עד כמה בכפרים הדרוזים צריכים לדאוג עכשיו מבניה לא חוקית

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, החליט לאמץ את דו"ח הצוות שמונה על-ידו ושגיבש שורת המלצות באשר לדרכים לחיזוק שלטון החוק וטוהר המידות בשלטון המקומי, שיח' טריף שוכב על הגדר במקום ראשי הרשויות הדרוזיות.

28.01.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עד כמה בכפרים הדרוזים צריכים לדאוג עכשיו מבניה לא חוקית

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט לאמץ את דו"ח הצוות שמונה על-ידו, אשר גיבש שורת המלצות אופרטיביות באשר להתמודדות עם תופעת הבניה הבלתי חוקית ומיגורה. 

הצוות מונה ביום 10.2.15 על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בתיאום עם שר הפנים דאז, מר גלעד ארדן, ובראשו המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), מר ארז קמיניץ.

מסקנות הועדה לגבי המגזר הדרוזי: "תמונת המצב שהתגלתה בפני הצוות בהקשר למגזר זה, אף מדיווח גורמי המשטרה 120 שהשתתפו בדיוני הצוות, העלתה כי מצב האכיפה במגזר זה עגום ביותר. בשנים האחרונות, ועל אף הפרות בניה חמורות, לדברי הגורמים המקצועיים, כמעט שלא בוצעה הריסה של בניה בלתי חוקית כלל. עוד ובנוסף, גורמי האכיפה השונים דיווחו על קשיים רבים ביישום פעולות אכיפה שונות ובכלל זה פעולות פיקוח אלמנטריות (סיורים לצורך איתור בניה בלתי חוקית).

נוכח האמור, נראה כי במגזר הדרוזי יש ייחודיות נוספת המצדיקה טיפול נוסף מעבר לכל הפעולות המתוארות לעיל. ככלל, ובהתייחס להיבטי תכנון ובניה במגזר הדרוזי מצאה מדינת ישראל הכרח לטיפול מערכתי מובחן. החלטות ממשלה שונות התקבלו לאורך השנים  בשנת 43.

האחרונות וזאת על מנת לבטא את הצורך המיוחד בטיפול במצוקת הדיור במגזר זה הוקמה ועדה ציבורית בראשות השופט גורן אשר נתבקשה לקיים דיון מערכתי בנושא 0214 עוד יצוין, כי לאחרונה פרסם שר האוצר את צו התכנון והבניה (אי 44ולהמליץ על דרכי פתרון. אשר מקל על האפשרות לחבר מבנים שאינם חוקיים בצורה סדורה 45,)א(ח)117תחולת סעיף לרשת ההולכה הארצית לחשמל, בכפוף לקידום הליכי תכנון.

צו זה הוחל בהתייחס למספר  46 ישובים דרוזים, ויש ציפייה כי האוכלוסייה תממש את האפשרויות הגלומות בו בקרוב. לעמדת הצוות, לצד צעדים אלה, קמה חובה על רשויות האכיפה לעמוד על ביצוע אכיפה ועל מימוש צווים גם אם יהיו אלה צווי הריסה. 

נוכח המורכבות המיוחדת הנוגעת למגזר הדרוזי, סבור הצוות כי לצד ההמלצות הכלליות 126 המפורטות בדו"ח זה, נדרשות פעולות מיוחדות נוספות, תוך שילוב דרגים מקצועיים בכירים ואף דרגים קובעי מדיניות על מנת להתמודד נכונה עם התופעה".

פנייה דחופה של כבוד השיח' מופק טריף, הראש הרוחני לעדה הדרוזית, ליועץ המשפטי לממשלה בעקבות המלצות "הצוות להתמודדות עם תופעת הבנייה הבלתי חוקית ומיגורה"

פנייתו של כבוד השיח' מופק טריף ליועמ"ש לממשלה, נשלחה בהעתק לשרי הבטחון פנים, אוצר, פנים והמשפטים וכן לראשי הרשויות ולחברי הכנסת הדרוזים.

