הורחבו סמכויות בית המשפט לעניינים מנהליים

ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה את צו בתי משפט לעניינים מנהליים, שמרחיב את סמכות בתי משפט לעניינים מנהליים לדון במגוון חוקים ונושאים. הקמת בתי המשפט המנהליים תעביר הדרגתית סמכויות מבג"ץ ומבתי המשפט הכלליים אל בתי המשפט המחוזיים.

09.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הורחבו סמכויות בית המשפט לעניינים מנהליים

חוק בתי משפט לעניינים מנהליים שנחקק בשנת 2000, הקים מחלקות מנהליות בבתי המשפט המחוזיים. הקמת בתי המשפט המנהליים, נועדה להעברה הדרגתית של סמכויות מבג"ץ ומבתי המשפט הכלליים אל בתי המשפט המחוזיים בשבתם כבתי משפט לעניינים מנהליים. 

מאז חקיקת החוק, הועברו לסמכות בתי המשפט המחוזיים, בשבתם כבתי משפט לעניינים מנהליים, סמכויות נרחבות. 
הצו שאושר בוועדה, ירחיב את היקף סמכותם של בתי המשפט לעניינים מנהליים לדון בעתירות מנהליות בנושאים הבאים :

ארנונה : בהחלטות שר הפנים המתקבלות לפי פקודת מסי העיריה ומסי הממשלה (פיטורין). כלומר החלטות שר הפנים לפטור אגודה או מוסד שיתופי שמטרתו העיקרית היא לספק עזרה רפואית, או לפטור מוסד מתנדב לשירות הציבור. וכן בהחלטות שר האוצר לייעד לשימוש ציבורי מגרש או קרקע שאסור להקים עליה בניין (ולהעניק לו באופן זה פטור מארנונה).

רשות מקומית: בענייני רשויות מקומיות, או בהחלטת נושא משרה בה. (גם אם נדרש אישור שר הפנים להחלטת הרשות המקומית)

מועצה דתית: בענייני כשירות ופסלות לכהונה במועצה דתית לפי חוק שירותי הדת היהודיים, לרבות כהונה בוועדה ממונה. וכן בהחלטות הנוגעות להרכבן של מועצות דתיות.

כלי ירייה: הסמכת מאבטחים וכשירותם ובהחלטת השר לביטחון פנים להסמיך אדם להיות מאבטח, בהסתמך על אישור כשירות שניתן על-ידי קצין משטרה מוסמך.

תעבורה: בהחלטה לתת תג נכה, והסמכות לדון בחוקי תעופה - החלטה של רשות לפי החוקים רשות שדות התעופה, חוק רישוי שירותי התעופה, וחוק רשות התעופה האזרחית.

איכות הסביבה : בשורה של חוקים מתחום הגנת הסביבה לרבות חוק החומרים המסוכנים.

בריאות : בהחלטה של רשות לפי תקנות ביטוח בריאות ממלכתי.
שוטרים וסוהרים : בהחלטה של המפקח הכללי של משטרת ישראל או של נציב בתי הסוהר לפי חוק הגמלאות, מכוחם ניתנת ההחלטה להוציא שוטר או סוהר לקצבה.

קליטת עליה: בהחלטות של רשות בענייני הטבות וסיוע הניתנות לפי חוק סל הקליטה, בהחלטות ממשלה שעניינן קליטת עלייה, ובהחלטות לפי נוהלי משרד העלייה והקליטה.

סמים מסוכנים: בהחלטות לפי פקודת הסמים המסוכנים. החלטות שר הבריאות ליתן היתר יבוא של סם מסוכן, רישיון ליצור, הכנה והפקה של סם מסוכן וכן היתר לאחזקה ושימוש בסמים מסוכנים, וקביעת דרכי אחזקה.

ח"כ בני בגין שניהל את הדיון אמר "גם אם הדברים נחשבים לפעוטי ערך, הם חשובים מאוד לציבור".

תגובות

מומלצים