תיכוניסטים שלא יפתח לכם תיק פלילי

בעקבות תופעת השיימינג, בתי הספר יפיקו סרטונים בנושא וישמעו הרצאות מעורכי דין, ע"מ להעלות למודעות בני הנוער את מגוון הפנים של האינטרנט, העשוי לחשוף עוולות וגם לפגוע בהפצת לשון הרע.

07.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תיכוניסטים שלא יפתח לכם תיק פלילי

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת יחול בתאריכים 7.2.16 - 12.2.16, ויהיה בדגש על "30 שניות למחשבה לפני שיתוף והפצה".

רחל מתוקי, מנהלת המחוז, "מציינת כי שבוע האינטרנט הלאומי יהיה בסימן מעגלי שיח בין תלמידים, הורים וצוותי חינוך, במטרה לקדם דיאלוג משמעותי באשר להתנהלות מיטבית ברשת, פיתוח יכולת התמודדות עם מצבים מורכבים המתעוררים בעת הגלישה במרחבי הרשת, עידוד ילדים ובני נוער למעורבות אישית וחברתית גם במרחבי הרשת והדגשת האחריות שיש לכל אחד בקידום נורמות התנהגות ראויות ברשת ומניעת פגיעה".

תופעת השיימינג והבריונות ברשת תפסה תאוצה רבה ברשתות החברתיות והיא מתבטאת בתחומים שונים: עסקיים, חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ועוד.

לראשונה נחשפים אנשים פרטיים רבים למדיה חברתית, שבה הם מותקפים לא על ידי פרסום אחד, עובדתי ומנומק, אלא על ידי מאות ואלפי פרסומים. חלק מהכותבים אנונימיים, אך רוב הכותבים מזוהים בשמם ותמונתם, את חלקם אנו מכירים אישית, אולי אפילו מעריכים ומוקירים. הם מתנפלים על הקורבן תוך כדי פרסום השמצות, קללות ודברי הסתה מכוערים, המצטברים והולכים, ללא הרף, בלי גבול.

לפיכך, בכלל בתי הספר במחוז יפיקו  סרטונים קצרים בנושא "מערכת החינוך לוקחת 30 שניות למחשבה לפני שיתוף והפצה", המעלים את המודעות לתופעה, למניעתה ולהתמודדות עימה. הסרטונים יפורסמו בדף הפייסבוק של משרד החינוך והמחוז. 

מיזם נוסף: מיזם מחוזי "קול מקוון לכל גולש", במיזם זה באמצעות החלפת תמונת הפרופיל, הלוגו וכל סמל אחר לתמונה הקשורה לגלישה בטוחה ברשת ( בפייסבוק, בווטסאפ וכו' ) במטרה ליצור "באז" של אנשי חינוך ותלמידים באתרים, בבמות מקוונות וברשתות חברתיות.

עוד מוסיפה מתוקי, "מטרתנו במשרד החינוך לאורך כל השנה, היא להעלות למודעות בני הנוער את מגוון הפנים של האינטרנט- האינטרנט ככלי לשיפור פני החברה – העשוי לחשוף עוולות, אך בה בעת עלול לשמש גם להפצת לשון הרע ולפגיעה בפרטיות, ולעודד את בני הנוער להפעיל שיקול דעת והתייחסות ביקורתית בשימוש באתרים חברתיים ובהפצת המידע העולה בהם.

בפעילויות המוצעות בנושא אנו מנחים את המורים/ התלמידים  לבחון מאפיינים של מקרי שיימינג ולדון במשמעויותיהם, להעלות למודעות התלמידים את עצמת ההשפעה של השימוש בשיימינג  ברשתות החברתיות, לעודד את התלמידים לחשיבה ולאחריות בפעילות ברשתות חברתיות, להגביר את אחריותם למניעת פוגענות ברשת ולחנכם ש"העומדים מן הצד" הם גם שותפים לפוגענות". 

בנוסף, מגוון רחב של פעילויות וסדנאות ברמה ארצית ומחוזית יתקיימו בשבוע זה:

עורכי דין מתנדבים ממשרד המשפטים יקיימו מפגשים לתלמידי חטיבות הביניים בנושא פגיעה מקוונת ושמירה על פרטיות – "פרטי באופן ציבורי", בשפה העברית והערבית.

שוטרים של יחידת הנוער, השיטור הקהילתי ויחידת הסייבר של המשטרה יקיימו הרצאות בחטיבות הביניים.
מחנכים וצוותי "חיים ברשת" יקיימו שיח ויפעילו סדנאות ופעילויות לתלמידים, מורים והורים, בהתאמה לשכבות הגיל השונות ולמגזרים השונים.

במסגרת תכנית "אקדמיה ברשת" יתקיימו הרצאות וידאו סינכרוניות בשידור חי המועברות באמצעות כיתה וירטואלית ללמידה מרחוק, בהשתתפות מומחים אשר ישוחחו עם התלמידים על היבטים שונים הקשורים בהתנהלות נבונה ובטוחה ברשת. בין ההרצאות, לדוגמה, יתקיים מפגש מקוון עם האומן ארקדי דוכין אשר יספר על ההשראה ותהליך כתיבת השיר "שיימינג" ויענה לשאלות הצופים.

תופעת השיימינג והבריונות ברשת תפסה תאוצה רבה ברשתות החברתיות והיא מתבטאת בתחומים שונים: עסקיים, חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ועוד.

שיימינג, ובמונחו העברי "ביוש", הוא ביוש אדם, ארגון, חברה, עסק וכו' באמצעות האינטרנט, ובפרט באמצעות הרשתות החברתיות, במטרה להוקיע התנהגות הנתפסת בעיני המבייש כשלילית.
הביוש משתמש בכוח העצום של הרשת כדי להפיץ את המידע למספר רב של אנשים וכדי לאפשר תגובות מידיות.

אין הדבר דומה לפרסום לשון הרע המוכר לנו בעבר. אין מדובר בפרסום בודד או בכמה פרסומים, אין מדובר בעיתונאי או בכלי תקשורת שיש לו כתובת, עורך ראשי, מו"ל, שאפשר לדון אתו, לתקן טעויות, לבקש התנצלות, אולי גם לתבוע. הביוש המתמשך הוא מעין מפלצת רבת ראשים וחסרת לב, והקורבן עלול לחוות את המפגש כטראומה של ממש.
למעשה, אין יכולת שליטה בגבולות התפשטות הידיעה ברשת ואין אפשרות לבחון את נכונות המידע המופץ.

חשוב לציין כי לצד הסכנות שבתופעת הביוש יש לתופעה גם ממד חיובי. בלא מעט מקרים, סייע הביוש ברשת באיתור עבריינים ובחשיפת פגיעות והתנהגויות לא-הולמות.

בני נוער חשופים לתופעת הבריונות ברשת בכלל ולתופעת הביוש בפרט בעוצמה רבה במיוחד.
מדוח חברת בזק עולה כי בני נוער הם הראשונים לאמץ תופעות בעולם הדיגיטלי ולהפיצן בקרב משתמשים אחרים. כיום יש אפליקציות, אתרים ותוספי דפדפן שעוזרים בנטרול מסרים של ביוש ושל בריונות ברשת.

לדוגמה: עמותת "הכפתור האדום" מאפשרת דיווח אנונימי על ביטויי אלימות ברשת ומחיקת המידע על-ידי אנשים מוסמכים.

תגובות

מומלצים