שיח' טריף: "נתבשרנו" לפני מספר ימים על קבלת החלטה מטעמכם בדבר אימוץ המלצות הצוות שבנדון אשר מונה על ידך לצורך גיבוש המלצות אופרטיביות להתמודדות עם הבנייה הבלתי חוקית. "נתבשרנו" עוד כי בהמלצות ניתנה התייחסות מיוחדת למגזר הדרוזי, תוך העלאת טענות בדבר "המצב עגום ביותר" אודות מצב האכיפה במגזר הדרוזי וטענות בדבר קשיים ביישום "..פעולות פיקוח אלמנטריות". בשל החומרה היתרה אשר מצא הצוות כביכול במגזר הדרוזי אף ראה לנכון לציין כי המגזר מצדיק טיפול נוסף מעבר לכל ההמלצות האופרטיביות בדו"ח הצוות.

אנו דוחים מכל וכל את האמור בדו"ח והמלצותיו אדוני היועץ. מדובר בדו"ח מגמתי אשר מתייג את העדה הדרוזית כעדה של עבריינים ופורעי חוק, אשר מונעים מרשויות החוק לבצע את תפקידם. במקום שהצוות יעסוק ויגבש המלצות בפניך ובפני מקבלי ההחלטות על שורש בעיית הבנייה הבלתי חוקית ומה הגורמים אשר הביאו להתרחבות התופעה, עוסק הדו"ח באופן שיש בו להעניש את "עברייני" הבנייה והכיצד להכאיב ולפגוע בהם.

אודה, כי הופתעתי עד מאוד ממהירות גיבוש ההמלצות על ידי הצוות וכן מאימוצן המלא, ללא כל דיון ציבורי או מתן אפשרות לציבור או לנציגיו להשמיע טענותיהם. העיקרון שעמד בבסיס ההמלצות ככל שלמדנו עליהם מאמצעי התקשרות היה שלטון החוק.

אדגיש, כי עמדתי הנה בעד אכיפת החוק על כלל מרכיביו. יש לכבד את החוק ויש למלא אחר הוראותיו. בל נשכח כי החוקים במדינת  ישראל, בטרם קובעים את דיני העונשין, קובעים את חובת המדינה וזרועותיה השונות לדאוג לפיתוח היישובים הדרוזים והכשרת קרקעות לצורכי בנייה. חוק התכנון והבנייה אשר עסק בו הצוות בהרחבה, מתייחס בחלקיו הראשונים לתפקידי מוסדות התכנון השונים והחובה המוטלת עליהם. משום מה, לא מצאתם כל מקום לבחון את התנהלות מוסדות המדינה בעניין זה.

נכבדי היועץ, "העבריינים" בני העדה הדרוזית אינם אלא אזרחים נורמטיביים אשר כל מבוקשם הקמת קורת גג לבני משפחותיהם על אדמותיהם הפרטיות למען חיים נורמאליים. חלק ניכר מאותם "עבריינים" הינם חיילים וקצינים אשר נלחמים ומגינים על המדינה ונמצאים בזירות הקשות והמסכונות ביותר. אינני מבקש לקבל "טובות" בשם צעירי העדה. מבקש אני לנהוג בהם ביושר ומתוך ראייה של מוסודות השלטון לאזרח הנורמטיבי המבקש לחיות בכבוד.

מודע אני לעובדה כי לא היה במנדט הוועדה לבחון שורש הבעיה, אך אינני מוכן לקבל תשובה שכזו. בעיית הבנייה במגזר הדרוזי ידועה לכל משרד ומשרד ממשלתי. בפני כבודך הועלה הנושא מספר פעמים, הן בעל פה במהלך פגישותינו והן בכתב במספר הזדמנויות. לא ייתכן כי הבעייה המובנית של הבנייה במגזר הדרוזי אשר קיימת עשרות שנים תוצנע ותוזכר בדרך אגב בדו"ח ובהמלצות, ומנגד תוכתם עדה שלמה עם שורה של המלצות דרסטיות וקשות.

