לנוכח שרשרת האסונות הרפואיים הקשים במבוגרים בילדים ובתינוקות

09.02.2016 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לנוכח שרשרת האסונות הרפואיים הקשים במבוגרים בילדים ובתינוקות

בכירי הרופאים במכתב מיוחד בחתימתם של גדולי הפוסקים: "עמדתנו המקצועית, כי יש בלמידה זו משום הצלת חיים כפשוטה".

בשליחות הרבנים הגאונים פוסקי ההלכה, יצאו בכירי הרופאים שומרי תורה ומצוות בקריאה דחופה הקוראת להורים להשתתף בלימוד בסיסי של הצלת חיים בקורסי "משפחה בטוחה" שע"י איחוד הצלה הניתנים בימים אלו חינם בקריאה שעליה חתמו גדולי הפוסקים מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין, הגאון הגדול רבי יהודה סילמן והגאון הגדול רבי שריאל רוזנברג ראב"ד בית דין צדק בני ברק בקריאתם כותבים הרופאים כי "עמדתנו המקצועית, כי יש בלמידה זו משום הצלת חיים כפשוטה ומשום כך חשוב ונכון שבכל בית אב לפחות אחד ההורים ישתלם בקורס חיוני זה לטובת בריאותם של ילדים ומבוגרים כאחד"
 
לנוכח המציאות הקשה ומקרי החירום הרפואיים הרבים, ובכלל זה מספרם הגדול של האסונות הקשים בתינוקות וילדים ה"י, בשליחות גדולי הרבנים שליט"א נקטו בכירי הרופאים שומרי תו"מ בצעד מיוחד ופרסמו לציבור את עמדתם הרפואית אודות החשיבות הקריטית שבמתן מענה מיידי על ידי אחד ההורים במקרי חירום ביתיים, בסיכויי חיים והחלמה עתידית.

"כאשר נשאלנו בשליחות הרבנים שליט"א, הננו לציין את חוות דעתנו בנושא.בחודשים האחרונים אנו עדים למקרי חירום רפואיים שחלקם אירעו בילדים ובתינוקות והסתיימו באסון" כותבים הרופאים, ומציינים מקרי חנק בשל בליעת גוף זר, כוויות ואיבוד הכרה,"ובכלל זה מקרים כואבים בהם הושטת עזרה רפואית בסיסית ייתכן והיה בה כדי להציל חיים כפשוטו".

לאור זאת, מציינים הרופאים את עמדתם כ'אסיא דמתא' לציבור היראים לדבר ה', כי על פי כללי הרפואה וחובת ההשתדלות ראוי ונכון להורים ובוודאי לעובדי מערכות החינוך, לרכוש ידע מינימאלי הכרחי בהצלת חיים והתמודדות עם מצבי חירום ביתיים ל"ע, כשהם מצביעים על הלימוד המוצע כיום חינם במסגרת פרויקט 'משפחה בטוחה' שעל ידי 'איחוד הצלה' בפיקוח הרבנים שליט"א, כמסגרת קצרה ומהירה העונה לצורך חיוני זה.

לנוכח דחיפות הנושא, צירפו את חתימתם מרנן ורבנן גדולי הפוסקים שליט"א, מרן הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, הגאון הגדול רבי יהודה סילמן שליט"א והגאון הגדול רבי שריאל רוזנברג שליט"א ראב"ד בית דין צדק ב"ב, המציינים כי מכתב זה מתפרסם על דעתם. בנוסף הובאה בפני באי האסיפה דברים שאמר מרן שר התורה הגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי שליט"א אודות חשיבות העניין.

פרופ' פ. סורקין מנהל היחידה לטיפול נמרץ בביה"ח "מעייני הישועה", ד"ר הר' משולם הרט, ד"ר הר' מרדכי ניבן, ד"ר הר' אשר פלוצניק, ד"ר הר' חיים ישראל סטרו, ד"ר הר' מנחם חיים ברייר והד"ר ר. ניבן. בישיבה הועלו בכאב עובדות קשות ובחינה רפואית של מקרי אסון קשים וכאובים שאירועו לאחרונה בעיקר בקרב ציבור החרדים לדבר ה', מהם עולה תמונה קשה של חוסר ידיעה גם בצעדים בסיסים וחיוניים להצלת חיים, לעומת רמת המודעות הקיימת בכלל האוכלוסייה בשמירה על עקרונות הבריאות ודרכי ההתמודדות.

