נתונים עגומים על זכאי הבגרות במתמטיקה

בישראל תלמידים ניגשים לשלוש יחידות בלבד, בין השנים 2010-2014 חלה ירידה במספר הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות לימוד.במגזר הערבי נרשמה ירידה חדה בזכאים לתעודת בגרות ברמה של ארבע וחמש יחידות לימוד במתמטיקה.

28.01.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נתונים עגומים על זכאי הבגרות במתמטיקה

מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי אחוז הניגשים לבגרות ברמה של ארבע או חמש יחידות לימוד הולך ויורד.

זכאים לבגרות וסטודנטים בתחומי המדע והטכנולוגיה בישראל, תש"ע (2009/10)-תשע"ה (2014/15)

זכאים לתעודת בגרות 
 
שיעור הזכאים לתעודת בגרות שעברו את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמה מוגברת  נמצא במגמת ירידה בין תש"ע (2009/10) לתשע"ד (2013/14). הירידה גבוהה במיוחד ברמה של ארבע יחידות (מ-31.7% ל-24%).
 
בין השנים הללו חלה מגמת ירידה בחינוך הערבי באחוזי העוברים את הבגרות במתמטיקה ברמה של חמש יחידות לימוד.
 
שיעור הנבחנים במתמטיקה ברמה מוגברת בקרב הבנים גבוה יותר מהשיעור בקרב הבנות. שיעור הזכאים לבגרות אשר עברו את הבחינה במתמטיקה ברמה מוגברת בשנת תשע"ד עמד על 43.9% בקרב הבנים, ועל 40% בקרב הבנות.
 
גם השילוב בין היבחנות מוגברת במתמטיקה והיבחנות מוגברת במקצוע מדע וטכנולוגיה נוסף נמצא במגמת ירידה.
סטודנטים
 
בשנת תשע"ה (2014/15) למדו 228,600 סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה (אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות, לא כולל מכללות אקדמיות לחינוך), מהם 30% למדו מקצועות מדע וטכנולוגיה.
 
מספר הסטודנטים, הלומדים מקצועות מדע וטכנולוגיה עולה, אך העלייה הנה בעיקר באוניברסיטאות.
 
ציוני הבחינה הפסיכומטרית של הסטודנטים החדשים הלומדים מדע וטכנולוגיה גבוהים משמעותית מאשר סטודנטים חדשים בתחומים אחרים. ההבדל הגבוה ביותר הינו במרכיב הכמותי (פער של כ-15 נקודות). במרכיב האנגלית פער של כ-14 נקודות ובמרכיב המילולי פער של כ-10 נקודות.
 
אחוז הערבים מסך הסטודנטים החדשים לתואר ראשון בתחומי מדע וטכנולוגיה עלה במהלך השנים האחרונות בקרוב ל-50%. ואולם חלקם עדיין נמוך יחסית ובשנת תשע"ה הם היוו 10.2% מסך הסטודנטים החדשים בתחומי מו"ט, לעומת 15% מהסטודנטים החדשים בשאר התחומים.
 
אחוז הנשים מסך הסטודנטים החדשים בתחומי מו"ט באוניברסיטאות לא עלה בחמש השנים האחרונות (כ-37.5% מסך הסטודנטים בתחומי מו"ט).

זכאים לתעודת בגרות שעברו את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמה מוגברת

רמת ההיבחנות במתמטיקה עשויה ללמד על מוכנות התלמיד להמשך לימודים גבוהים בתחומי המדעים. השילוב בין רמת היבחנות מוגברת במתמטיקה להיבחנות מוגברת במקצועות מדע וטכנולוגיה (להלן: מו"ט) נוספים, מעיד על הרמה הכוללת של תעודת הבגרות ועל סיכוייו של התלמיד להשתלב בתחומים המדעיים-טכנולוגיים במוסדות להשכלה גבוהה.
 
שיעור הזכאים לתעודת בגרות שעברו את בחינת הבגרות במתמטיקה ברמה מוגברת  נמצא במגמת ירידה בשנים האחרונות. עיקר הירידה היה בניגשים לרמת בחינה של ארבע יחידות לימוד. הירידה בניגשים לרמת בחינה של חמש יחידות הייתה מתונה יחסית, ובשנת תשע"ג (2012/13) היא אף נבלמה.

מבין הזכאים לתעודת בגרות, 17.7% עברו אותה ברמה של חמש יחידות לימוד במתמטיקה בתשע"ד (2013/14), לעומת 19.2% בשנת תש"ע (2009/10). 24% עברו אותה ברמה של ארבע יחידות לימוד במתמטיקה בתשע"ד (2013/14), לעומת 31.7% בתש"ע (2009/10
 
הזכאים לתעודת בגרות שנבחנו ברמה מוגברת במתמטיקה ובמיוחד הנבחנים בחמש יחידות במתמטיקה ומקצוע מו"ט מוגבר נוסף מהווים את הפוטנציאל העתידי לסטודנטים במקצועת מדע וטכנולוגיה באקדמיה.
את תוצאות מגמות אלו ייתכן ונראה בשנים הקרובות.
 
הזכאים לתעודת בגרות שנבחנו ברמה מוגברת במתמטיקה ובמיוחד הנבחנים בחמש יחידות במתמטיקה ומקצוע מו"ט מוגבר נוסף מהווים את הפוטנציאל העתידי לסטודנטים במקצועת מדע וטכנולוגיה באקדמיה.
את תוצאות מגמות אלו ייתכן ונראה בשנים הקרובות.
 
הזכאים לתעודת בגרות שנבחנו ברמה מוגברת במתמטיקה ובמיוחד הנבחנים בחמש יחידות במתמטיקה ומקצוע מו"ט מוגבר נוסף מהווים את הפוטנציאל העתידי לסטודנטים במקצועת מדע וטכנולוגיה באקדמיה.
את תוצאות מגמות אלו ייתכן ונראה בשנים הקרובות.

סטודנטים לפי מין
 
אחוז הנשים מסך הסטודנטים החדשים בתחומי מו"ט באוניברסיטאות לא עלה בחמש השנים האחרונות. אמנם בשנת תשע"ג (2012/13) חלה עלייה של כ-1%, אך בשנת תשע"ה הייתה ירידה ל-37.7% (אחוז הזהה לשנת תשע"א). בתחומים האחרים המצב הפוך, ובשנת תשע"ה (2014/15) הנשים היו שני שלישים (67.4%) והגברים רק שליש.

במכללות האקדמיות אחוז הנשים נמוך מאשר באוניברסיטאות, אך הוא עלה בשנים האחרונות. בתחומי מו"ט אחוז הנשים עלה מ-27.3% בשנת תשע"א (2010/11) ל-31.2% שנת תשע"ה (2014/15). לעומת זאת, בתחומים האחרים חלה עלייה משמעותית יותר - מ-57.8% בשנת תשע"א ל-65.2% בשנת תשע"ה - בדומה לחלקן באוניברסיטאות.

תגובות

מומלצים