תנוח דעתם של מחברי ההמלצות. בני העדה הדרוזית נקנסים במאות אלפי שקלים בגין הבנייה ולאחרונה אף נאסרים. דיירי הבתים עומדים לדין פעם שנייה ופעם שלישית ונקנסים שוב. חלק מההמלצות "האופירטיביות" של הצוות קיימים הלכה למעשה.

הצוות ראה לנכון לציין כי המדינה ערה למצוקת הדיור במגזר הדרוזי והצורך בטיפול במצוקת הדיור, וראה לנכון להפנות לועדה ציבורת בראשות השופט גורן.

כזכור הוועדה בראשות השופט גורן מונתה בתחילת שנת 2014 על ידי שר הפנים דאז גדעון סער. לדאבוננו הרב, המלצות הוועדה טרם הוגשו וטרם גובשו. ניסיונותינו להתחקות אחר המלצות הוועדה לא צלחו, ואיננו יודעים אם הוועדה הגישה את המלצותיה ואם לאו. מדוע הצוות שבנדון, אשר הוקם כשנה לאחר הקמת הוועדה, לא ראה לנכון לבדוק מה עלה בגורל המלצותיה. מדוע הצוות לא ביקש להמתין להמלצות הוועדה בטרם יגבש המלצותיו לגבי המגזר הדרוזי.

הח"מ, יחד עם ראשי רשויות דרוזיות, הופיע בפני וועדת השופט גורן בחודש נובמבר 2014, בישיבתה האחרונה טרם גיבוש המלצות. נייר עמדה שהגשתי לוועדה, הוגש אף לעיונך. אחד הנושאים אשר נדונו בהרחבה בוועדת גורן היה האכיפה, כאשר הייתה בקשה מפורשת שלי בשם העדה, להקפיא הליכי אכיפה הננקטים נגד בנייה בתחום מתאר יישובי מוצע.

אף הצעדים המוזכרים בהמלצות הוועדה בעניין חיבור בתים לחשמל, אשר לכאורה הוחל ביישומם לאחורנה אינם ישימים ככל וכלל ביישובים הדרוזים. בצו שר האוצר המוזכר בדו"ח נדרש כי כנגד הבתים שיחוברו לרשת החשמל, לא יהיה צו מנהלי או צו שיפוטי, וכי אותם בתים יהיו כלולים בתוכנית מפורטת מופקדת שבתוכה לכל הפחות 50 בתים. לצערנו כמעט לכל הבתים שנבנו ללא היתר במגזר תלויים ועומדים צווים וכי ברוב היישובים טרם הוחל בשלב של תכניות מפורטות, אלא עדיין נמצאים בשלב של תכנון מתארי כוללני.

נכון, צודק ומוסרי היה כי המלצות בדבר נקיטת צעדים אופרטיביים בנושא, תהיינה משולבות בצעדים אופרטיביים מקבילים בתוכניות המתאר והמפורטות במגזר הדרוזי, דבר שאיננו בר השגה נכון להיום.

מצאתי לנכון, להזהיר ולהתריע מפני נקיטת צעדים חד צדדים בסוגיה המורכבת והכאובה הזו, ומבקש קיום דיון משותף, ענייני ועקרוני כדי להגיע לפתרון מעשי ומתקבל על הדעת".

תגובות

6. רונן לפני 8 שנים
הדרוזים ברברים
5. תושב מודאג לפני 8 שנים
אני בעד הדוח אבל
4. מבין עניין לפני 8 שנים
רפיק תתעורר ??????
3. תושב לפני 8 שנים
ראשי מועצות יושנים
2. תושב לפני 8 שנים
כבוד לשיך טריף שפועל במקום ראשי הרשויות
1. אדם הגון לפני 8 שנים
כל הכבוד לפורטל הכרמל

מומלצים