לשקול לדחות נסיעה למדינות בהן יש העברה של נגיף הזיקה

בעקבות ההתפרצות של נגיף הזיקה והכרזת ארגון הבריאות העולמי על מצב חירום, בישראל משרד הבריאות ממליץ לשקול דחיית נסיעה לכל אזור שבו העברת נגיף זיקה מתמשכת ולהשתמש באמצעים לצמצום עקיצות של יתושים במיוחד בקרב נשים הרות.

02.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לשקול לדחות נסיעה למדינות בהן יש העברה של נגיף הזיקה

ארגון הבריאות העולמי הכריז על  מצב חירום בינלאומי בעקבות התפרצות נגיף זיקה, במסיבת עיתונאים שכונסה במטה הארגון בז'נבה, הכריזה מנכ"לית הארגון מרגרט צ'אן כי יש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת בכדי למגר את הנגיף ולהקטין את הסיכון לבני אדם ברחבי העולם, לפעול למיגור אוכלוסיית היתושים באזורים הנגועים, בעיקר בדרום אמריקה ובמרכזה, ולהגברת אמצעי המיגון האישיים למניעת עקיצת יתושים, במיוחד בקרב נשים הרות.

התפשטות הנגיף קיימת בברזיל, שבה נרשם מספר המקרים הגבוה ביותר, קולומביה, אל סלבדור, אקוודור, ג'מייקה ופורטו ריקו.

עשרות מקרים כבר זוהו גם באירופה ובצפון אמריקה, לרוב של תיירים שביקרו במדינות נגועות, והנשאים הועברו לטיפול רפואי.

לפי שעה, לא קיים חיסון או טיפול לנגיף, ובקהילה המדעית מעריכים כי ללא ריכוז מאמצים משמעותי, פיתוח חיסון או טיפול ייקח כמה שנים.

בהמשך לפרסומים קודמים בנושא נגיף הזיקה, קיימות עדויות נוספות על הקשר בין זיהום הנגרם על ידי נגיף זיקה בקרב נשים הרות ומיקרוצפליה (microcephaly) של העובר.

משרד הבריאות ממליץ, עד שיתקבל מידע נוסף, לנשים בהריון (במהלך כל ההיריון) ולנשים שמנסות להיכנס להיריון:
לשקול דחיית נסיעה לכל אזור שבו העברת נגיף זיקה מתמשכת.
אם לא ניתן לדחות את הנסיעה מומלץ להתייעץ עם רופא המתמחה בנושא, כגון מומחה במחלות זיהומיות, צוות אפידמיולוגי בלשכות הבריאות, רופא במרפאות ליוצאים לחו"ל.
כמו כן, יש להקפיד על צעדים למניעת עקיצות יתושים במהלך הנסיעה.

המלצה דומה ניתנה גם על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC).

לשאר הנוסעים לאזורים אנדמיים לנגיף זיקה, משרד הבריאות חוזר ומנחה כדלקמן:
עקב הסיכון להעברת מחלות שונות לאחר עקיצת יתושים, אנו חוזרים וממליצים למטיילים הנוסעים לדרום ומרכז אמריקה, לאפריקה, לדרום מזרח אסיה ולאיי האוקיינוס השקט להשתמש באמצעים לצמצום הסיכון לעקיצת יתושים כגון מריחה של חומר דוחה יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים, מכנסיים ארוכים, כובע, ולינה בחדרים מרושתים ומרוססים או ממוזגים, או תחת כילה מרוססת בקוטל יתושים.

מקרה מיובא ראשון של נגיף זיקה אובחן בישראל במרכז הארצי לנגיפים זואונוטיים, המעבדה המרכזית לנגיפים של שרותי בריאות הציבור בתל השומר.

החולה, בת שנתיים, חזרה  מקולומביה,  מדינה שיש בה תחלואה אנדמית למחלה זו. הילדה שוחררה במצב טוב.

תגובות

מומלצים