חשיבות המפרט במסגרת אפיון חווית משתמש

המונח חווית משתמש User Experience מתייחס לכלל החוויה של משתמשי הקצה כשהם נמצאים באינטראקציה עם מערכת כלשהי (כמו יישומון, תוכנה או אתר אינטרנטי).

20.12.2015 מאת: פורטל הכרמל והצפון

יצירת אפיון חווית משתמש שתתאים לפרויקט המבוקש נעשית בדיאלוג בין הלקוח לחברה. אפיון זה כולל את כל ההיבטים של המערכת הנדרשת, כולל תכני המערכת ועיצוב ה-UI – ממשק המשתמש. חשוב להבין שגם אם ממשק המשתמש יהיה מרהיב ומדליק, אבל המערכת לא תספק למשתמש את התכנים שהוא מחפש, חווית המשתמש תיפגע.

כשמדברים על אפיון חווית משתמש מתייחסים לכל השלבים הנדרשים כהכנה לבניית מערכת שתספק חווית משתמש בהתאם לדרישות ולציפיות של הלקוח, ומעבר לזה, האפיון גם ייתן את הדעת לאלמנטים שייתכן שהלקוח כלל לא יודע שהוא רוצה או צריך. כדי ליצור אפיון מוצלח חשוב להקפיד על מספר עקרונות כמו: שימושיות, אמינות, שקיפות, התחדשות, נגישות, אסתטיות ונוחות בהתמצאות ובעיקר תוכן בעל ערך.
חשיבות המפרט לחווית המשתמש

המפרט מתייחס לערכת הדרישות המפורשות שתסופק באמצעות חומר, עיצוב, תכנון או שירות. והיה והחומר, המוצר, העיצוב או השירות לא יעמדו באחד או יותר מסעיפי המפרט המבוקש, הם לא יענו על דרישות המפרט.

מפרטי מידע שמבוססים על פלטפורמה כמו אתר אינטרנט או כל פלטפורמה אחרת (באנר, דף נחיתה, אפליקציה וכן הלאה), נכתבים בדרך כלל ברזולוציות אחרות, לפי הנושא, כצעד חשוב בפיתוח המוקדם של המפרט.

לאחר שהוחלט על פיתוח המערכת, חייבים להגדיר מה המערכת צריכה לעשות. במילים אחרות, אילו שירותים המערכת תספק למשתמשים? מה אנחנו דורשים שהמערכת תעשה? חלק מאוסף הדרישות מתייחס ליכולת של המערכת וחלקו לרמת יכולת הביצוע, כשהכול מתועד במפרט. כאשר לקוח מזמין עבודה מחברה לפיתוח תוכנה, אם עדיין אין מפרט, השלב הראשון שחברת הפיתוח תעשה הוא ליצור מפרט.

בדרך זו, לפני שמתחילים לעבוד על המערכת המבוקשת, יונח מסמך הגדרת מפרט הדרישות בפני שני הצדדים ויבטיח שלשניים ברור מה בדיוק המערכת אמורה להיות.

אם נקביל בין אפיון חווית משתמש בתוכנה לענף הבנייה, ניתן לומר שאם המוצר הסופי שבו אנו מעוניינים הוא בניין משרדים, המפרט הוא תכנית העבודה הבסיסית לבניית הבניין. כתכנית עבודה, הבניין יכיל מידע כללי לגבי גודלו של המבנה, התשתית הנדרשת, התקציב הנדרש וכן הלאה. התצורה, גם היא מצידה צריכה להכיל את גודל המערכת, דרישות התשתית (כמו חומרה, תשתית יישומית), והפרישה – היכן כל דבר ימוקם ועוד.

כדי להתחיל צריך לאסוף את כל הנתונים הדרושים לפרויקט, כאשר התוכן, הטקסט, חשוב מכל. הוא מגדיר איזה מידע דרוש כדי להעביר הלאה.
אם למשל מדובר על אפיון חווית משתמש באתר אינטרנטי – כיוון שהאינטרנט הוא מאגר המידע הגדול בעולם וכמות אתרי האינטרנט היא עצומה – חשוב לשקול קודם כל "מה לשים בו", מבחינת התוכן. המידע שהגולש יוכל לקבל. אחרי הכל, זאת הסיבה שנכנס לאתר מלכתחילה.

אם אתם הארגון, אתם צריכים לדעת שכאשר גולש נכנס לדף הבית של האתר שלכם, הוא ירצה לדעת במה הארגון עוסק. הוא ירצה למצוא את אותו מידע שהוא מחפש, בפשטות, בבהירות ובמהירות. ובכך תתאפיין חווית המשתמש שלו.

כמובן שהמידע באתר שלכם אמור למשוך מבקרים. לכן, עיצוב ה-UI/UX (חווית משתמש וממשק משתמש) יעזור להחזיק אותם זמן רב יותר באתר. אין לגרוע מחשיבות העיצוב ותכונות חשובות אחרות, כולם משחקים תפקיד חשוב בתמונה העסקית ולוקחים חלק בהצלחת העסק, אבל אין מה לעשות, התוכן חשוב מאוד.

תגובות

מומלצים