משרד החינוך "כ- 12,000 מורים ערביים חדשים מחפשים עבודה בהוראה מדי שנה"

ועדת החינוך של הכנסת קוראת לגבש תוכנית אסטרטגית שתנווט סטודנטים ערביים למקצועות נדרשים, בשל עודף מורים במגזר הערבי, משרד החינוך נוקט בשיטת הניקוד כדי לגייס למערכת את המועמדים הטובים ביותר.

21.01.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משרד החינוך "כ- 12,000 מורים ערביים חדשים מחפשים עבודה בהוראה מדי שנה"

ועדת החינוך של הכנסת דנה בהצעתו של ח"כ מסעוד גנאים בנושא שיטת הניקוד לשיבוץ להוראה של המורים במגזר הערבי.

סוניה פרץ, מנהלת אגף כוח אדם במשרד החינוך אמרה בדיון כי שיבוץ המועמדים הערביים למשרות הוראה עומד על כ-30%.  לדבריה, מדי שנה מבקשים ללמד כ-18,000 מורים, מתוכם כ-12,000 מועמדים חדשים. "המטרה המרכזית שלנו היא לקלוט את האיכותיים ביותר מקרב הקיימים ולכן גיבשנו שיטה שנותנת לכל מועמד ניקוד. כל מועמד יודע את מקומו ברשימת הממתינים לשיבוץ והוא גם יכול לערער על ההחלטה. כ-99% מהעתירות נדחות בבית המשפט, אך מכל עתירה שמתקבלת אנחנו לומדים, מסיקים מסקנות ומשתפרים". עוד אמרה כי "הנוהל הזה נועד למנוע שיבוצים מאינטרסים שאינם מן המניין".

ח"כ חנין זועבי (הרשימה המשותפת) אמרה כי היא חושבת שהשיטה נכונה אך יש לאזן בין הביקוש להיצע ולנווט תלמידים למקצועות יותר נדרשים במשק. עוד ביקשה כי יתאפשר למועמדים לדעת את מקומם בתור ומתי יוכלו להתקבל לעבודה כדי לא ליצור אצלם ציפייה שתהפוך, לאחר תקופת המתנה ארוכה, לתסכול ולייאוש. היא קראה למשרד החינוך להיות מחויב יותר לשיבוץ מורים ערביים במגזר היהודי: "היתה תוכנית של קליטת מורים לבתי הספר היהודיים בתקופתו של השר פירון, אבל לא היתה מחויבות אמיתית של משרד החינוך לזה".

זיאד מגאדללה, נציג הסתדרות המורים בירך על הדיון ואמר כי "הבעיה של ההיצע והביקוש צריכה להיפתר על ידי בניית כיתות במגזר הערבי, הפניית יותר מכסות פנסיה למגזר הערבי וניתוב מורים ערביים מצוינים למתמטיקה ולמדעים להוראה במגזר היהודי".

עבדאללה חטיב, מנהל אגף חינוך במגזר הערבי במשרד החינוך אמר כי משרד החינוך מנסה לצמצם את המכסות במכללות הערביות. "אנחנו רוצים להקים מכללה אקדמית של מקצועות נדרשים בחברה הערבית. מקצועות האמנויות הם נדרשים וגם חינוך גופני, אך אין לנו מועמדים בתחומים האלה, לעומת זאת, גננות ומורות לחינוך מיוחד יש למכביר". הוא ציין כי משרד החינוך בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה מפעילים תוכניות הכוון בבתי הספר התיכונים המציגות את המקצועות הנדרשים במשק וכי משרד החינוך נותן מלגות לסטודנטים שיבחרו ללמוד את המקצועות הנדרשים. עוד אמר כי בשלוש השנים הקרובות עם היישום המלא של התקצוב הדיפרנציאלי תהיה אפשרות לקלוט כ0 4000 מורים חדשים במגזר הערבי, והוסיף כי המשרד בתהליך של כתיבת תוכנית חומש לבניית כיתות במגזר . לדבריו, כיום מועסקים 220 מורים ערבים במוסדות חינוך של המגזר היהודי.

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) ציין כי בשירות המדינה אחוז העסקת העובדים הערביים עומד על  עדיין 9.5% - "יש להעלות את הייצוג שלהם בשירות המדינה וכך פחות סטודנטים יפנו להוראה כי ידעו שישנם תפקידים אחרים בחוץ".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי קרא בסיום הישיבה למשרד החינוך ולמועצה להשכלה גבוהה להכין תוכנית אסטרטגית כדי להתגבר על עודף הביקוש ולנווט את הסטודנטים למקצועות מתאימים. עוד קראה הוועדה למשרד החינוך להאיץ את תהליך השלמת הפערים של כיתות הלימוד והתקנים במגזר הערבי וכן לבדוק שילוב של מורים מהמגזר הערבי בחינוך היהודי במקצועות שיש בהם מחסור במורים.

תגובות

מומלצים