בדת הדרוזית אין הבדל בין בקשת גירושין שמגיש הבעל או האישה

מנהל בתי הדין הדתיים הדרוזיים עו"ד כמיל מולא בהתייחסות למה שפרסמנו על תביעת עו"ד סאמר עלי בעניין הגירושין בעל כורחה, עו"ד כמיל: "לגירושין בעדה הדרוזית לא נדרשת הסכמת שני הצדדים", לפרטים.

09.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בדת הדרוזית אין הבדל בין בקשת גירושין שמגיש הבעל או האישה

עו"ד מולא כמיל, מנהל בתיה"ד הדתיים הדרוזיים, בתגובה מתייחס באופן כללי לנושא שפורסם באתר פורטל הכרמל ולא בהקשר ספציפי של הליך כזה או אחר, המתנהל כעת בבית הדין הדתי הדרוזי.

לאישה הדרוזית יש זכות ליזום את התרת חוזה הנישואין, כלומר, יש לה אותה הזכות לבקש להיפרד מבעלה ,כשם שיש לבעל ,ואין הבדל בין בקשת גירושין אותה מגיש הבעל או מגישה אותה האישה .לא ניתן לכפות חיי זוגיות על צד שרוצה בגירושין.

הזכות לבקש ולדרוש זכויות כגון פיצויי גירושין הנובעים מן הגירושין או מהתרת חוזה הנישואין יכולה להתקיים רק לאחר אישור אקט הגירושין והתרת חוזה הנישואין והיא תלויה בהם. כלומר מבחינה משפטית ודתית, התרת קשר  גירושין נחוצה לשם מימוש הזכויות הקשורות בגירושין, כגון מוהר, הנישואין פיצויי גירושין ועוד.

לגירושין בעדה הדרוזית לא נדרשת הסכמת שני הצדדים והצורך בהסכמה, יוצר תלות בין בני הזוג המתגרשים שמנוצלת לא אחת לרעה על ידי אחד מהצדדים על מנת למשוך ההליכים לאורך חודשים ושנים, מטעמי סחטנות או נקמנות, זאת אומרת לא נדרשת הסכמת שני הצדדים ובעיקר הסכמתו של הגבר, על מנת למנוע סחבת מיותרת (רצוי להימנע ממצב הדומה לאי מתן גט או מסורבת גט) האוכלוסייה היהודית הסובלת ממנו קשות : עיגון

יש לציין נקודה חשובה שקשורה לעיקרון ולפן הדתי (ומטרתה גם כן מניעת סחטנות ,סחבת ,משחק ומניפולציות שנועדו "למשוך "את ההכרעה בעניין מסוים( ,ברצוני לציין את הכלל לפיו פועלים בתי הדין הדתיים הדרוזיים והוא שלא ניתן להכריע בעניין הזכויות הנובעות מן הגירושין ,כמו פיצויי הגירושין , בטרם מכריעים בכך שאכן התבצעו גירושין .

כאשר מתקבלת החלטה על התרת חוזה הנישואין ,כלומר על גירושין ,הרי אז אין מנוס ,לפני שממשיכים לדון בעניין  הזכויות ,מהוצאת תעודות גירושין ,והמשך הדיון בתביעה ושמיעת העדים והראיות הוא לשם קביעת האחריות על הגירושין וקביעת הצד הגורם לגירושין מקרב בני הזוג ,שכן הצד השני זכאי לפיצויי גירושין או לזכויות נוספות ,אך לא מעבר לכך. באשר לחששות של אחד מן הצדדים ,הרי ניתן לומר שאין ממה לחשוש ,לאור החוקים הקיימים .

לאור תקנות סדרי הדין העומדות לרשות בתי הדין ,בית הדין שומר מכל משמר על זכויות שני הצדדים ודואג שלא ייגרם כל נזק שהוא לאף אחד מהם וכן דואג לאי שיבוש מהלכי השיפוט או עיכובם מצידו של אחד מן הצדדים .

כמיל מולא

בנוסף לכך , של סדרי הדין בבתי הדין 65 בהקשר זה ,ברצוני לציין את מה שנאמר בסעיף הדרוזים הקובע כדלהלן :

"מותר לבית הדין ,בכל שלב משלבי הדיון בתביעה ,להוציא פסק דין בעניין כל בקשה מן הבקשות המובאות בכתב התביעה או בחלק ממנה ולהעניק את החצי המבוקש כולו או חלקו בנוגע לבקשה זו או חלק ממנה ,במידה ובית הדין מוצא לנכון שהמשך הדיון לא ישנה ,בשום פנים ואופן ,את המסקנות הנוגעות לעובדות בעניין אותה בקשה או אותו חלק ,או בנוגע לבעיות שבית הדין מתבקש לפסוק בקשר להן לשם כך או עבור אותו חלק".

הוצאת פסק דין של גירושין בין שני בני הזוג והוצאת תעודות גירושין לשניהם אינה משפיעה בשום פנים ואופן על מהלך הדיון בעניין בפני בית הדין ,הפסיקה שלו ועל סיום שאר העניינים התלויים ועומדים בין שני הצדדים.

לשיחה עם עו"ד כמיל מולא לפני מספר חודשים

{YouTubeVideo id=tf8K9EBDfN8}

תגובות

12. درزيه شئتم ام ابيتم לפני 8 שנים
الرامه
11. דרוזי לפני 8 שנים
אסור להסכים לתביעה הזו
10. דרוזי גאה לפני 8 שנים
עתירה לשם פרסום
9. דרוזי בנשמה לפני 8 שנים
בג"ץ יומר את דברו
8. איש דת לפני 8 שנים
לזכור בבקשה
7. ס.ס לפני 8 שנים
מגאר
6. חשוב לפני 8 שנים
אנשים טובים עדה מעולה בכל
5. שכיב אבו רוכן , עו"ד לפני 8 שנים
בית הדין הדרוזי
4. צדיק לפני 8 שנים
הבהרה
3. דורזי לפני 8 שנים
מצב עגום אצלנו בעדה
2. דרוזי לפני 8 שנים
כל הכבוד ובהצלחה
1. עספאוי גאה להיות דרוזי לפני 8 שנים
סומכים עליכם

מומלצים