חוק שקיפות העמותות אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק העמותות, על פי החוק, עמותות וחברות לתועלת הציבור יחויבו לציין את מקור מימונן במידה והגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות.

09.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חוק שקיפות העמותות אושר בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה (תיקון) (הגברת השקיפות לגבי נתמכים שעיקר מימונם מתרומות של ישויות מדינות זרות), התשע"ו-2016, של שרת המשפטים איילת שקד, וזכה לכינויים חוק השקיפות וחוק העמותות.

מוצע לקבוע בחוק חובת שקיפות מוגברת, שתוטל על עמותות וחברות שעיקר מימונן מתרומות שקיבלו מישויות מדיניות זרות כהגדרתן בחוק. מוצע לקבוע כי עמותות וחברות אלה, יציינו שעיקר מימונן הוא כאמור בכל פרסום המיועד או זמין לציבור, בפנייה בכתב לנבחר ציבור או לעובד ציבור, בדין וחשבון שהם עורכים ומפיצים לציבור ובכל דיון המתקיים במקום העבודה של עובד ציבור או נבחר ציבור.

מוצע להטיל את הקנס הקבוע לחוק העונשין על עמותה שהפרה את החובה האמורה וכן להסמיך את רשם החברות להטיל עיצומים על חברה שהפרה את החובה.

שרת המשפטים איילת שקד: "אחרי שנים שהשמאל הפך את השקיפות "קרדום לחפור בו" וכלי מנהלי לעשות בו שימוש פוליטי כנגד הימין - התחלתם לחשוב שהשקיפות זו נחלה שירשתם; התחלתם לנהוג בשקיפות "מנהג בעלים". כאילו השקיפות היא נכס שהיה רשום בטאבו על שם אבא שלכם. כאילו אתם "בנים ממשיכים". אתם בשמאל הרי מזדעקים על עצם השימוש של הצעת החוק בביטוי "שקיפות" כאילו לקחו מכם משהו ששייך לכם.

השקיפות לא שייכת לכם ולא ירושה שלכם. ומסתבר שתצטרכו לקבל את זה שלפעמים הנושא החשוב הזה מקודם על ידי חברים ממפלגות השמאל ולפעמים על ידי חברים ממפלגות הימין. טוהר המידות, שקיפות ומנהל תקין אינם עניינים שמקודמים על ידי צד אחד בלבד באולם הזה. אלה ערכים שכולנו צריכים לשאוף אליהם. גם אם לעיתים זה פחות נעים לכם.

מכיוון שאתם תופסים את עצמכם כצודקים, גם כאשר אתם מייצגים שני אחוז בחברה הישראלית, מכיוון שאתם מאמינים שחוץ מכם כולם שטופים בשטיפת מוח דתית, מכיוון שאתם לא מאמינים במושג "רצון הבוחר" ואתם משוכנעים שרק אתם יודעים לספק לציבור את מה שהוא באמת צריך אתם מוכנים לדלג על הכרעת הרוב.

רובכם מנתקים בין דמוקרטיה לשלטון הרוב. אצלכם דמוקרטיה היא שלטון הצדק. ורק אתם כמובן יודעים להגדיר מהו צדק. צדק הוא עוד מושג שנדמה לכם שרשום על שמכם בטאבו. אתם חושבים שהדמוקרטיה הישראלית כה שברירית שיום יום אתם מנסים להציל אותה מידיו של הציבור הישראלי שהוא הוא אבן היסוד שלה.  

יהודי חכם אמר פעם שחושך לא מגרשים באמצעות מקל; חושך מגרשים באמצעות אור. חוק השקיפות הוא הבחירה שלנו להוסיף אור למערכת הציבורית. להגביר את המידע הנגיש לציבור. חוק השקיפות הוא דרישה להפסיק ולהתחבא. הוא חובת התייצבות בפני הציבור."

במהלך נאומה של שקד הוצאו חברי הכנסת עיסאווי פריג' ותמר זנדברג.

