בכפרים לא מאבחנים לקויי למידה

הרבה לא יודעים, שתלמידי המגזר סובלים מלקות למידה, שנקראת דיגלוסיה, שבה הילדים הקטנים מגיעים לכיתה א' עם ערבית מדוברת וישר צריכים ללמוד ערבית ספרותית, הקושי הוא כפול, עכשיו יש מי שמזהה את הבעיה ומגייס משאבים.

01.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בכפרים לא מאבחנים לקויי למידה

לקויות למידה הן תופעה חוצה מגזרים, דתות ולאומים. ולמרות זאת, על המגזר הערבי מדלגת בימים אלו הסערה שמעוררת המדיניות החדשה של משרד החינוך לצמצום אחוז התלמידים המוגדרים כלקויי למידה, מהטעם הפשוט: מיעוט של אבחונים במגזר הערבי. 

סניף אגודת ניצן נהריה (אגודה לקידום ילדים ובוגרים עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז), קיבל תרומה מקרן טומאסיסThomases Family Endowment of the Youngstown Area Jewish Federation , למימון הוראה מתקנת: חציה למגזר הערבי, וחציה למגזר היהודי, מתוך אמונה ששני המגזרים זכאיים לשוויון בחינוך.

לדברי דר' מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן: "לדאבוננו, מעט מידי אבחונים בשפה הערבית מתקיימים בסניפי אגודת ניצן ברחבי ישראל, בטח ביחס לגודל האוכלוסייה דוברת הערבית בארץ. בסניפי ניצן נערכים מידי שנה כשליש ויותר מכלל האבחונים לאיתור לקויות למידה בישראל, אבל מספר האבחונים בערבית מועט. אנו מזהים כי עיקר הפניות לאבחונים דידקטיים בערבית הן של סטודנטים, שמבקשים לקבל התאמות באקדמיה, ובאופן יחסי מעט מאוד הורים, שמגיעים עם הילדים. קל וחומר, שאם אין מודעות במגזר הערבי ללקויות הלמידה, ודאי שגם תחום ההוראה המתקנת אינו קיים, וזהו עניין הדורש תיקון ושינוי".

בעזרת התרומה הראשונה שקיבל סניף ניצן נהריה ילמדו 12 תלמידי כיתה ב', המתקשים מאוד בקריאה ובכתיבה, מבית הספר 'אל אמאל' בעכו שיעורי הוראה מתקנת, בעזרת מונא שיבלי מומחית ללקויות למידה בערבית .

מספרת יונה פליישר, מנהלת סניף ניצן בנהריה: "התרומה שקיבלנו לסניף צנועה, אך אני תקווה שנצליח בכל זאת להוביל לשינוי חיובי בקרב התלמידים, שנבחרו, ומפללת לכך שנמצא עוד תקציבים באגודת ניצן לסייע לתלמידי המגזר הערבי. ראש מנהל החינוך בעכו אורית אסייג ואחראית המגזר סבאא סייד בעכו, חיברו אותנו להנהלת בית הספר: 'אל אמאל', ששמחה מהרגע הראשון על הפנייה שלנו ועל הרצון לעזור לתלמידים המתקשים".

"הרבה לא יודעים, שתלמידי המגזר סובלים מלקות למידה, שנקראת: 'דיגלוסיה', שבה הילדים הקטנים מגיעים לכיתה א' עם ערבית מדוברת וישר צריכים ללמוד ערבית ספרותית. הקושי הוא כפול, כיוון, שאין להם אוצר מילים, שתומך באבני היסוד בשפה. רק אבחון וטיפול ראוי יכול לעזור לאותם ילדים מתקשים להתקדם בלימודים".

תגובות

1. ד"ר חוסאם מנסור- התמחות בשפה ע לפני 8 שנים
התייחסות

מומלצים