בישיבה הציגו הרופאים דוגמאות קשות של חוסר הבנה בזיהוי מקרי מצוקה המחייבים פינוי דחוף לבתי החולים, הגדרת המצוקה הרפואית, וכן המתנה מיותרת ומסוכנת לפני פנייה לקבלת סיוע רפואי במקרים של חולי ומצוקה.

בישיבה עלה בכאב ריבוי האסונות והמקרים המזעזעים שאירעו לאחרונה בעיקר בקרב ילדים, כאשר רק מתחילת שנה זו התרחשו 12 מקרים שהסתיימו באסון, ועוד מקרים שהיו חלילה קרובים לכך, ועוד מקרים רבים בקרב צעירים ומבוגרים. בישיבה נכח הרב אברהם רובינשטיין מזכיר מועצת גדולי התורה וממלא מקום ראש עיריית בני ברק, שהציג בפני הרופאים את שאלת הרבנים שליט"א אודות מידת הצורך בידיעת כללים אלו של הצלת חיים.

לאחר דיון ארוך, וסקירת שורת מקרי חירום רפואיים מרחבי הארץ, בחרו הרופאים לפרסם את דעתם המקצועית המתפרסמת היום, בה הם מציינים כי "על פי הסטטיסטיקה הרפואית, במקרי חירום רפואי במיוחד בתינוקות וילדים, התגובה המהירה הינה מכרעת בסיכויי חיים והחלמה עתידית, תגובה היכולה להגיע מצד אחד ההורים או אדם אחר בסביבה הקרובה".

בשורה כואבת הם מעידים על חומרת הנושא, כי "למרות היותם של הערים החרדיות בראש טבלת הערים הצעירות בישראל עם שיעור ילדים ופעוטות גבוה במיוחד, לצערנו מסתבר שבמרבית המשפחות אין את המידע החיוני הזה ולא נערכה תרגולת בסיסית ולמידה של כללי הצלת חיים מינימאלית והכרחית".

את ההצעה למעשה מסכמים בכירי הרופאים העוסקים בתחום ומאיישים עמדות מפתח גם בבתי החולים הבולטים בישראל: "בימים אלו מתקיים מבצע 'משפחה בטוחה' על ידי 'איחוד הצלה' למתן מידע בסיסי ומהיר לכל בית אב בקורס מהיר בן 4 שעות הניתן חינם ללא כל עלות ומתקיים בפיקוח הרבנים שליט"א ובגיבוי רפואי. עמדתו המקצועית, כי יש בלמידה זו משום הצלת חיים כפשוטה, ומשום כך חשוב ונכון שבכל בית אב לפחות אחד ההורים ישתלם בקורס חיוני זה לטובת בריאותם של ילדים ומבוגרים כאחד, על אחת כמה וכמה שחובה זו אמורה כלפי עובדי מערכות החינוך לכל הגילאים".

יצויין כי פרויקט "משפחה בטוחה", מתקיים בכל הריכוזים החרדיים באדיבות חברת "נורופן לילדים", ללא עלות ולמען הצלת חיים, ומוגש על ידי המערך הרפואי של איחוד הצלה. לנוכח פרסום הקריאה נערכים באיחוד הצלה להגביר את פריסת הקורסים, כאשר כבר בימים הקרובים יפורסמו הקורסים המתקיימים בערים השונות שכולם תחת פיקוח רבני הארגון שליט"א, כאשר התקווה והתפילה היא לצאת בזה ידי חובת ההשתדלות ויהיו הדברים להלכה ולא למעשה חלילה, ולא ישמע חלילה שוד ושבר באוהלנו ובקרב עם ה'.

תגובות

מומלצים