ח"כ דב חנין  פתח הערב את הדיון על חוק העמותות במליאת הכנסת ואמר בהתייחסו לדברי שרת המשפטים, איילת שקד כי: "ג'ורג' אורוול קם לתחייה ודיבר פה מעל דוכן הכנסת. פשוט לא להאמין: חושך הוא אור, סתימת פיות היא דמוקרטיה. שרת משפטים תומכת אם תרצו, מדברת איתנו על תרומות לעמותות? אם תרצו - הארגון שתורם מרכזי שלו, ג'ון הייגי, הוא תומך היטלר. קצת בושה. אין שום בעיית שקיפות בארגוני זכויות אדם, הכל שקוף, הכל ידוע. כל החסיונות והסודות נמצאים בארגוני הימין: מועצת ישע, אם תרצו, עמותת אלע"ד - שם צריך שקיפות. אבל שם הממשלה לא מקדמת שקיפות בכלל.

ח"כ זהבה גלאון: שרת המשפטים נשאה את שם השקיפות לשווא. את מדברת בשם השקיפות? למה לא דיווחת לנו על זהות התורמים העלומים שלך שאחד מהם חשוב בסחר בסמים ובנשק כפי שנחשף בתחקיר מולד? אתם אומרים נכה בשמאל ונסית את תשומת הלב מהביצה הממאירה ששם גדלה הצעת החוק הזו. זו לא שקיפות זו רדיפה פוליטית. מי שמוציא  את דיבתה של ישראל בעולם זה איילת שקד והחברים המתנחלים שלה. העולם שונא את ישראל לא בגלל מה שהארגונים מפרסמים אלא בגלל הכיבוש.

ח"כ מירב מיכאלי: שרת המשפטים מאשימה אותנו שאנחנו רוצים לקחת מונופול על השקיפות, כאילו היא מביאה שקיפות. רק ברביעי האחרון הקואליציה הפילה הצעת חוק של ציפי לבני שאם שקיפות אז על כולם. החוק הזה הוא לא שקיפות, הוא חוק הטלאי הצהוב לעמותות של זכויות אדם. אלה ארגוני שלום שזו מילה מגונה בעידן הזה. זה החוק הכי צבוע שהגיע לכנסת הזו מיזה הרבה זמן.

ח"כ קארין אלהרר: חזרתי השבוע מביקור בארה"ב, נפגשתי עם חברי קונגרס והם בהלם מההצעה הזו. כשמדברים על שקיפות אם כבר רוצים שקיפות בואו נחיל אותה על כולם. מה שונה תורם פרטי ממדינה זרה? תורמים פרטיים שיש להם כל מיני עסקים מפוקפקים זה בסדר? אז איפה השקיפות?

ח"כ נחמן שי: חוק העמותות נועד להרוס את החברה האזרחית במדינת ישראל, לפגוע בחופש שלה, בערכים שלה ולהתאים אותם לערכיה הפסולים של ממשלת נתניהו. זוהי ממשלה של אנשים ריקים אשר הכריזו מלחמה על התקשורת, על מערכת החינוך, הארגונים הלא ממשלתיים, על החינוך ועל התרבות שלנו. הממשלה הזו מפילה מטרה אחר מטרה. לכשיסיימו להרוס הכל, יגלו את הריק הגדול. חברי הממשלה הזו בוגדים בשליחות הציבורית שלהם. בוגדים באנשים ששלחו אותם למקום הזה״.

ח"כ יעל גרמן: הדמוקרטיה לפי הממשלה הנוכחית זה חוק ההזנה בכפייה, חוק המישוש וחוק המסתננים שבאים ואומרים בואו נסלק את הפליטים והערבים ועכשיו גם נסמן את כל עמותות השמאל ובסוף יהיו לנו פה 61 חברי כנסת שהם אלה שיקבעו מה זה דמוקרטיה ומה מותר ומה אסור.בתוך החוק האיום הזה, שירחיק את מדינות העולם מאיתנו ויסמן את המדינה בסימן שחור של אנטי-דמוקרטיה, נכללים ארגונים כמו ארגון סיוע לפליטים, "בזכות" המרכז לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט, חינוך לשלום ועוד. ואז באה הממשלה ומדברת על דמוקרטיה."

