שווקו לציבור החל מיולי 2015 ונעשה בהם שימוש בקרב פעוטות במהלך המחצית השניה של 2015.

עם זאת, ועל אף העובדה כי חומרים מקבוצת ה-N-nitrosamines נמצאו כמסרטנים בחיות מעבדה, לא קיימת בחשיפה קצרת מועד מסוג זה סכנה בריאותית משמעותית לבני אדם.

במשרד הבריאות מבקשים לציין כי התקן שנקבע לרמת הפליטה המותרת ממוצצים הוא מחמיר, על פי עקרון “הזהירות המונעת”. קשה עד בלתי ניתן להשוות בין הניסויים שנערכו בחיות מעבדה לבין שימוש במוצץ, שכן חיות המעבדה נחשפו לכמויות גבוהות של N-nitrosamines שונים, אשר ניתנו להן במי השתייה על בסיס יומי לאורך מספר שנים, באדם לא הוכח קשר ישיר בין חשיפה ל-N-nitrosamines לסרטן.

במוצצים שנבדקו נמצאה פליטה של חומר אחד בלבד (NDBzA), לחומר זה פוטנציאל נמוך מאד להשריית גידולים סרטניים, בהשוואה לחומרים אחרים מקבוצת ה-N-nitrosamines. כמו כן מדגישים במשרד הבריאות כי חומר זה אינו משתייך לקבוצת החומרים המסרטנים ודאית על פי הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן וכי לא קיימת הנחייה רפואית לטיפול או לבדיקות כלשהן במצב זה.

מומחי הבריאות מבהירים כי אין צורך לנקוט בצעדים נוספים בפעוטות שעשו שימוש במוצץ שלעיל, אלא לוודא את הפסקת השימוש במוצצים אלה. יחד עם זאת, אין מניעה להשתמש במוצצים אחרים שלא כלולים באצווה זו, אך ספק רב אם ההורים המודאגים יקבלו את ההסתייגות האחרונה.

מוצץ לאטקס

תגובות

מומלצים