מהי בדיקת ביופסיה

ביופסיה היא הליך רפואי שבמהלכו מוסרת מהגוף דגימה קטנה של רקמות. דגימה זו נבדקת במיקרוסקופ במטרה לאתר תאים חריגים.

05.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מהי בדיקת ביופסיה

לפעמים, המדגם נבדק בדרכים אחרות. לדוגמה, הבדיקות יכולות להתבצע בעזרת ריאגנטים כימיים (חומרים שמשמשים לריאקציה כימית), שמאפשרים לזהות כימיקלים אנורמליים במדגם הרקמות; או להיעשות על הדגימה עצמה, כדי לחפש בקטריות או חיידקים אחרים.

למה מבצעים ביופסיה?

ביופסיה חשובה לאבחון סרטן. בדרך כלל הביופסיה מבוצעת כאשר יש גוש או נפיחות בחלק מסוים של הגוף ללא סיבה נראית לעין. במצבים אלה, לעתים קרובות הדרך היחידה לאשר אם הגוש הוא סרטני היא לבצע ביופסיה ולהתבונן על התאים באמצעות מיקרוסקופ. תאים סרטניים נראים שונים מתאים נורמליים.

מלבד מחלת הסרטן, הביופסיה מאפשרת לאתר גם מחלות אחרות ולעקוב אחריהן. למשל, בדגימת ביופסיה אפשר לראות דלקת באיברים הפנימיים כמו בכבד או בכליות. בדיקת ביופסיה בכליות מתבצעת לעתים קרובות על מנת לאתר מחלת כליות, לעקוב אחריה, או לוודא את מידת ההצלחה של השתלת כליה. ישנם גורמים שונים לדלקת ולעתים הביופסיה יכולה לזהות תאים שבהם מופיעים סוגים מסוימים של דלקת.

גם אם המטופל כבר אובחן ונמצא שהוא במצב רפואי מסוים, עדיין הביופסיה יכולה לעזור לרופא להעריך את רמת החומרה של המחלה. לדוגמה, ביופסיה עשויה לעזור לגלות עד כמה חמורה הדלקת בכבד או בכליות, ובכך לסייע בקביעת סוג המחלה או השלב שבו היא נמצאת, ולעזור לצוות הרפואי להחליט על הטיפול הטוב ביותר המתאים לממצאים.

איך מבצעים ביופסיה?

יש מספר דרכים להשגת דגימות ביופסיה, והדרך נקבעת לפי חלק הגוף שממנו צריך לקחת את הדגימה, למשל:

ביופסיית מחט: ביופסיה שמאפשרת לקיחת דגימה מרקמות באיברים או בגושים מתחת לעור. למשל, אפשר להחדיר מחט ארוכה מיוחדת דרך העור אל הכליות, הכבד, בלוטת התריס, מח העצם או גושים חריגים אחרים, על מנת להשיג דגימה קטנה של הרקמה. בדרך כלל, הרופא יזריק מעט חומר הרדמה מקומית בעזרת מחט דקה, כדי שהליך הביופסיה לא יכאב. במקרים מסוימים ייתכן שהביופסיה תתבצע בזמן הסריקה (אולטרסאונד או MRI), כך שהרופא יוכל לראות שאכן המחט מוכנסת בדיוק למקום הנכון בגוף.

ביופסיית חתך: ביופסיה שמתבצעת במהלך הניתוח, כאשר המנתח מסיר דגימה קטנה של רקמות, והדגימה נבדקת בתוך מספר דקות. בדיקה זו עשויה לעזור למנתח לקבוע את הגורם לגוש בגוף ולסייע לו להחליט באשר להמשך הניתוח והטיפול.

ביופסיית כריתה: דגימה שכרוכה בכריתת הגוש כולו. אפשר לבצע את ההליך בהרדמה מקומית או כללית, תלוי במיקומו של הגוש. זהו סוג של ביופסיה שנעשה בגושי שד מסוימים.

ביופסיית "punch" (ניקוב): ביופסיה שימושית לאבחון מגוון של מחלות עור. מכשיר מיוחד שמנקב חור קטן דרך שכבות העור העליונות מאפשר לקחת דגימה של העור. כדי שההליך יהיה ללא כאבים, הרופא עשוי להזריק מעט חומר הרדמה מקומית או למרוח מראש קרם הרדמה. 

ביופסיה אנדוסקופית: אנדוסקופ הוא טלסקופ דק וגמיש שמשמש להתבוננות לתוך חלקים שונים של הגוף. בדרך כלל דגימת רקמות נלקחת בהליך זה. דוגמה אחת היא הגסטרוסקופיה שכרוכה בהעברת אנדוסקופ לתוך הבטן דרך הפה. במהלך בדיקה זו הרופא יכול לקחת ביופסיה של רירית הקיבה.

תגובות

מומלצים