ח"כ יוסף ג'בארין: המטרה כאן היא להמשיך ולפגוע בארגוני זכויות האדם שהם האור האחרון. יש חוט מקשר בין הצעת החוק הזו לבין ההצעה להשעיית חברי כנסת. גם אם יש 119 ח"כים שמבקשים להשעות חבר כנסת אחד זה הליך לא דמוקרטי כי אותו חבר כנסת נבחר על ידי הציבור שנתמך על ידי הבוחרים שלו.

ח"כ איימן עודה: הפרלמנט האתונאי קרס כאשר חברי פרלמנט החליטו להשעות חברי פרלמנט אחרים. אנחנו נמצאים במדרון חלקלק של כרסום המרחב הדמוקרטי. אם מדברים על נאמנות חשוב לחשוב האם לממשלה יש נאמנות כלפי אזרחיה גם העניים וגם הערבים או שאין לה כלל וכלל נאמנות. ראש המסיתים הוא ראש הממשלה נתניהו, שעושה דב לגיטימציה לכל מי שחושב אחרת רק בשביל לשמור על השלטון שלו. 

ח"כ אורן חזן: אני שומע נואם אחר נואם מהצד הנאור שרק לו בלבד אכפת מזכויות אדם, דמוקרטיה וכבודה של מדינת ישראל. על מי אתם עובדים? הציבור בישראל כבר לא קונה את הסיפורים שלכם. קשר השתיקה של השמאל בישראל מזלזל בציבור בישראל ומסכן הלכה למעשה את ריבונותה של מדינת ישראל. והם עוד מטיפים לנו מוסר? אנחנו לא ניתן לכם יותר יד לפגוע בנו.

ח"כ חנין זועבי: הפליאה והזעם צריכים להיות מופנים כלפי יתר חברי הכנסת שלא מוצאים לנכון אף פעם לנחם משפחות שכולות פלשתיניות. המפריד בין דם לדם הוא גזען מסוכן ואכזר.

הדברים עוררו סערה במליאה ,ח"כ זועבי המשיכה לדבר לאחר שזמנה תם על אף בקשות חוזרות של מנהלת הישיבה ח"כ נורית קורן והורדה מהדוכן בכל על ידי הסדרנים.

ח"כ יאיר לפיד: הבעיה בחוק העמותות היא שהוא מחטיא את המטרה. אני נלחם בעמותות האלה הרבה לפני אלה שהתעוררו עכשיו. אתם מחזקים את עמותות השמאל ההזויות האלה ונותנים להם לגיטימציה של ממשלות אירופאיות ועושה אפקט הפוך. זה מקל עליהם לאסוף תרומות והופך אותם לארגונים לגיטימיים בחסות ממשלות אירופאיות. זה חובבנות. אם אתם באמת מחנה לאומי, הוא לא נותן לגיטימציה לארגוני שמאל הזויים.

ח"כ יצחק הרצוג: מוטלת עליכם האחריות. אתם לא בחנתם את המשמעות את החוק הזה על מצבה של ישראל בפורומים החשובים ביותר ואין לכם מושג איזה נזק הוא גורם לידידיי ישראל ואלה שמגינים עליה. אני קורא לכם  תעצרו את החקיקה הו שמפלה ארגונים מזרם אחד לארגונים מזרם אחר.

לפני ההצבעה ביקשה ח"כ גלאון להפוך את ההצבעה להצבעת אי אמון בממשלה.

50 ח"כים תמכו בהצעה ו 43 התנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת חוקה להמשך טיפול.

תגובות

מומלצים